Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog 99mac Wiki vägen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är en sak jag undrar, vart försvann dne efter uppdateringen egentligen?
Visst, gjorde inte så många bidrag där, skrev om Mac Mini och annat smått, men alla bäckar små.
Vad hände, funkade inte idéen riktigt eller?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-01-13 20:00

Den finns kvar på adressen http://www.99mac.se/wiki/index.php/Huvudsida men du har rätt att knappen försvunnit från 99mac efter uppdateringen, men hoppas att den kommer tillbaka snart.

Okej, bra att veta att det inte hände något med all info iaf
"IBLAND" kan det ju hända misstag vid uppdateringar som gör att nåt kanske krashar antar jag, kul att det inte var det som var orsaken till den missande länken!

jag tycker wiki är lite svårt och oöverskådligt...det kräver även ett aktivt engagemang av folk...

Ursprungligen av el gringo:

jag tycker wiki är lite svårt och oöverskådligt...det kräver även ett aktivt engagemang av folk...

Wikidatabasen finns ju kvar och skulle vara enkel att sätta i drift igen.

Men en wiki kräver mycket jobb från många inblandade för att den ska vara relevant. Lyckas man med det så kan det bli sjukt bra. Vore enkelt att göra länkningar mellan forum och wiki genom att lägga till {wiki}powerbook{/wiki} taggar i forumet osv så att man kan läsa vidare om saker som redan diskuterats många gånger.

Exempel på vad man skulle kunna ha i en wiki:

- Alla Apple modeller som någonsin släppts
- Alla Apple programvaror
- Dom 200 vanligaste tekniska uttrycken (en slags ordlista)
- Alla landets försäljningsställen för Mac
- Alla servicecenter

...listan kan göras hur lång som helst. Det sköna med en wiki är att alla kan bidra med sina kunskaper och att slutresultatet blir en väldigt komplett kunskapsdatabas särskilt i kombination med forumet.

(För den som inte vet vad en wiki är för något finns en beskrivning på wikipedia - världens mest kända wiki)

Jag tycker att forumet ska användas endast för skitsnack och förfrågningar om wiki-artiklar.

HIttade lite rester av den gamla wikin hos web.archive.org:

faq.99mac.com: Faq.99mac.com
faq.99mac.com: Macintosh
faq.99mac.com: Apple programvara
faq.99mac.com: Apple reklamfilmer
faq.99mac.com: Apple
faq.99mac.com: Digitalfoto

Kan inte låta bli att säga att jag saknar den gamla kaffefärgen.:">

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-31 18:20

Men varför stängde man ner wikin egentligen? Inte är det väl till skada om den finns kvar i alla fall?

Ursprungligen av boris91:

Men varför stängde man ner wikin egentligen? Inte är det väl till skada om den finns kvar i alla fall?

Jag tror den försvann i någon uppdatering för länge, länge sedan. Ska se om den ska återupplivas med 99.se 1.5 uppdateringen.

1
Bevaka tråden