Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man en skärmdump?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-13 20:32

Tillbaka igen.

Jag måste verkligen höra om det går att göra print screen på en iBook?
Är lite svårt att hitta när man är nybörjare.

Vore tacksam för hjälp..

Puss (Full maLic)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-13 20:43

Kolla i Mac hjälp efter skärmavbildning. Där finns en sida som heter "Kortkommandon för att ta skärmavbilder". Det mesta du undrar över finns i Mac hjälp. Underskatta den inte.

ett kortare svar är:
shift-äpple-3

Ursprungligen av David Slättne:

ett kortare svar är:
shift-äpple-3

så borde jag tillägga att om man trycker så så får man en fil på skrivbordet som heter 'Bild 1' men om jag gör det så blir svaret längre än Kalle W's inlägg och då faller jag på mitt eget näsvisa grepp. Så vi kan väl enas om att jag inte gjorde den här postningen.... ok?

  • Medlem
  • 2006-01-13 22:53

Det finns varianter på det. Byt ut 3 mot 4 och dumpa valfritt fält. Man kan också dumpa enkilda fönster.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 22:55
Ursprungligen av Baron:

Det finns varianter på det. Byt ut 3 mot 4 och dumpa valfritt fält. Man kan också dumpa enkilda fönster.

Genom att trycka äpple-shift-4 och mellanslag ja.
Nu kan ju grabben läsa hur man gör när han nyktrat till.

eller så lägger du ett smörpapper överskärmen och ritar av det du vill spara. På så sätt sparar du många värdefulla pixlar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 23:12
Ursprungligen av David Slättne:

eller så lägger du ett smörpapper överskärmen och ritar av det du vill spara. På så sätt sparar du många värdefulla pixlar!

Går det lika bra med GladPack och en vattenfast penna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-13 23:06

Hur gör jag om jag bara vill ha en bit av ett fönster? Alltså inte hela skärmen, jag vet att det går och har försökt med olika varianter av kommandon men....det går inte. Hur gör jag?

  • Medlem
  • 2006-01-13 23:09

Läs mitt första inlägg: shift+äpple+4. Då får du ett hårkors du drar över det område du vill dumpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 23:16

Är det någon som testat hur man kan dumpa en Safari-sida i Tiger? Genom att trycka äpple-i samtidigt som man har Mail öppet så skickar man sidan "levande" med länkar och allt till Mail och kan skicka den vidare. Jag har testat att göra det även till bakåtsträvare med Eudora m m och det funkade då också.
Kanske inte så konstigt, men jag blev i alla fall imponerad. Men jag är ju en enkel kille med små anspråk.

Ursprungligen av Konrad:

Är det någon som testat hur man kan dumpa en Safari-sida i Tiger? Genom att trycka äpple-i samtidigt som man har Mail öppet så skickar man sidan "levande" med länkar och allt till Mail och kan skicka den vidare. Jag har testat att göra det även till bakåtsträvare med Eudora m m och det funkade då också.
Kanske inte så konstigt, men jag blev i alla fall imponerad. Men jag är ju en enkel kille med små anspråk.

Tack och pussar och kramar för dagens höjdare!!! Ibland tror jag att jag kan min Mac utan och innan och rätt vad det är ser jag att de mest coola funktionerna finns kvar att upptäcka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-13 23:24

Jag har testat det också, och det är häftigt som phan!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 08:41

Tack, men pussar och kramar vill jag bara ha av fruntimmer.

1
Bevaka tråden