Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook verkar sakna DualLayer-brännare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-01-13 00:09

Alla nya PowerBooks har - såvitt jag förstår - Superdrive med DualLayer-stöd. MacBook verkar sakna det upptäckte jag när jag nästan var i färd med att beställa... Någon som läst något initierat om det?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 01:03

Det har varit uppe här i en tidigare tråd, så det verkar i princip vara ett faktum. Ganska mysko att gå bakåt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-13 01:20

Enligt uppgift i den andra tråden var DL-brännaren helt enkelt fysiskt sett för stor för att få plats. Uppenbarligen mindre plats till förfogande än i PowerBooken...

Har aldrig bännt DL i brännaren i min PC, va kostar skivorna eg? 40:-/st? Nä kom igen med Blue Ray etc.

Å vad kostar Blue-Ray?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 08:36

De lär vara rätt dyra när de kommer, men rasa i pris efter bara någon månad... som alla andra. Minns fortfarande när de gjorde reklam på TV för en DVD brännare för hemmabruk av märket Phillips ... för "endast" 20 000kr. Nu kostar de 2 000kr...

Blu-ray Recorder har ju faktiskt sålts sedan 2002 i Japan så steget till sådana enheter i våra datorer är ju faktiskt inte så stort. Med en lagringskapacitet på 25 GB/lager och duallayer samt projekterade (och demonstrerade) varianter med 3 och 4 lager för 75-100 GB på en vanlig 5,25-tumsskiva tycker jag inte att avsaknad av duallayer-DVD-brännare har så stor betydelse.

  • Medlem
  • 2006-01-13 11:13

"5,25-tumsskiva"

What!?!??!? Jag trodde det formatet verkligen var historia.... :/

Eftersom CD, DVD och HD-DVD samt BD är 5,25-tum i diameter skrev jag som jag skrev.;)

Hade jag skrivit "diskett" hade jag syftat på den gamla sortens disketter som Apple ratade 1983 med Lisa och 1984 med Macintosh.

Dagens optiska skivor är som sagt 5,25 tum. 3,5 tum har inte slagit igenom på det området (undantaget MO och MD).

  • Medlem
  • 2006-01-13 15:43

hehe, oj, ja just det. Jag tänkte inte på att det var de gamla disketterna som skulle komma tillbaka men tyckte att nåt i deras storlek lät så stort, svart och fyrkantigt...

(som gammal MD-användare tycker jag ju att 3,5" MO allt vore nåt - men MO verkade vara segt och allmänt opraktiskt)

från thinksecret:

"The MacBook Pro's 4x SuperDrive, a downgrade from the PowerBook's 8x model, is a result of Apple using thinner drives. While the MacBook Pro's casing is only a hair thinner than the PowerBook, the SuperDrive on the system is 9.5mm thick, compared to 12mm on the PowerBook. The slimmer drive was necessitated by the hardware design."

1
Bevaka tråden