Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ohållbar ljudnivå med PB 12" och 23" skärm

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 14:21

Efter en lång tid med en trött PowerBook 15" på 550 MHz och en 17" CRT skärm bestämde jag mig för två måndader sedan för att köpa en PowerBook 12" på 1,5GHz med 1,25 GB minne. Det var ohållbart med den gamla, fläkten gick på högvarv för det mesta och jag orkade inte vänta på ny hårdvara. Dessutom var den ett riktigt månadsexemplar; en dator för 28 000 ink moms där batteriet slutar funka innan garantin gått ut, skärmen går totalsönder och hårddisken till slut kraschar.

Jag upplevde det som att fläkten lugnat ned sig med den nya. Ett par veckor senare köpte jag Apples Cinema HD 23". Det börjar bli riktigt jobbigt, t om med datorn stående på en iCurve. Ska inte Apples senaste (ja inte senaste nu längre men men) dator kunna driva en skärm på 23" utan att man får huvudvärk?

Undrar om någon annan har problem med detta eller om det kan ha att göra med processer jag inte känner till som drar mycket kraft? Hur kollar man det på bästa sätt? Tacksam för alla typ av tips. Apple har ingen dokumentation över problem med PB 12" tillsammans med 23". När jag köpte datorn på inLife frågade jag om just detta och fick svar att det inte är några problem. Nu hänvisar de mig till Apple.

Är detta den bistra sanningen känner jag nästan att man kan kräva ett återköp.. man ska trots allt sitta 8 timmar om dagen framför den här vindtunneln.

Jag har med andra ord lagt ut sammanlagt 57 000 ink moms / 45 600 ex moms på Applegrejer men har aldrig varit riktigt nöjd. Känner att man fan inte ska acceptera vad som helst! Grr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 14:53

Hej rodin, jag tror dessvärre du har samma bistra erfarenhet som jag. Om inlife hade erfarenhet i ämnet tror jag inte de var ärliga. Detta har diskutterats flertalet gånger på 99mac.

Själv har jag en 12" från våren 2004, 1.33 MHz modellen. samma chassi och grafikenkort som du. Tilld en har jag en 17" LCD skärm från Sony. Fläkten går nästan alltid när skärmen är inkopplad. Utöver detta har jag också en USB2 hub (egen strömförsöjning) vilken också drar upp fläkten om den koppla in eller ur.

Det som sätter igång fläkten är ökad värme i grafikprocessor och den vanliga processorn. Apple har där satt programmerat då fläkten dras igång vid vissa temperaturer. Kör du utan skärm med drar igång jpeg kodning och annat kan du se att fläkten ökar vi ungefär samma temperaturer. Brukar vara efter 115 farenheit.

Programmet Temperature Monitor (shareware/freeware) kan man bevaka processorernas temperatur. Gällande värderna där fläkten går igång har apple sänkt denna flera gånger i oika os-uppgraderingar. Från 140 till 125, till 115. Tidigare revisioner hade 140 farenheit. Det finns hack på internet för att få tillbaka gamla inställningar. Det skall du dock inte använda då du har en senare revision.

Lycka till med reklamationen. berätta hur det gick!!

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 20:35

Tack för infon. Funderar på en iBreeze eller liknande men det känns av princip inte som att man ska lägga ut pengar på saker som egentligen bör fungera. Jag får se hur jag gör. Känns som att reklamation kommer att bli problem. Datorn är köpt på Macoteket och skärmen på inLife.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:05

Vad kör du för program när fläkten går igång så?

Har liknande uppställning som du, men upplever endast att fläkten går igång så det stör om jag spelar spel eller gör andra krävande jobb...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 16:38
Ursprungligen av vanilj:

Vad kör du för program när fläkten går igång så?

Har liknande uppställning som du, men upplever endast att fläkten går igång så det stör om jag spelar spel eller gör andra krävande jobb...

Och du kör 23" Cinema HD till? Det kan räcka med att ex Entourage, MSN och Safari är igång. Har dock en känsla av att man inte behöver ha nåt program på överhuvudtaget, att det kan räcka med Mac OS och påslagen skärm..

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-11 22:07

Fattar heller inte... Min 12"are tuffar på med ganska ordentlig belastning utan att fläkten brusar upp.

Det är inte någon process eller annat, 12"-modellen är sådan (sök och läs mina övriga trådar). Håller med om att det är helt oacceptabelt, byt om du kan. Jag bytte till 15", den är tyst(are). Apple är usla på kvalitetskontroll och service, man måste veta exakt vad man gör när man köper. Jag har därför köpt en beprövad och fungerande modell (15" 1.25ghz).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 16:42
Ursprungligen av fredrikolsson:

Det är inte någon process eller annat, 12"-modellen är sådan (sök och läs mina övriga trådar). Håller med om att det är helt oacceptabelt, byt om du kan. Jag bytte till 15", den är tyst(are). Apple är usla på kvalitetskontroll och service, man måste veta exakt vad man gör när man köper. Jag har därför köpt en beprövad och fungerande modell (15" 1.25ghz).

Ok, tack för infon! Så märkligt att varken Apple eller inLife känner till detta. Det här blir svårt dock. Först köptes datorn på Macoteket, sedna skärmen på inLife. Jag frågade om det är några som helst problem för PB 12" att driva skärmen. Macoteket har ju inte gjort något fel och skärmen från inLife vill jag ju ha kvar! Känns inte som att inLife tar emot en dator från Macoteket..

Skärmen är bara en sak som gör att fläkten går igång, hade lika gärna kunnat vara ett annat tillbehör, flera program igång samtidigt etc. Oavsett så är modellen konstruerad så att fläkten går igång extremt ofta och låter mycket när den gör det. Vet inte om de missat problemet helt eller bara låtsas som det, men Apples support och service suger rätt hårt överlag. Jag skulle reklamera med hänvisning till att datorn inte kan användas på normalt sätt (tex i möten eller i bibliotek). Jag gjorde det och fick en ny som lät likadant, har en 15" nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 17:37

Intressant. Du fick en ny 12"? Sålde du den och köpte en 15 eller menar du att du fick en 15 utan pengar emellan? Grafikkorten är väl totalt undermåliga i dagens PowerBooks är jag rädd..

Fick ny 12", orkade inte ha att göra med apple till slut, sålde och köpte en beg. 15". Du kan reklamera, men lär få välja mellan en ny 12" eller att häva köpet (pengarna tillbaka). Det är mycket som inte håller vid jämförelse, men för mina behov funkar pb perfekt. Behöver du grafikkort för något särskilt? Om inte annat skulle det väl vara ytterligare en anledning att titta på 15", de har väl mer minne i grafikkorten?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 18:20

Kan man häva köpet blir jag nöjd. Nu hade ju en MacBook Pro varit mer intressant. Jag behöver faktiskt inte grafikkort till nåt särsklit. Använder program såsom flash, dreamweaver, photoshop, fireworks osv. Men problemet är ju att grafikkortet känns för klent för att klara av en 23". Jag kanske har fel, rätta mig gärna. Jag har ju dock inte köpt datorn på Apple Store, utan på Macoteket.

Senast redigerat 2006-01-12 21:18

Jag skulle nog säga att som den beter sig faller det under fel i varan (konsumentköplagen) och du har rätt att åtgärda, byta eller häva. När sådant bedöms jämför man med vad som kan förväntas inom rimliga gränser, och med tanke på att det finns tystare och snabbare datorer för ca halva priset av en 12"pb borde det inte vara någon tvekan.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 20:12

Nej, sant. Inte har upplyst mig om problemet. Jag får ta ett snack med Macoteket. Jag har frågat där också om denna kombination utan att få veta detta. Om inte datorbyte så i alla fall något som kan lindra plågan, t ex en Macmice the stand som kostar typ 50 dollar. För det här går verkligen inte.. av någon märklig anledning känns det som att det blev värre i och med Mac OS 10.4.4. Fläkten är på konstant idag, även med en iCurve under. Enda programmen som är på är Safari, Entourage och MSN..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 20:19

Tack för all hjälp och info förresten!

Jag har också en 12 tummare. Som ofta är kopplad till en 19 tums skärm. Datorn pressas rätt bra med kompilering, foto redigering etc etc. Fläkten går inte igång ofta och när den väl gör det så är det bara några minuter. Tyst värre och absolut ingen vindtunnel. Dock så har jag locket (skärmen) öppen på datorn, lite grann iallafall så att värmen kommer ut. Stängt går, men fläkten går oftare då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 00:27
Ursprungligen av ghost9999:

Jag har också en 12 tummare. Som ofta är kopplad till en 19 tums skärm. Datorn pressas rätt bra med kompilering, foto redigering etc etc. Fläkten går inte igång ofta och när den väl gör det så är det bara några minuter. Tyst värre och absolut ingen vindtunnel. Dock så har jag locket (skärmen) öppen på datorn, lite grann iallafall så att värmen kommer ut. Stängt går, men fläkten går oftare då.

Delar dina erfarenheter, även när jag har fullt i USB-portarna samt extern FireWire inkopplad.

rodin: Be att få testa på Macoteket med din konfiguration och se hur test-datorn beter sig innan du ber att få häva köpet. De har ju garanterat en 12" och 23" display i butiken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-13 00:41
Ursprungligen av vanilj:

Delar dina erfarenheter, även när jag har fullt i USB-portarna samt extern FireWire inkopplad.

Önskar min maskin uppförde sig så... låter jag bli att använda extern skärm och USB prylar så är den så tyst numera... den har aldrig egentligen varit så särskilt ljudlös men bullrat olika mycket vid olika osx versioner så det har pillrats en del med fläktarna under tidens gång. I Tiger håller den sig ganska lugn men under några panther versioner lät den som en jetmotor...

Om man läser lite olika större forum på nätet så är det ganska vanligt att folk har bekymmer med värmen i 12 tummaren så ni som har helt ljudlösa kan skatta er lyckliga. Kan säkert variera en del mellan olika versioner av 12 tummaren, min är ju en ganska gammal modell tex. (1ghz), kan säkert ha hänt en del i nyare revisioner...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 20:45

jo jag kan tänka mig det.. men min går tyvärr igång oavsett om locket är öppet eller ej. vet inte om det hade varit så med en upplösning som är lägre än 1920x1200, det är den högsta upplösningen 12-tummaren klarar av. det är ju dock inte ett alternativ att köra lägre på 23-tummaren.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-12 21:29

Jag har samma erfarenhet med min 12t PB, har en 20t cinema display och när den är inkopplad drar fläkten igång mer eller mindre direkt. Har också noterat att så fort jag har något inkopplat i usb kontakt drar fläkten igång... om det hade varit något strömkrävande som en ipod vore detta kanske inget konstigt men det sker även med en simpel gammal logitech usb mus så... man får nog leva med fläkten på den lilla PBn är jag rädd... nåja, min pb är 3 år nu så nu blir det en macbok istället, hoppas det blir tystare kring skrivbordet då...

Ta inte det för givet bara...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 22:04
Ursprungligen av fredrikolsson:

Ta inte det för givet bara...

Det grafikkortet bör inte ha nåt problem med 20-23 tum får vi hoppas, kan ju t om driva 30".

Ursprungligen av rodin:

Det grafikkortet bör inte ha nåt problem med 20-23 tum får vi hoppas, kan ju t om driva 30".

Fläktljudet menade jag...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 22:04

Ok, så slutsatsen är att det här problemet är stort. Nu har jag verkligen en anledning att försöka häva köpet. Apple brukar annars vara bra på att ifrågasätta konfigurationer och processer.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 01:49

Ja, det kanske har gått utför med tiden, min är ju hela 2 månader..

helt självklart utvecklas mycket mera värme med en 23" stor skärm och höga upplösningar, förstår absolut inte hur du kan kräva ett återköp för att fläkten måste kyla den gigantiska påfrestningen de där "gamla" grafikkorten utsätts för...
i 12":en sitter det ett sämre grafikkort än de andra modellerna så det måste alltså kämpa extra hårt...
är verkligen inte förvånad över att fläkten får gå ofta, så jag skulle absolut rekommendera att köpa en sån platta med fläkt (mycket tystare sådan) att ställa datorn på.

visst kostar grejerna pengar, men det är kombinationerna som ställer till det

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 21:30

Anledningen till att jag inte accepterar det beror ju på att ingen ens nämnt problemet, även fast jag frågat om det rent generellt är några problem med 12" + 23". Och detta är definitivt ett problem. Sen bryr jag mig inte om förklaringen med grafikkort. Är det ett på tok för omodernt grafikkort för detta så är det ju inte ok, eller hur? Då ska man inte rekommendera dessa två ihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-18 23:08
Ursprungligen av rodin:

Anledningen till att jag inte accepterar det beror ju på att ingen ens nämnt problemet, även fast jag frågat om det rent generellt är några problem med 12" + 23". Och detta är definitivt ett problem. Sen bryr jag mig inte om förklaringen med grafikkort. Är det ett på tok för omodernt grafikkort för detta så är det ju inte ok, eller hur? Då ska man inte rekommendera dessa två ihop.

Vi på forumet kommer inte kunna häva ditt köp. Vad säger de på Inlife och Macoteket?
Frågan är ju om högt fläktljud är något de kan ta som giltigt skäl för att häva det.
Har du bett att få titta/lyssna på en liknande uppställning?
Kan du utesluta att det inte är något fel i hårdvaran? Det verkar ju som vi i forumet har varierande erfarenheter av liknande uppställningar samtidigt som folk har olika syn på vad som uppfattas som "störande".

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 23:57

Får förhoppningsvis svar imorgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 09:34
Ursprungligen av rodin:

Får förhoppningsvis svar imorgon.

Lycka till !!

Apple 12" har definitivt givit en erfarenhet rikare. Både om Appels service och vad laptops idag klarar. De som kör extern skärm och 12" modellen verkar ha gemensam uppfattning. Satt igår däremot hela kvällen med senaste 15" G4 och 21" skärm samt MPEG kodning och fläkten gick men var inte alls störande. Att det är sådan stor skillnad mellan 12" och 15" är inte lätt att veta innan köpet.

Bevaka tråden