Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighets-reparations-problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 23:21

Jag har en PB 12", Mac OSX 10.3.9. Nu, helt plötsligt körde jag Cocktail för att som vanligt pigga upp datorn. Då fastnar den på behörighetsreparationer. Jaja, jag reparerar den med skivverktyget i stället. Men mitt i säger den att den inte kan fortsätta. Den har tappat kontakten med skivhanteraren. Ok. Avbryter. Men jag får inte avsluta skivverktyget för att den fortfarande är igång. Men om den inte kan fortsätta måste jag ju avsluta till slut ändå.

Försöker samma sak med OSX-DVDn som startskiva. Stannar åter mitt i av samma skäl. Den kan inte reparera skivan för den tappar kontakten med skivhanteraren. Datorn fungerar ju ändå men detta gör mig orolig.

Vad har hänt och hur löser jag detta? Hoppas på er hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 00:47

Jag provade att reparera behörigheter från Terminalen men det gick inte där heller. Det stod något om en iTunes-fil.
Så jag ominstallerade iLife, startade om datorn och Bingo! Det fungerade. Nu kan jag åter reparera behörigheter.

Jag installerade tidigare i kväll Apples uppdatering av iTunes och något måste varit fel där. Det vore intressant att höra om någon annan råkat ut för samma sak eller om någon kan förklara detta för mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-12 02:59

Inga problem här i alla fall.

Förmodar att du är medveten om att det finns 2 olka versioner av Cocktail, en för Panther och en för Tiger - kan du ha råkat använda fel version och därmed indirekt orsakat skadan? Ska vara version 3.6.5 för Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 18:54
Ursprungligen av Olle@mac:

Förmodar att du är medveten om att det finns 2 olka versioner av Cocktail, en för Panther och en för Tiger - kan du ha råkat använda fel version och därmed indirekt orsakat skadan? Ska vara version 3.6.5 för Tiger.

Nej, jag kollar nog varje gång jag startar Cocktail men nu kollade jag även efter jag körde. Hade ju annars verkat som en trolig förklaring.

Samma problem här, det verkar vara iTunes som spökar i 10.3.9 uppdateringen, det är många fler som råkat ut för problemet http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1493598&#1493598
Apple kommer förmodligen med en fix snart, så det bästa är nog att bara låta det vara och vänta med reparationer. Alternativt backa ett steg i iTunes-version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 18:56
Ursprungligen av Wirebird:

Samma problem här, det verkar vara iTunes som spökar i 10.3.9 uppdateringen, det är många fler som råkat ut för problemet http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1493598&#1493598
Apple kommer förmodligen med en fix snart, så det bästa är nog att bara låta det vara och vänta med reparationer. Alternativt backa ett steg i iTunes-version.

Låter rimligt. Jag installerade ju om iLife igår och det löste sig. Nu väntar jag nog ett tag med att uppgradera.

Tack ska ni ha för responsen!

Löste mitt problem
Ut med uppdateringen från Programmappen, in med gamla iTunes igen.

Flytta "iTunes.pkg" från Library/Receipts temporärt under reparationen, det är allt som behövs

1
Bevaka tråden