Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Mac OS 10.1.3

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-02-21 00:08

MEGABESVIKELSE!!!

OS 10.1.3 stöder inte min QPS Que Drive USB. Det var ju det jag hade hoppats på. Det var ju det som man väntat på sedan mars 2001 - men icke. Dåligt, Apple. Fan oxå!

Ugh! Mittenmusknappen i maya funkar inte längre.

  • Medlem
  • 2002-02-21 11:01

Är det någon mer än jag som tycker att det är lite alphavarning på OS X? När man kommit in i Betastadium brukar inte grundfunktionaliteten ändras. Vid varje uppdatering pillar de lite här och där, så leverantörer av mjukvara måste fixa till saker. Det verkar ju inte vara färdigt alls. Undrar just vad som händer när 10.2 kommer...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-21 13:06
Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Är det någon mer än jag som tycker att det är lite alphavarning på OS X? När man kommit in i Betastadium brukar inte grundfunktionaliteten ändras. Vid varje uppdatering pillar de lite här och där, så leverantörer av mjukvara måste fixa till saker. Det verkar ju inte vara färdigt alls. Undrar just vad som händer när 10.2 kommer...

Häller inte med! Har du några konkreta exempel? Jag tycker att Apple gör bra ifrån sig vad gäller uppdateringar
Men det är klart; mycket vill ha mer...

  • Medlem
  • 2002-02-21 13:24
Citat:

Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Häller inte med! Har du några konkreta exempel? Jag tycker att Apple gör bra ifrån sig vad gäller uppdateringar
Men det är klart; mycket vill ha mer...

Exempel: Innan uppgraderingen till 10.1.3 fungerade det att byta tangentbord och mus, mellan PC och Mac, tillsammans med USB overdrive, och inställningarna för musen behölls. Det funkar inte så bra längre. Virtual PC har plötsligt slutat att fungera, varför har jag ingen aning om.

Vid varje uppdatering, speciellt 10.1, så händer det saker som gör att vissa program kan få problem. De verkar fortfarande ändra i APIer, vilket jag inte tycker att de borde göra så ofta.

Jag kan förvisso mycket lite om programmering och utgår bara från vad jag själv upplever, och i viss mån från vad andra säger.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-21 14:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Exempel: Innan uppgraderingen till 10.1.3 fungerade det att byta tangentbord och mus, mellan PC och Mac, tillsammans med USB overdrive, och inställningarna för musen behölls. Det funkar inte så bra längre. Virtual PC har plötsligt slutat att fungera, varför har jag ingen aning om.
...

USB overdrive är ju i betastadiet och det är lite magstarkt att begära av Apples OS X-team att ha koll på all programvara som är under utveckling när de skeppar uppdateringar... (Beta 3 finns nu för nedladdning för övrigt...)
VPC 5 funkar utmärkt för mig, även sedan jag uppdaterat. Kanske något annat i din burk som sabbar?
Dessutom funkar ju nu DVD via s-videoutgången till TV:n ! (Äntligen!)

  • Medlem
  • 2002-02-21 15:06

De ska inte behöva ha koll, för inget ska ändras. Jag är ju inte hundra på om det kanske går att få igång programmen med lite trixande, men om något verkligen har förändrats utan att det meddelas tycker jag det är dumt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
De ska inte behöva ha koll, för inget ska ändras. Jag är ju inte hundra på om det kanske går att få igång programmen med lite trixande, men om något verkligen har förändrats utan att det meddelas tycker jag det är dumt.

Det behöver inte alls vara Apples fel om programvara slutar fungera efter en OS-uppgradering. Det kan vara det, men det behöver inte vara det. Det är ganska vanligt att programmerare hittar en odokumenterad finess, eller ett ospecat sätt att göra någon cool sak, som det inte finns ett avtal (API) som Apple garanterar bakåtkompatibilitet med. Jämför med att du kunde åka till kiosken med handbromsen åtdragen, och tog det som ett löfte från Volvo att det skulle fungera bra att bila ner till kontinenten med handbromsen idragen.

Så, som kund/användare skall man självklart inte uppgradera om helhetsupplevelsen blir sämre, men sensmoralen är att man inte skall skylla på Apple om man inte vet att dom är skyldiga . Det är skillnad på orsak och verkan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-21 16:02

...och dessutom är ju USB overdrive ett program som gör funktioner Apple inte ens har med i OS X möjliga, så det är ju extra "utsatt" vid uppdateringar av systemet!

Första inlägget....

Jag upplever findern på en G3 350 MHz smidigare, scrollning med mera flyter bätter, växlar kvickare mellan programen.

Jag är lycklig.

Nu har jag kört 10.1.3 hela dagen och det fungerar lysande tycker jag.
Hela datorn känns kvickare på något sätt, lite svårt att beskriva precis vad men som några andra har sagt skulle jag tro att det är Finder som är snabbare. Jag har inte haft några som helst problem med några program jag kör (bl.a. USB Overdrive b3).
Bra jobbat Apple!

Mer sånt vill jag ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-02-21 21:13

Ahhh, min iBook 500 känns mycket piggare nu!
Härligt!

Eeehhhh....installerat, och plötsligt dyker inte mina CD-skivor (musik) upp i iTunes. Förresten inte i finder heller..... Men toast hittar dom
Problemet gäller alltså bara musik-CD

Nån som haft liknande problem? Nån som bär på svaret?

Anders

[ 22 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-22 12:12

Någon mer än jag som har problem med Dave sedan uppdateringen?

Dags för en vilt-varning....

Allt som har med viloläget att göra har ju fått spelet sedan jag uppgraderade (iMac 350MHz)

Äntligen går det att använda extern skärm med iBookskärmen helt svart, har inte fungerat sedan bytet från OS 9. Tack Apple!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-22 22:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Någon mer än jag som har problem med Dave sedan uppdateringen?

...och när jag öppnat några av portarna i den nyligen aktiverade brandväggen (Brickhouse rockar) så funkar det kanske bättre...
Pinsamt!

Bevaka tråden