Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flip4Mac, wmv-spelare är nu gratis.

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 12:07

Till och med Microsoft har förstått att wmp för mac är värdelös. Så nu kan man via Microsoft ladda hem Flip4Mac, som låter dig spela upp .wmv filer i quicktime, gratis.
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/flip4mac.mspx

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-11 12:30

Som Gert Fylking skulle uttryckt det:

Äntligen!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-01-11 14:34

dumt att skiten kraschar hela tiden dock!

Fasiken, och jag som slantade upp för ett par veckor sedan...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 16:31

Det var ju trevligt, men Flip4Mac var ju så billigt ändå så det känns inte som det är av någon särskilt betydelse...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 18:37

Nån som vet om den stöder MS:s egna DRM varianter? Framförallt v7 av MS DRM?

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-14 21:10
Ursprungligen av b0bben:

Nån som vet om den stöder MS:s egna DRM varianter? Framförallt v7 av MS DRM?

mvh
b0bben

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/flip4mac.mspx
"Note This product doesn't support content that is protected with Windows Media digital rights management (DRM)."

Vädigt trevligt initiativ måste sägas, men som sagt, det kraschar. Men det är bättre än förr, då kunde man inte se en film på internet (stream) utan att den låste sig, nu kraschar det iaf EFTER det att filmen är klar. Dock är det klart störande att de inte kan lösa detta...näst intill pinsamt. Kan de inte skaffa en stackars Mac och testköra programmet en gång iaf...

Finns en uppdatering ute nu:
http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-13 01:53

Kul då nyttiga saker blir gratis.
Min kraschar inte, och jag har inte kört uppdateringen. Jag använder QT Pro 7.0.3.

Ursprungligen av filuren:

Kul då nyttiga saker blir gratis.
Min kraschar inte, och jag har inte kört uppdateringen. Jag använder QT Pro 7.0.3.

Kraschandet var i samband med version 2.0 och QT 7.0.4. Det funkade med övriga versioner. Med Flip4Mac 2.0.1 funkar det även med 7.0.4. Sweet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 08:35

Och nu har Microsoft beslutat sig för att sluta supporta MediaPlayer på macen...

Skall man vara glad eller gråta?

(Undrar mest vad diverse 'public service' broadcasters som förlitat sig på WM kommer med för ursäkter nu...)

Efter installation så försvann ljudet i QT/Safari för mig. Det var för några veckor sen. Har inte orkat pilla i det, men det var i samband med flip4mac avinstallation.
Var rätt trist att inte ha ljudet i keynote nu sist :/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 08:53

Det känns som att det kvittar om Microsoft lägger ner MWP till Macen. Flip4Mac gör ändå jobbet bättre. Bara dom fixar så webradio funkar med pluginen så är jag nöjd.
Men det känns konstigt att beslutet kommer så här ett par dagar efter man gick ut på scenen på MacWorld och sa att man skulle utveckla för Mac i minst fem år till.

Jag tror...att Microsoft har bakbundit Apple med Office - Apple fick lova att de inte skulle hindra folk att installera Windows på nya IntelMacarna - I gengäld lovar Microsoft att utveckla Office i 5 år till. Å andra sidan kanske de tjänar bra Pengar på Office för Mac... men om de inte gör det ser jag ingen anledning att inte dumpa Office också...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 17:28

Är det bara jag som har problem med internetuppspelning av filmer. Jag har testat med några olika filmer men jag hör bara ljudet, ser ingen film. Högst störande!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 17:40

rot8: du är inte ensam. Grrr.... svt/dr ... etc..

lilledanne: enligt vad jag hört så tjänar M$ inga pengar på Windows, utan mest på Officepaketet. Vet inte hur mycket de tjänar på Macversion, men det kanske tom är mer än Windows .
Microsoft måste också efterleva diverse monopol dommar i USA, så de måste i varje fall se ut att de inte marginaliserar någon utan vidare. Apple skulle ha rejäla problem utan Office på Macen.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 08:52
Ursprungligen av rot8:

Är det bara jag som har problem med internetuppspelning av filmer. Jag har testat med några olika filmer men jag hör bara ljudet, ser ingen film. Högst störande!

Har du senaste versionen av Flip4Mac (2.0.1) + senast av Quicktime? Flip4Mac uppdateringen kom nån dag efter Quicktime uppdateringen (efter Jobs Keynote i tisdags).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 10:13
Ursprungligen av rot8:

Är det bara jag som har problem med internetuppspelning av filmer. Jag har testat med några olika filmer men jag hör bara ljudet, ser ingen film. Högst störande!

Vilken Browser använder du? För mig funkar det som det ska i Safari, men med Firefox strular det.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 16:17

elsevero: Jag har senaste versionen av både flip och QT.

Johan Nilsson: jag kör Safari.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 18:31

Flip 4 Mac buggar ju sönder! Krashar efter varje jävla film! Brinna i helvetet ska den!

Ursprungligen av zweden89:

Flip 4 Mac buggar ju sönder! Krashar efter varje jävla film! Brinna i helvetet ska den!

Uppgradera till Flip4mac 2.0.1 samt QT 7.0.4 så ska du se att allt ordnar sig.

Funkar perfekt hemma hos mig iaf. Var också påväg att köpa den för någon vecka sedan, tur att man prioriterade annan mjukvara först

Ursprungligen av zweden89:

Flip 4 Mac buggar ju sönder! Krashar efter varje jävla film! Brinna i helvetet ska den!

2.0.1 fixar det: http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 19:06

Lite offtopic men en trevlig liten sak om man har QT pro (annars funkar makerefx också). Öppna en wmv- eller wma-fil och spara som referensfilm. Släng in referensfilmen i iTunes. Sådär, nu kan man se filmen, eller höra låten i iTunes.
Nu väntar jag bara på att dom fixar så webradios funkar bättre, så kan man äntligen få in SR i iTunes.

Trevligt att de fixade buggen med att spelaren kraschar browsern efter varje film. Det gick väldigt snabbt att fixa det måste jag säga. Men en sak som irriterar är att om det nu gick så snabbt att fixa den bisarrt grova buggen så undrar man ju om de ens testat programmet innan de släppte det? Har de någon Mac överhuvudtaget? Men som sagt, tacksam för den snabba fixen...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-01-16 10:22

Buggen var med QT 7.0.4 som kom samma dag som Flip4Mac 2.0.
QuickTime 7.0.4 är en uppgradering för de nya '06 versionerna som Apple släppte då.

Ursprungligen av MikaelF:

Buggen var med QT 7.0.4 som kom samma dag som Flip4Mac 2.0.
QuickTime 7.0.4 är en uppgradering för de nya '06 versionerna som Apple släppte då.

Det förklarar endel...:P

1
Bevaka tråden