Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel-iMac har två minnesplatser

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 20:39

Fabriksminnet är inte längre fastlött som iMac iSight utan nu är det som förut. Man kan sätta minne i båda platserna.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303084

Det är en god nyhet, och att döma utav den här diskussionen så verkar processorn vara utbytbar.

Då kommer tiotusenkronorsfrågan: Någon info om grafikkortet går att byta ut?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 21:02
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är en god nyhet, och att döma utav den här diskussionen så verkar processorn vara utbytbar.

Hehe, jag vet. Det var jag som tipsade om processorn där.:p

Ursprungligen av Homy:

Hehe, jag vet. Det var jag som tipsade om processorn där.:p

Jo jag vet :-), men av tidigare erfarenhet kände jag på mig att frågan kanske skulle komma upp. Om inte annars för att jag ledde in diskussionen på en fråga om grafikkortet.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-14 23:15
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är en god nyhet, och att döma utav den här diskussionen så verkar processorn vara utbytbar.

Då kommer tiotusenkronorsfrågan: Någon info om grafikkortet går att byta ut?

Nu är sidan som det länkades till nere (duh!) men om jag minns rätt från bilderna jag tittade på så såg grafikkortet väldigt fastlött ut. Rent tekniskt är det möjligt att montera GPU:n med sockel, men det är typ något som görs endast på experimentkort hos tillverkarna, så det tror jag inte var fallet här heller. Hur som helst var minnet fastlött.

Kortversion: Nej, det går inte att byta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-21 01:45

En viktig detalj om minnen i iMac Core Duo (Klicka på "Läs mer" när ni ska utöka iMacens minne på Apple Store):

"För att få maximala minnesprestanda rekommenderar vi att SO-DIMM-moduler installeras parvis."

Hur mycket påverkar det prestandan?

Det är något jag, och andra, frågat oss. Men det är ont om svar på den fronten.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-21 02:59

Om jag inte har fel så har det med Dual Channel att göra. Inom PC-världen innebär Dual Channel dubbel minnnesbandbredd ifall man installerar två likadana minnen.

1
Bevaka tråden