Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 06: Den officiella keynote-tråden

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-10 20:31

Min F5 knapp är utnött nu

*** OBS dett är ett privat meddelande har inget med mitt senoiermoderatorskap att göra. ***

*rotfl* Jag visste det! Men det dröjde längre än vanligt innan det kom ett "Jag är besviken".

Jag tycker att det är en av de bästa öppningarna Apple hållit på många år.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:38
Ursprungligen av Mattias Hedman:

*** OBS dett är ett privat meddelande har inget med mitt senoiermoderatorskap att göra. ***

*rotfl* Jag visste det! Men det dröjde längre än vanligt innan det kom ett "Jag är besviken".

Jag tycker att det är en av de bästa öppningarna Apple hållit på många år.

Haha, ja... jag skäms. Jag skyller allt på alla dumma ryktessiter som har satt upp alla nya rykten om Mac mini, det är väll klart att jag blir besviken när manb har längtat efter en sådan i 2 månader, och sedan blir det inget sådant.. Ahja.. nu blir det att fundera.. Ingen som har råd angående om jag ska köpa Mac Minin nu, eller ska jag vänta tills en Mac Mini intelpropp kommer?

Ursprungligen av Naqilja:

Haha, ja... jag skäms. Jag skyller allt på alla dumma ryktessiter som har satt upp alla nya rykten om Mac mini, det är väll klart att jag blir besviken när manb har längtat efter en sådan i 2 månader, och sedan blir det inget sådant.. Ahja.. nu blir det att fundera.. Ingen som har råd angående om jag ska köpa Mac Minin nu, eller ska jag vänta tills en Mac Mini intelpropp kommer?

Om du absolut inte behöver en ny Mac nu, så vänta tills den nya kommer. Det lär inte dröja så länge.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:44
Ursprungligen av Mattias Hedman:

[...]Jag tycker att det är en av de bästa öppningarna Apple hållit på många år.

Det tycker jag också, faktiskt. Var riktigt trevligt att de nu tar steget.

Ja, nu är Apple intressant igen på datorfronten. Mycket behövligt!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:36

YEAH! Nu blir det äntligen ett inköp.. nya MacBook.... cooooooooooooooooooool

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-10 20:43

http://daringfireball.net/ har en intressant synpunkt: Hur trovärdiga är Apple mot utveckarna?
" Inga Intel-macar före mid spring/summer"...

Det är också intressant att de fortfarande säljer iMac G5 - till samma pris...

/M

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-10 20:45

Hur kan det komma sig att det är så stor prisskillnad mellan MacBookPro i USA och i Sverige/Europa?
15.200 kr om man köper i USA med nuvarande växelkurs, mot ca 24.000 i Tyskland och mer än så i sverige?

Har det alltid varit sådan makaber prisskillnad mellan USA och Europa? Det kan ju inte ha med momsen att göra eller? Tyskland har ju låg moms. Köpte en elektronisk specialgrunka (amerikansktillverkad) som skulle kostat 11.000 i sverige men bara 6.000 i Tyskland inkl. frakt.

  • Medlem
  • 2006-01-10 20:51
Ursprungligen av Myrslok:

Hur kan det komma sig att det är så stor prisskillnad mellan MacBookPro i USA och i Sverige/Europa?
15.200 kr om man köper i USA med nuvarande växelkurs, mot ca 24.000 i Tyskland och mer än så i sverige?

högre moms i eu-länder, generellt sett. dessutom tror jag att priserna på apple store us är utan moms. det är bara en del av förklaringen iofs...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-10 20:59
Ursprungligen av Ola Lidén:

högre moms i eu-länder, generellt sett. dessutom tror jag att priserna på apple store us är utan moms. det är bara en del av förklaringen iofs...

Nja, men tyskland har mycket lägre moms än Sverige... så då borde den vara billigare än 24.000

Kanske beror på importtullar till EU som gör att priserna blir så höga?

Borde väl ändå löna sig att beställa en powerbook eh... MacBookPro från USA om man räknar med tullavgifter och frakt, moms och sånt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-10 21:02
Ursprungligen av Myrslok:

Borde väl ändå löna sig att beställa en powerbook eh... MacBookPro från USA om man räknar med tullavgifter och frakt, moms och sånt?

Lite tilläggspris tar de säkert för att vi svenskar inte nöjer oss med så få tangeter också.

Ursprungligen av Myrslok:

Nja, men tyskland har mycket lägre moms än Sverige... så då borde den vara billigare än 24.000

Borde väl ändå löna sig att beställa en powerbook eh... MacBookPro från USA om man räknar med tullavgifter och frakt, moms och sånt?

Momsen mellan Sverige och Tyskland skiljer 9% liksom priset på ett ungefär.

Senast redigerat 2006-01-10 21:14
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 21:10
Ursprungligen av Myrslok:

Nja, men tyskland har mycket lägre moms än Sverige... så då borde den vara billigare än 24.000

Kanske beror på importtullar till EU som gör att priserna blir så höga?

Borde väl ändå löna sig att beställa en powerbook eh... MacBookPro från USA om man räknar med tullavgifter och frakt, moms och sånt?

Nja, 16% är visserligen mycket lägre än 25%, men det är fortfarande mycket jämfört med USA som inte har någon moms alls (däremot "sales tax" men den skiljer från stat till stat och läggs därför till i efterhand, och ingår därmed inte i priserna på Apple Store).

Man ska också se till att inte jämföra äpplen och päron - flera av de jämförelser jag sett har jämfört den billiga varianten i USA med den dyra här. Bland annat den du gör, se nedan.

Mina beräkningar

amerikanskt pris i $
1995$ / 2495$

amerikanskt pris i SEK (enligt google)
15383 kr / 19239 kr

amerikanskt pris + 25% (motsv svensk moms)
19229 kr / 24049 kr

jmf svenskt pris
21295 kr / 26495 kr

jmf svenskt studentpris (mecenat)
19165 kr / 23845 kr

(med reservation för att jag räknat svenska ordinariepriserna baklänges)

Slutsats: Apple tar ungefär två tusenlappar extra i Sverige för "vanliga" kunder, och inte alls så mycket som påstods innan i tråden. Skillnaden försvinner helt för studenter, med undantag för momsen, men den kan man knappast begära att de ska bjuda på. Dessutom ska man tänka på att man får rätt strömadapter och tangentbord och det får man väl knappast annars.

Kort sagt, det lönar sig, men det är mest för att vi har moms i Sverige och inte till särskilt stor del Apples fel.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-10 21:19
Ursprungligen av TERdON:

Nja, 16% är visserligen mycket lägre än 25%, men det är fortfarande mycket jämfört med USA som inte har någon moms alls (däremot "sales tax" men den skiljer från stat till stat och läggs därför till i efterhand, och ingår därmed inte i priserna på Apple Store).

Man ska också se till att inte jämföra äpplen och päron - flera av de jämförelser jag sett har jämfört den billiga varianten i USA med den dyra här. Bland annat den du gör, se nedan.

Mina beräkningar

amerikanskt pris i $
1995$ / 2495$

amerikanskt pris i SEK (enligt google)
15383 kr / 19239 kr

amerikanskt pris + 25% (motsv svensk moms)
19229 kr / 24049 kr

jmf svenskt pris
21295 kr / 26495 kr

jmf svenskt studentpris (mecenat)
19165 kr / 23845 kr

(med reservation för att jag räknat svenska ordinariepriserna baklänges)

Slutsats: Apple tar ungefär två tusenlappar extra i Sverige för "vanliga" kunder, och inte alls så mycket som påstods innan i tråden. Skillnaden försvinner helt för studenter, med undantag för momsen, men den kan man knappast begära att de ska bjuda på. Dessutom ska man tänka på att man får rätt strömadapter och tangentbord och det får man väl knappast annars.

Kort sagt, det lönar sig, men det är mest för att vi har moms i Sverige och inte till särskilt stor del Apples fel.

De priserna låter rimligare ja.

Nej men jag syftade på en prisuppgift på Apples tyska sida - vilket måste vara ett feltryck (dyra modellen istf. för billiga)

www.apple.de

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 21:24
Ursprungligen av Myrslok:

De priserna låter rimligare ja.

Nej men jag syftade på en prisuppgift på Apples tyska sida - vilket måste vara ett feltryck (dyra modellen istf. för billiga)

www.apple.de

Det måste vara Nisse som varit framme ja, kan inte tänka mig annat. Mina prisuppgifter kommer från Mecenat Apple Store (som visst levde några minuter innan ikväll precis när jag försökte gå in, men inte längre). De riktiga priserna har jag räknat baklänges från det, tror jag sett åtminstone ena dessutom här på 99.

Nu fungerar min länk till videoströmmen!

Ursprungligen av TERdON:

Kort sagt, det lönar sig, men det är mest för att vi har moms i Sverige och inte till särskilt stor del Apples fel.

Mm, bra sammanfattning.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 21:21
Ursprungligen av Adrian B:

Nu fungerar min länk till videoströmmen!

Mm, bra sammanfattning.

Haha, oj förlåt.. jag kom före

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-10 21:26

Den visar inte särskilt mycket, men å andra sidan klagar den inte heller!

Konkurrens om bandbredd. Nu kom det loss!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-01-12 20:46
Ursprungligen av TERdON:

Nja, 16% är visserligen mycket lägre än 25%, men det är fortfarande mycket jämfört med USA som inte har någon moms alls (däremot "sales tax" men den skiljer från stat till stat och läggs därför till i efterhand, och ingår därmed inte i priserna på Apple Store).
.

Jag forsoker inte vara besserwisser har men det ar faktiskt olagligt att lagga pa sales-tax nar man anger priset. Anledningen till det ar inte att det skiljer staterna emellan utan for att de amerikanska lagstiftarna anser att det ar viktigt att man ar tydlig med hur mycket man betalar i skatt. Jamfor med hur manga svenskar som inte tanker pa att de betalar en valdans massa skatt (25% moms ar hogt) pa sina redan hogt beskattade pengar. Jag sager inte har att det ar fel med hoga skatter men jag kan nog halla med om att det har sin poang i att vara tydlig. Hur manga lontagare har klart for sig att aven om man inte raknar punktskatter och moms sa ar det bara sommarjobbande ungdommar som kanske betalar mindre an 47% skatt¿ Aterigen, jag skriver inte detta for att flama (oj vad fult svengelskt) skatter men att havda att vi har ung 30% skatt nar vi har ung 47% ar logn och osanning. Ingen idé att plocka in moms eftersom det beror pa vad man handlar.

Naja, ber om ursakt for mina tappade prickar men sitter pa ett internet café i Mexiko.

/hpe

Ursprungligen av Myrslok:

Hur kan det komma sig att det är så stor prisskillnad mellan MacBookPro i USA och i Sverige/Europa?
15.200 kr om man köper i USA med nuvarande växelkurs, mot ca 24.000 i Tyskland och mer än så i sverige?

Apple fixerar dollarn mot andra valutor som kronor och euro 2ggr om året, dollarn har sjunkit rätt mycket sedan senaste fixeringen. sen har vi och Tyskland högre moms.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-10 20:46

Kul med nya maskiner - oväntat att det var iMacen, tycker jag också.

Tyvärr har vi ju sett staplar med "si och så många ggr snabbare" förut - någon som minns?
Men är det inte tidigt att släppa Intel redan nu? (väntar mig ett kollektivt "NEJ!"... )

http://daringfireball.net/ har dock en intressant synpunkt: Hur trovärdiga är Apple mot utveckarna? " Inga Intel-macar före mid spring/summer"...

Det är också intressant att de fortfarande säljer iMac G5 - till samma pris...

Sen måste jag säga att den nya strömadaptern till de bärabara var väldans smart! Men Macbook pro ? Näääää.
Skönt att de behöll designen - den är ju numera ett varumärke!

/M

Det hela handlar om en övergång från PPc till IntelMac fram till sommaren 2007!så både
PPc kommer att säljas samtidigt med IntelMac, frågan blir vem köper en ppc maskin idag när man kan få en intelmac som är 2x till 3x snabbare en PPc mac. Sedan finns ju Rosetta som gör att man kan köra PPc program på Intel mac!

Ursprungligen av Hunter78:

Det hela handlar om en övergång från PPc till IntelMac fram till sommaren 2007!så både
PPc kommer att säljas samtidigt med IntelMac, frågan blir vem köper en ppc maskin idag när man kan få en intelmac som är 2x till 3x snabbare en PPc mac. Sedan finns ju Rosetta som gör att man kan köra PPc program på Intel mac!

Prestandan blir lidande när man kör icke native apps i Rosetta. Man får hoppas att Intel-processorn är så mycket snabbare än PPC att emuleringen inte märks alltför mycket.

Ursprungligen av Hunter78:

Det hela handlar om en övergång från PPc till IntelMac fram till sommaren 2007!

Nope, numer är ska alla produktserier flyttas över under 2006. Lyssna på Keynotet.

ingen firewire 800! ingen pro tycker jag!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:52

MacBook Pro

MacBook Express?

Hoppas hursomhelst att de sätter in en FW 800 igen. Eller åtminstone ännu en USB

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-10 20:52

MacBook? Vilket namn - deras copy borde pensioneras snarast

Äntligen en vettig FM-radio till iPoden(!). Dock tycker jag att dom borde sett till att man kunde spela in radio också - det är enda anledningen till att jag köpte mig en flash-spelare för att ackompanjera min mini(som tyvvär inte stöds av den ny FM-fjärren).

Intressant läsning för den som vill ha bencmarks på Intel Core Duo från PC-sidan:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2648

(Jag har bara läst inledningen ännu, men det verkar komma jämförelser med AMD senare i artikeln. Många har ju uttryckt besvikelse över att Apple valt Intel i stället för AMD…)

Nu verkar iTunes kunna strömma till fler expresser samtidigt, airfoil får sig garanterat en törn...

Bevaka tråden