Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWNY2001: Quicksilver - nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

(Bilder tagna idag på MWNY av vår fotograf på plats Jon Adolfsson)

Nya Power Macintosh G4 "Quicksilver" är en mid-life uppdatering till den befintliga G4 serien. Chassit är uppdaterat med ny design.

Man har även gjort en "speedbump" till 866MHz för toppmodellen och en ny Dual maskin med 2x800MHz processorer. 733MHz modellen har gått ifrån att vara snabbast i sortimentet till att nu vara en basmodell för cirka 16.500,- exkl moms.

Man introducerar även en ny 2MB level3 cache på 800 och 866MHz modellerna som snabbar upp t ex Photoshop operationer markant.

Superdrive, Apples enhet för kombinerad DVD-R, CD-RW, DVD och CD finns nu i både 800MHz och 866MHz modellerna som standard.

Hårddisk storlekarna är också uppdaterade för att följa marknadens krav, nu finns hårddiskar mellan 40-80GB och upp till tre hårddiskar kan monteras internt.

[ 20 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Faktiskt är det den snyggaste PowerMac som lanserats tycker jag..

ser väldigt clean o najs ut..

Dock saknas det krut under skalet..
tycker det är synd, ömkligt välj själv att AIM fortfarande inte kan erbjuda en G4 på över 1GHz... (visst visst.. dubbla 800 etc, men det ser inte gemene man som skall köpa en dator..) Dessutom kostar ju burkarna otroligt mycket.. jämfört med en PC så får du ju nästan 2st 1Ghz PCs för samma pris som en G4/733 (iaf om priset på 21000:- stämmer?).. ungefär

Jag är alltså ingen PC fantast överhuvudtaget.. jag älskar mac, men jag försöker se utifrån andras perspektiv..tror det saknas till o från i Mac världen..

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen ]

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen ]

En fråga .. var hamnar en intern ZIP? Tar den en av 5,25" platserna ? Isåfall var man ju tillbaks på ruta 1..?!

internt ser det inte ut som en extra 5.25, internt ser den identisk ut med den gamla g4:an tyvärr

/Johanw

A men vafaaaaaan..

Kan dom inse att 2 5,25" platser är en vettig sak?...

Men nääääääää.. fan nu börjar jag tröttna..

2 5,25 platser kommer med Mac OS X 10.5...

???

Hur vet jag det? Enkelt, 2x5,25 = ... 10.5

5 down. 95 to slow - Me

Jag hoppas att all press som var med på Apples keynote igår verkligen snappar upp det där med Megahertz Myth och skriver om det i sina tidningar!! För vi redan Apple-frälsta vet ju om att G4:an är snabbare än Pentium 4 men det är lille oskar som går till butiken med sin far för att köpa den snabbaste datorn som finns som behöver veta att Mhz är inte allt... då tittar de BARA på megahertz-talet... inget annat. Okej då, priset kanske men klart man vill ha en rolls-royce

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 12:56

Jag tycker deras förklaring av mhz myten var suverän. Och tydligen är det många här inne som tror på den ändå... tyvärr

Lille oskar vill även ha CS på sin dator.. = PC igen då..

Apropå MHz myten så pratade jag precis med lite PC freaks.. rätt skön fakta ja fick fram där..frågade hur många Gflops en fet PC gör etc..

"en 1200mhz athlon med ddr minne gör 1481 mflops...
"

Det är något mer än min PB G4/400 som ligger på 1,1-1,3Gflops typ..

Dvs en G4/2x800 som gör 12 drar ifrån räääätt bra dåra..

Hmm... undrar varför Jobs aldrig jämför hur det går att webbsurfa på stora komplicerade sidor på mac och pc... Nu när vi slår en 1,7 GHz P4 med lätthet i photoshop så måste ju alla andra delar också gå snabbare än på en PC.

Eller vänta, jag vet, vi jämför prestanda på att spela upp divx-filmer! Ja, där bara måste vi ju vara överlägsna, nu när vi fått the megahertz myth förklarad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-19 13:29

Vekligen kul med ny design på G4:orna.
Tycker också de är en av de snyggaste någonsin från Apple, mycket snyggare än de föregående !

Nog pratat om Mhz talen, PPC processorn från Motorola har problem vid högre hastigeter. Apple skulle ha valt IBM som leverantör istället.
Men det gör inget.
Jamenar 733Mhz:an är RIKTIGT snabb, som mycket väl matchar en P3-P4 i Ghz klassen i vanliga kontorsprogram m.m.

Eftersom Apple mer och mer riktar sig till den proffisionella mediakreatören, kunde
de väl ha hottat upp minnes och bus hastigheten !!? Jag vill ha DDR minne och systembus på 266Mhz t.e.x. Det skulle göra mer än högre klockfrekvenser på processorerna !

Megahertz myten behöver slås hål på för den stora massan, inte tu tal om det. Men powermacarna skulle få ett rejält prestandalyft av snabbare bussar och minnen. Sedan är det tyvärr så att visa saker går/flyter snabbare på pc, först och främst grafikmässigt. Beror väl främst på optimeringar gjorda för x86, men det gör att det krävs en Gflopsmässigt snabbare mac för att matcha en egenligen trögare pc. Trist men verkar sant. Låt oss hoppas att MacOS X kommer att fortsätta utvecklas i den takt som det verkar vara uppe i nu, samt att det kommer en x86 version... Då kommer nog mångas ögon att öppnas lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-19 14:23

Att Apple vågar lansera en stationär dator för +35kkr med ett GeForce 2 MX kort i är väl i det magstarkaste laget också..

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 14:59
Citat:

en 1200mhz athlon med ddr minne gör 1481 mflops...

1481 mflops = hur många Gflops?

1481 MFlops = 1,481 GFlops.

Lite snabbare än Jürgens Titanbok alltså

5 down. 95 to slow - Me

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 15:41

satan - då är det ju fet stor skillnad..!

Inte för att vara besvärlig, men det är stor skillnad på mflops och Mflops...
m = milli = 0.001, M = mega = 1000000
Alla för står oftast vad man menar oavsett hur man skiver, men det kan bli missförstånd

Att det hos Intel rör sig om milliFlops var väl inget nytt?

5 down. 95 to slow - Me

Dessutom var det en PC ägare som skrev så... men jag antar att han syftar på Mflops.. vore jobbigt långsamt annars..
Tom för en AMD

Nya G4 finns för beskådande hos MacSupport i Stockholm, vi har en 867 MHz:are uppställd i demon! Mycket snygga!!! På framsidan står det dessutom SuperDrive med stora bokstäver på CD-luckan.

Software Instal CDn man uppmanas stoppa in vid första uppstarten har förökat sig till 4 st för att få plats med både 9.2 och 10.0.4.

Vi har också skickat maskiner till våra kontor i Västerås och Göteborg, så de bör finnas för beskådande där också i morgon eller på måndag.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-21 01:29

Skulle vara coolt, om man vid beställning av en G4´a kunde få valfri text på den, istil med det ni klippt in på era foto med texten "99mac"

Vadda klippt in?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-21 19:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: Pelle T:
M = mega = 1000000
Alla för står oftast vad man menar oavsett hur man skiver, men det kan bli missförstånd

Har lite tråkigt och tänkte bara poängtera att Mega i datorsammanhang inte är 1000000 utan 1024^2. (1048576).

Jag går och lägger mig igen.

Jeg leste i et PC-magasin for en stund siden (de MÅ være feil):

I tester utført at et universitet i USA hadde man lykkes i å pumpe 650 MFlops ut av Intel Itanium! Og det synes de var stort...

bwawawa!!

Riktigt synd att vi inte kan använda oss av dom där 12 Gigafloppsen på ännu mer effektivt sätt.

Att det där sa**ns DivX foprmatet fortfarande inte flyter på bra är som bekant drivisarna och inte datorn. Men det bryr sig få om, eftersom konsumenten vill att det ska fungera, på nått sätt, inte få höra att det är drivrutinproblem.

Jag hoppas och ber att det blir bättring på alla fronter. Men man kan inte kräva för mycket...tydligen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Har lite tråkigt och tänkte bara poängtera att Mega i datorsammanhang inte är 1000000 utan 1024^2. (1048576).

Kan inte hjälpas men då kryper jag fram igen... Jo, vad gäller bitar och bytes, men inte vad gäller just antalet flyttalsoperationer, då är det allt de vanliga prefixen man talar om...

  • Oregistrerad
  • 2001-07-23 19:38

Tror jag missat något här... Vad är det ni pratar om? Megsflops och sånt har jag koll på´, men hur kommer det sig att det kom upp nu? Gjorde Steve Jobs nån jämförelse mellan G4 och Intels processorer på keynoten? Har nämligen inte haft tid att kolla på den än...

Var väl indirekt det kom upp efter det. Saken är väl den att en G4 mac gör klart fler Mflops än en Pentium IV eller en athlon thunderbird. Synd bara att det inte märks lika mycket när man t.ex. spelar... Vi behöver bättre programkod som utnyttjar kraften!!

OBS: Det är "peak" på 11.8 Gflops i nya Dual 800.

Dvs när AltiVec-enheterna ansträngs till 100%.

Det kommer att krävas även PPC 7450-optimerad kod för att nå den prestandan..

.. och där är vi inte ännu...

Det är viss skillnad på "G4" och "G4". Vi har 7400, 7410 och 7450. Kanske är nya 733:an en 7440 men jag är inte säker.

7450 är en GRYMT BRA processor. Oavsett om det är Mac OS eller annat som körs...

7440 finns upp till 700MHz och har ingen L3 cache. Kan det inte vara en 7450 utan L3 cache helt enkelt? Processorn i sig stoder ju upp till 2MB L3 cache.

PowerPC 7450 kommer i 733MHz dessutom.

Bevaka tråden