Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook i april-maj?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleInsider tror sig nu veta ungefär när dagens iBooks ersätts med Intelbaserade maskiner. April eller maj säger de, och i övrigt håller de fast vid tidigare rykten om 13" och ny design. Jag har en känsla av att konsumentmaskinerna nästan var mer efterlängtade än uppdaterade proffsmaskiner, så nu håller vi väl tummarna.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1460

Ja, det hoppas vi verkligen på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 07:32

Jag hoppas dock på en 12" MacBook Pro utan iSight men med fett grafikkort så att man kan få sprutt på grafiken när man kör dubbla skärmar, det blir lite segt med iBookens 16MB per skärm...

Det är väl rimligt att gissa att Apple döper dessa nya iBook-modeller till MacBook kort och gott. Så har vi MacBook och MacBook Pro.

Det betyder att jag har historiens sista iBook i så fall! (Lite roligt att jag dessutom köpte den första vita iBooken, den på 500 MHz.)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 10:50
Ursprungligen av Adrian B:

Det är väl rimligt att gissa att Apple döper dessa nya iBook-modeller till MacBook kort och gott. Så har vi MacBook och MacBook Pro.

Det låter väl rimligare än Mac Pro och MacBook Pro. "Book" är ju inte ett ord som egentligen lägger till någon betydelse till (ett tänkt) Mac Pro. Att det är en "book" framgår ju tydligt i alla fall. Att däremot ha "Pro" som beteckning för den bättre datorn indikerar ju just att den är mer "professionellt" orienterad jämfört med den som bara heter MacBook.

Tyvärr tycker jag att MacBook (med eller utan Pro) låter som ngt man kan beställa på McD... Ett framtida distributionssamarbete, kanske?

PowerMac kanske blir BigMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 11:36
Ursprungligen av Stefan Swales:

PowerMac kanske blir BigMac?

om du menar att powermac pro blir bigmac, då borde ju ibooken bli en cheeseburgare?!

Ursprungligen av pgjores:

om du menar att powermac pro blir bigmac, då borde ju ibooken bli en cheeseburgare?!

Ja eller kanske McBook Junior?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 12:18

Jag tror att Apple har sett över sina varumärken och därför försvann Power-prefixet. De folk i stort mest kopplar till Apple, tror jag, är "Apple", "Mac" och "i"-prefixet. Power i PowerBook är för lätt att förknippa med PowerPc och inget folk direkt kopplar till Apple. Visst man vet inte hur dom tänker på Apple, kanske vill dom skilja datorerna från iPoden (vilket vore ganska galet), men då borde dom tagit bort "i"-et från iMacen. Samtidgt kan man tycka att om iBooken fortfarande får vara iBook, varför då Macbook Pro? Min gissning är för att PowerMacen blir Mac Pro och inte bara Mac.

Och skrotar dom iBook-namnet så sitter jag med som Adrian med den sista iBooken som jag också bytte upp mig till från en vit 500Mhz iBook.

I vilket fall kommer jag lägga en order om den dyker upp i April. Något bör väl hända den 1:e

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 14:05
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Power i PowerBook är för lätt att förknippa med PowerPc och inget folk direkt kopplar till Apple.

Jag tror nog att de flesta människor känner till att Apple har Powerbooks innan de vet skillnaden på X86 och PPC.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 13:56

Steve sa ju på keynoten att de ville ha med Mac i alla sina datornamn.

Ursprungligen av oscar89:

Steve sa ju på keynoten att de ville ha med Mac i alla sina datornamn.

Inte sa han i ALLA namn? Han pratade väl bara om PowerBook?
Gissa kan man ju också om de andra namnen - Jag tror namnen kommer se ut så här: iMac, iBook, MacBook Pro och Mac Pro (i stället för PowerMac).

Ursprungligen av Stefan Swales:

Inte sa han i ALLA namn? Han pratade väl bara om PowerBook?
Gissa kan man ju också om de andra namnen - Jag tror namnen kommer se ut så här: iMac, iBook, MacBook Pro och Mac Pro (i stället för PowerMac).

Hehe! Jag verkar få rätt. http://www.macrumors.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 15:33

Det är fula namn tycker jag! Känns som vad mcdonalds skulle sälja om de sålde datorer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 18:21

Tror ni inte PowerMacen kommer heta Macintosh Pro? Då MacBook Pro och Mac Pro lätt kan åstakomma förvirring hos mainstream-folket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 18:32
Ursprungligen av Toffelmannen:

Tror ni inte PowerMacen kommer heta Macintosh Pro? Då MacBook Pro och Mac Pro lätt kan åstakomma förvirring hos mainstream-folket?

Har inte jag läst nånstans att det fulla namnet Macintosh inte har använts av Apple på ganska länge? Dvs, de nyare modellerna har hetat Mac, kort och gott, i någon form. Fast jag kan minnas helt fel. :rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-13 18:38

Jag tror att det kommer att komma en semiproffsserie som heter express. Så att det blir; iMac, iBook, Mac express, MacBook express, Mac pro, MacBook pro. Därutöver en Mac mini och iPod. Fler modeller och konfigurationer. Kanske så att nuvarande tolvtums PB hamnar i express-serien tillsammans med en bredskärmsvariant så att det blir två modeller i varje serie.

iBook 12" och 15" (en 4:3 och en 2:3)
MacBook express 12" och 13"
MacBook pro 15" och 17"
iMac 17" och 20"
Mac express med två varianter av dual core
Mac pro med två varianter av dubbla dual core
Och så Mac mini och Xserve i varsin ända av utbudet.

Min gissning bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 18:52
Ursprungligen av Kalle W:

Jag tror att det kommer att komma en semiproffsserie som heter express. Så att det blir; iMac, iBook, Mac express, MacBook express, Mac pro, MacBook pro. Därutöver en Mac mini och iPod. Fler modeller och konfigurationer. Kanske så att nuvarande tolvtums PB hamnar i express-serien tillsammans med en bredskärmsvariant så att det blir två modeller i varje serie.

iBook 12" och 15" (en 4:3 och en 2:3)
MacBook express 12" och 13"
MacBook pro 15" och 17"
iMac 17" och 20"
Mac express med två varianter av dual core
Mac pro med två varianter av dubbla dual core
Och så Mac mini och Xserve i varsin ända av utbudet.

Min gissning bara

Det där med express lät ju hel-bra, hoppas att det blir något sånt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 18:30

Kalle, gamla klasskompis,
jag önskar du har rätt ang express-idén, men ärligt talat, vad kan dom slimma ner så att den blir "express"? Inte hårddisk, inte minne. Inte portar. Skärmstorlek, men det är inte riktigt "light"... Lite långsammare processor kanske. Men jag har inte järnkoll på intel-processorerna och i vilka utföranden de kommer finnas iofs.

Jag är så nöjd med min PB 12". Önskar mig en MacBook Pro 13". Då slår jag till på en gång utan att vänta en sekund.

/S

Ursprungligen av Kalle W:

Jag tror att det kommer att komma en semiproffsserie som heter express. Så att det blir; iMac, iBook, Mac express, MacBook express, Mac pro, MacBook pro. Därutöver en Mac mini och iPod. Fler modeller och konfigurationer. Kanske så att nuvarande tolvtums PB hamnar i express-serien tillsammans med en bredskärmsvariant så att det blir två modeller i varje serie.

iBook 12" och 15" (en 4:3 och en 2:3)
MacBook express 12" och 13"
MacBook pro 15" och 17"
iMac 17" och 20"
Mac express med två varianter av dual core
Mac pro med två varianter av dubbla dual core
Och så Mac mini och Xserve i varsin ända av utbudet.

Min gissning bara

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-19 20:52
Ursprungligen av svantet:

Kalle, gamla klasskompis

Halloj där. Kul att se dig här på nittinian.

Jag skulle kunna tänka mig att en expressversion kanske har mindre skärm, single core processor (?) och lite sämre grafikkort. Till exempel.

Min idé är i alla fall att applicera konceptet iMove - Final Cut express - Final Cut pro på datorerna. Alltså att konsumentmaskinerna heter iMac och iBook, semiproffsvarianterna har suffixet express och proffsvarianterna heter pro i efternamn.

Exakt vad som ska skilja dem åt kan man kanske inte mer än spekulera i, men det jag skrev ovan är min tanke.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-14 00:08

Det där med express låter som att det blir alldeles för stort och krångligt utbud. Jag, för min del, tror att de vill ha det väldigt enkelt. Kanske _ännu_ änklare än fyra grundmodeller + mac mini...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-14 14:20

Om PowerBook blev MacBook Pro så blir väl PowerMac G5 Duo en MacMac Pro.
Och Power Mac G5 Quad blir då en MacMac ProPro.

  • Medlem
  • 2006-01-14 16:55

Jag har svårt att hålla i pengar när det gäller teknik, vet inte om jag pallar till mars/maj

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-01-14 16:57

Happy Mac:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-14 17:16

Märkligt...

ja, det märkligt att Apple nämner sin första dator med Intel processor med ett Pro namn.
Ännu märkligare är när man tittar på prestanda och innehållet.
Ännu mera märkligt är att det inte finns några vettiga program man kan köra på den.
För mig är det snarare en iBook i en ny tappning.
Att den "är" 4x snabbare än förra bärbara Macar betyder ingenting i Intels sammanhang. Eller hur?
Men som man känner Apple - de gillar (som alla andra) att ta betallt 2x för samma sak.
Ska de släppa en iBook i en ny tappning med ännu sämre prestanda och innehåll än den sk MacBook Pro - då undrar man - vad håller de på med?

Ursprungligen av malen:

ja, det märkligt att Apple nämner sin första dator med Intel processor med ett Pro namn.
Ännu märkligare är när man tittar på prestanda och innehållet.
Ännu mera märkligt är att det inte finns några vettiga program man kan köra på den.
För mig är det snarare en iBook i en ny tappning.
Att den "är" 4x snabbare än förra bärbara Macar betyder ingenting i Intels sammanhang. Eller hur?
Men som man känner Apple - de gillar (som alla andra) att ta betallt 2x för samma sak.
Ska de släppa en iBook i en ny tappning med ännu sämre prestanda och innehåll än den sk MacBook Pro - då undrar man - vad håller de på med?

Kan du förklara på vilket sätt du tycker Macbooken är dålig?

Processorn på 1,83 Ghz är inte den snabbaste möjliga, men jag tror de valde denna på grund av att de två snabbare modellerna som finns drar mer ström och blir varmare.

Grafikkortet, ATI radeon mobility X1600 är det snabbaste ATI har på den bärbara sidan. Detta kort ska alltså jämföras mot ett 7800 Go.

För att dock gå tillbaka till topicen så tror jag att det kommer en Macbook (iBook) i en 13.3" modell och den vanliga 12". Dessa kommer nog inneha en 1,5 Ghz lågvoltsprocessor med dubbla kärnor. .:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-15 13:31
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kan du förklara på vilket sätt du tycker Macbooken är dålig?

Processorn på 1,83 Ghz är inte den snabbaste möjliga, men jag tror de valde denna på grund av att de två snabbare modellerna som finns drar mer ström och blir varmare.

Grafikkortet, ATI radeon mobility X1600 är det snabbaste ATI har på den bärbara sidan. Detta kort ska alltså jämföras mot ett 7800 Go.

För att dock gå tillbaka till topicen så tror jag att det kommer en Macbook (iBook) i en 13.3" modell och den vanliga 12". Dessa kommer nog inneha en 1,5 Ghz lågvoltsprocessor med dubbla kärnor. .:)

Dålig och dålig.
Dålig är prestanda och innehåll i samband med priset om vi jämför andra produkter på Intel sidan. Det är väl där vi ska jämföra nu eller hur?
Med den processor och utrustning så skulle det gärna vara en iBook men till 2/3 delar av priset och om någon månad skulle vi kanske få något verkligen mycket bättre utrustad och snabbare och med det priset. Då skulle ett "Pro" i namnet passa bättre.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-15 14:47
Ursprungligen av malen:

Dålig och dålig.
Dålig är prestanda och innehåll i samband med priset om vi jämför andra produkter på Intel sidan. Det är väl där vi ska jämföra nu eller hur?
Med den processor och utrustning så skulle det gärna vara en iBook men till 2/3 delar av priset och om någon månad skulle vi kanske få något verkligen mycket bättre utrustad och snabbare och med det priset. Då skulle ett "Pro" i namnet passa bättre.

Jag kan förstå att ni klagar på övriga features (bortplockad firewire, modem, svideo, mm), men processorn i macbook pro är verkligen inte dålig!

Det är den nästnästsnabbaste x86-processorn specifikt utformad för bärbara överhuvudtaget! De två som är snabbare, är, föga förvånande, svindyra. Redan förra generationens processorer för bärbara från Intel var mycket imponerande. Stirra er inte alltför blinda på klockfrekvensen - Pentium M är den x86-processor som kunde göra mest arbete per klockcykel nånsin (den motsvarade P4:or med nästan dubbel klockfrekvens). Tills nu... Överklockade kunde Pentium M överträffa allt, inklusive de snabbaste Athlon 64, som annars är "det värsta man kan få". Anledningen att de inte riktigt går i full fart i bärbara är naturligtvis att minska effektutvecklingen. Om det bara funnes någon form av utbud av Pentium M-moderkort att använda till stationära skulle Intel sälja drösar med sina bärbara processorer till entusiaster...

Jämfört med förra generationen har den nuvarande stora förbättringar vad gäller strömförbrukning, prestanda per kärna, och dessutom får man dubbelt så många processorkärnor för varje processor man köper. Drömläge med andra ord! Jag har läst recensioner på PC-bärbara med samma processor som i MBP, och inte var det något tal om missnöje med prestanda där. Jag tror inte alls att 3-4x prestandaökning är alldeles orimlig, i alla fall inte i ideala fall. Prestandaökningen är runt det dubbla redan mot förra generationens x86-processorer! Lägg dessutom till att G4 börjar bli en ganska gammal processor. Det har ju whineats om en G5-PowerBook i åratal här på forumet! Även om förra generationens Pentium M bara var ungefärligen lika med en G5 i prestanda, så är det ett stort steg upp dit från G4...

Kort sagt, processorn är grym. Och priset må vara högt, men jag har hittills inte sett någon bärbar PC med motsvarande processor under ungefärligen 18.000:-. Jag antar att alla i den här tråden som klagar inte är beredda att betala så mycket för en iBook?

Att det saknas program ÄR, än så länge, ett problem. Apples proffessionella program kommer om tre månader. Att inte riktigt alla andra tillverkares program är ute än är kanske förståeligt - x86-processorerna skulle ju egentligen inte komma förrän om ett halvår! För den som sitter mycket med Adobes programvaror är det helt enkelt kanske bäst att vänta ett år till. Hur som helst, all opensource-programvara borde vara klar redan, eller väldigt snart. För mig är det ett riktigt bra steg på vägen. Dessutom är det är egentligen bara i prestandakrävande program som det är tvunget med att ha nativa implementeringar.

Sammanfattning: Ska ni klaga, gör det för de bortplockade utgångarna. Inte för processorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-15 17:45
Ursprungligen av TERdON:

Jag kan förstå att ni klagar på övriga features (bortplockad firewire, modem, svideo, mm), men processorn i macbook pro är verkligen inte dålig!

Sammanfattning: Ska ni klaga, gör det för de bortplockade utgångarna. Inte för processorn.

Jag klagar inte över processorn. Det jag klagar över är priset i förhållande till prestanda och innehållet.
Märkligt att Apple överväger att skrota Firewire. Det har gått rykten att det ska inte vara några Firewire överhuvudtaget och efter rabalder så behåller man 400 (?).
Nu när man ser på att allt fler kameratillverkare inför just Firewire. Det har bevisats att det är i praktiken ett överlägset gränssnitt.

Ursprungligen av malen:

Jag klagar inte över processorn. Det jag klagar över är priset i förhållande till prestanda och innehållet.
Märkligt att Apple överväger att skrota Firewire. Det har gått rykten att det ska inte vara några Firewire överhuvudtaget och efter rabalder så behåller man 400 (?).
Nu när man ser på att allt fler kameratillverkare inför just Firewire. Det har bevisats att det är i praktiken ett överlägset gränssnitt.

Varför hör man helt plötsligt klagande angående Firewire och då 800 som inte många pc tillverkare har.

Det är även ovanligt med firewire 400 på en pc burk och om det finns så är det 4 poliga och inte 6 polig.

Nu hoppar Apple över 800 på sina bärbara och det blir ramaskri - sen inser man att det troligtvis kommer kort för detta och då dubbla 800 portar som kan köras som en raid.

Hur många kör här firewire 800?

Troligtvis inte de som enbart klagar.

Självklart ska man vara kritisk men för sjutton - Apple är på banan med sina första Intel burkar 6 månader innan. Sen så handlar det om kompromisser angående storlek, tyngd osv och om då något ryker på grund av detta måste väl ändå förstås.

Jag var inte med på den tiden då Apple skrotade diskettstation men jag antar att det fanns de som skrek som nu när apple skrotar exempelvis modem.

Bevaka tråden