Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel 64-bitar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-11 12:33

Har kollat lite på dual-core processorn och kan inte se att denna är 64-bitar å andra sidan kanske den har den funktionen med 2x32-bitar? Spännande är ju mer cache och snabbare buss och minne men frågan är om graffakortet verkligen är sååå mycket bättre, har jag förstått det hela rätt så är det 400 processor på båda korten om än med vissa modifieringar på x1600??

Visst sitter oxå med en G5 (isight) från i mitten på november och det känns lite surt med denna uppgradering...men jag gillar Imacen i vilket fall! Nån skillnad till nackdel för Intel Imac måste ju finnas eftersom de kan släppa den för samma pris (något dyrare här i sverige)!?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 13:54

Jag vet inte vilken modell av X1600 sitter i iMac men X1600 XT verkar vara drygt 2 ggr snabbare än X600 XT i en pc med dessa spec:

CPU: Pentium 4 3.4 GHz LGA 775

Memory: Two 512 MB DDR2-533 CM2X512-4200 CL4 from Corsair memory modules

Hard Drive: Maxtor DiamondMax 9 Plus (40 GB, ATA-133)

Screen resolution: 1024x768x32@85 Hz

http://www.hardwaresecrets.com/article/230/8

Det är inget dåligt kort som sitter i iMacen nu. X1600 är ATI:s näst bästa modell efter X1800 även om det inte kan slå X800 & X850 men det är tur att de inte satte i ett X1300. Nu kan man lugnt spela dagens och även några av morgondagens tunga spel.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-14 02:58
Ursprungligen av dafraz:

Har kollat lite på dual-core processorn och kan inte se att denna är 64-bitar å andra sidan kanske den har den funktionen med 2x32-bitar? Spännande är ju mer cache och snabbare buss och minne men frågan är om graffakortet verkligen är sååå mycket bättre, har jag förstått det hela rätt så är det 400 processor på båda korten om än med vissa modifieringar på x1600??

Visst sitter oxå med en G5 (isight) från i mitten på november och det känns lite surt med denna uppgradering...men jag gillar Imacen i vilket fall! Nån skillnad till nackdel för Intel Imac måste ju finnas eftersom de kan släppa den för samma pris (något dyrare här i sverige)!?

DDR2 har snabbare minnesbuss än DDR ja, men är det verkligen snabbare buss på cpun? Kan jag inte tänka mig.

G5an är funktionsmässigt modernare cpu, även om den i det här fallet inte är lika snabb.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 10:17
Ursprungligen av Hagge:

DDR2 har snabbare minnesbuss än DDR ja, men är det verkligen snabbare buss på cpun? Kan jag inte tänka mig.

G5an är funktionsmässigt modernare cpu, även om den i det här fallet inte är lika snabb.

G5 har väl en FSB på 633MHz, medan Yonah är lite snabbare med 667MHz på FSB'n. Dock är väl G5 64-bitars, medan Yonah är en 32-bitars processor. Är det någon som vet om det är X1600 Pro eller X1600XT som sitter i iMac'en? Det skiljer ju en del i prestande mellan dessa.

Senast redigerat 2006-01-14 10:27
Ursprungligen av Malakim:

G5 har väl en FSB på 633MHz, medan Yonah är lite snabbare med 667MHz på FSB'n. Dock är väl G5 64-bitars, medan Yonah är en 32-bitars processor. Är det någon som vet om det är X1600 Pro eller X1600XT som sitter i iMac'en? Det skiljer ju en del i prestande mellan dessa.

vad jag vet så är det ett vanligt x1600 kort ej XT

yonah är 32 bitars, till hösten komemr merom från intel, det är en ny bärbar processor som sägs vara byggd från grunden, den har 64-bitars stöd och stödjer upp till 4 kärnor.

1
Bevaka tråden