Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd PB...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle starta en av mina PB som varit utlånad och enligt den slöe lånaren/användaren så har den stått ett halvår, typ.
Nu när jag ska starta den så är den totalt död. Kontakten från batterieliminatorn lyser RÖD när jag stoppar in den (istället för glatt grön), Jag har provat med andra batterier/ta ur batteriet - men inget händer, nada...

Är det någon som har nått tips på vad jag kan göra själv för att kicka igång den?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 14:06

Har du provat med andra laddare? Kanske är något i den som brunnit? Rena spekulationer dock...

jo jag har provat andra prylar

...både batterier o laddare... *suck*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 14:33

Han har säkert spillt grogg i den - lätt hänt.

  • Medlem
  • 2006-01-03 14:59

Sätt i ett fulladdat, kollat batteri i minst ett par timmar - gärna över natten. Ha inte strömsladden i. Har du tur så laddas det interna backupbatteriet. Annars kan du pröva att koppla ur det interna backupbatteriet och köra via strömsladden.

Men utan mer info om modell är det svårt att komma med några råd.

Ok Jag ska försöka specificera mig...

Modellnr M5884 - jag vill minnas att det ska vara en 500 mhz (första titanmodellen?).

Ursprungligen av Steady:

Modellnr M5884 - jag vill minnas att det ska vara en 500 mhz (första titanmodellen?).

Finns en 400MHz Titanmodell också.

  • Medlem
  • 2006-01-03 19:49

Spelar ingen roll vilken hastighet processorn har. Pröva mitt förslag och återkom imorgon
Det viktiga är att batteriet är så pass okej att det klarar ett par timmar även avstängd.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-03 20:34

De första Titanium-modellerna vägrar att starta eller för den delen ladda batteriet heller om backupbatterierna har laddats ur. Tyvärr är dessa batterier av en sån typ att om spänningen sjunker för lågt så tar de inte laddning Det man får testa då är som sagt att koppla lös backupbatterierna, startar burken då, på batteri eller laddare så är dessa boven. Vill man slippa ställa om klockan så fort man varit strömlös så får man byta backupbatterier, kostar en slant om man köper original, det går att fixa själv - se mitt inlägg: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=77402

Tyvärr har detta problem inte alltid varit känt hos apple-verkstäder vilket både jag och olle@mac råkat ut för, vi fick diagnosen "moderkortet måste bytas" men det visade sig i båda fallen att det var backupbatteriet som var slut.

Tack för tipsen!

Jag ska göra mion debut som mac-tekniker i helgen! Håll tummarna...;)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-04 18:49
Ursprungligen av Steady:

Jag ska göra mion debut som mac-tekniker i helgen! Håll tummarna...;)

Lycka till! Jag kan rekommendera dig att leta reda på apples instruktions-pdf, borde finnas länk till den här på forumet, det finns en del att ta hänsyn till när man mekar PB, t ex i vilken ordning man drar bottenplåtens skruvar om man vill att den ska vara plan och andra saker som kan få burken att ge upp i värsta fall... Själv blev jag hyfsat snabb på att byta moderkort innan jag var klar med felsökning och byten av div delar

Tack för alla tips!

MEN när jag beväpnad med allehanda skruvmejslar osv, skulle sätta tänderna i den så startade den efter att ha stått sen jag skrev sist (med ett nyladdat batteri). Nu ska jag bara byta HD i den o slänga in lite mer minne, men det är nästa pilsner...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-14 21:53

Grattis!

1
Bevaka tråden