Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startar nytt - var hittar jag rådgivning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-16 23:47

Jag håller på att starta ett nytt designföretag tillsammans med en kollega i London. Till en början består arbetsgruppen endast av oss två, men jag sitter i Sthlm och han i London alltså. Våra kunder kommer huvudsakligen att finnas i UK, men några stycken här i Sverige. Derför undrar jag hur vi ska göra för att flytta pengar mellan de olika "kontoren", hur man gör med skatten, moms, etc. Finns det någon här som kan ge goda råd eller tipsa om ett bra ställe där jag kan få hjälp?

/H

Enklast är väl att starta ett aktiebolag där och öppna en filial i Sverige.

Hej

http://www.estra.se hjälper till med mycket av Svenska företagarfrågor. Kanske kan dom även lite internationella grejer. Prova kan man alltid göra

egenfirma.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 09:28

Gå till en revisor - eller till en skattejurist - med riktig kompetens så kommer dom förmodligen att rekommendera dig att stara ett engelskt Ltd - som innehar konto i Sverige för att kunna betala räkningar etc för kostnader som uppkommer i Sverige - det är bara dumt och dyrt både skattemässsigt och revisionsmässigt. Om du skulle starta ett AB och sedan upptäcka att det inte behövs iom att du/ni kan använda det engelska bolaget så måste du betala åtminstonde 20 tusen/år i bara revisionsarvoden. Lägg 5.000 på ex vis Setterwalls och ställ frågan till dom.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 10:11

För enstaka frågor (eller flera enstaka frågor) kan man använda Berunda (www.berunda.se). Sidan riktar sig inte till de som är ute efter en diskussion, inte heller till de som hellre betalar höga konsultarvoden för en personlig kontakt. På sidan lägger man istället upp sin fråga tillsammans med belöning och får tillbaka konkreta tips på hur man går vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 11:30
Ursprungligen av Halldor:

Jag håller på att starta ett nytt designföretag tillsammans med en kollega i London.
/H

Vad är det för designföretag ?

/Tangen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-15 00:23
Ursprungligen av Tangen:

Vad är det för designföretag ?

/Tangen

Jo, det är inget stort företag vi pratar om, endast jag och en gammal kollega som ska börja jobba ihop igen. Just nu bor jag i Sthlm och han i London och våra kunder finns däröver i England, fast jag hoppas på att kunna lägga till några svenska företag de närmaste månaderna (någon här som behöver hjälp? :-). Vi är båda grafiska designers, jobbade tidigare mycket för digitala och interaktive medier. Numera mest trycksaker, webb när det behövs.

/H

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-15 00:27

Och förresten, tack för alla goda svar. Har skrivit in mig på.ett introduktionsmöte hos Skatteverket, får se om det ger något. Tror jag ska söka hjälp hos en revisor också, det känns tryggare.

/H

1
Bevaka tråden