Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 06: Den officiella keynote-tråden

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av J.Dredd:

Ok. Bara en slump att både processorn och datorn kallades power med andra ord?

You got it.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 09:42

Jag håller med, jag tycker inte att MacBook var ett klockrent namn... Men det verkar vara en rätt fräck dator ändå!

Ursprungligen av svanerik:

Jag håller med, jag tycker inte att MacBook var ett klockrent namn... Men det verkar vara en rätt fräck dator ändå!

jag tycker det låter som ngt man kan beställa extra på McDonalds..

Fast jag står redan i samma kö.... Mmm Februari....Då... då jävlar

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-11 10:21

MacBook pro är tunnare än powerboken på 15"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 10:21

Jag skrev i december att jag visste att det skulle komma bärbara Macar med Intel i januari, men det var ingen som trodde mig då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 11:37
Ursprungligen av Konrad:

Jag skrev i december att jag visste att det skulle komma bärbara Macar med Intel i januari, men det var ingen som trodde mig då.

Det var många som trodde sig veta både det ena och det andra... Alla kan inte få rätt.

Men, betyder de att stödet från mjukvarutillverkarna är större/snabbare än vad de trott från början?

Nu blev jag köpsugen då jag tänkte köpa en dual core pc för spel/filmrippning mm. Kan jag dual boota så ligger min ibook löst till. Den är ju försäkrad....
Ingen har kommenterat det men de kör på ATI X1600 grafikkort vilket ger macen dagens grafikteknologi äntligen! Hårdvarustöd för H.264 så prollen inte behöver jobba ihjäl sig. Alla spel som finns till PC bör kunna köras (när de har konverterats alltså).

Då kanske folk kan sätta press på mjukvarutillverkarna (kollar i dockan efter det som är nötvändigt och kom fram till att CS2 är viktigast) och fråga när de nya programmen släpps.

Det här verkar vara den modernaste macen sen jag blev insatt i fråga om teknologi. Grafikkortet är mellanklass men senaste versionen och prollen är precis släppt. Bra gjort.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-01-11 11:33

FW800 kommer kanske i ExpressCard/34 slotten?

Tja, jag beställde en iBook 12". Den har ju inte blivit sämre i sig själv, och den är fortfarande liten och läcker. Det är frugan som skall ha den, och hon använder datorn till att surfa, skicka e-post, enklare bildredigering... och det är nog allt. Så det blir nog bra...

  • Medlem
  • 2006-01-11 19:37

När väntas ny iBook ?

Hade ju (såklart) hoppats på "den där" iBooken som det talats så mycket om . Den kom inte tyvärr.

När kommer nya iBook modeller då? =/

/Fredrik

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-01-12 18:59
Ursprungligen av Nifo:

Hade ju (såklart) hoppats på "den där" iBooken som det talats så mycket om . Den kom inte tyvärr.

När kommer nya iBook modeller då? =/

/Fredrik

1 april:)

Ha ha, detta var nörd-kul: Apples aktie slutade på $80.86 igår...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:36
Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, detta var nörd-kul: Apples aktie slutade på $80.86 igår...

Det var faktiskt riktigt roligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 00:39
Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, detta var nörd-kul: Apples aktie slutade på $80.86 igår...

Kolla mitt medlemsnummer.

Edit: det kunde man visst inte se längre, men det är 8086 i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 13:06

Tråkigt att de måste bygga in massa krimskrams, de flesta lär väll knpaast behöva en kamera i sin bärbara. Den blir ju fulare av det. Samt klumpigare. Jag väntar till iBooken och hoppa att det finns en kamerafri modell - fast troligtvis har de kamera allihop...

Tycker dock det är *något* saftigt av apple at ta nästintill samma betalt för de numera "gamla" powerbook/imac g5 modellerna.
Något tvetydigt; "köp denna som är 2-3 ggr snabbare, eller köp en gammal sämre modell för samma pris! hurra!", eller med steve's egna ord: boom! ...amazing! harkel ..boom! harkel ..amazing!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-11 14:47

Bara en sjukt dum fråga, alla som säljer sina pbs och g5 nu tar extrema överpris, alla gamla pbs har ju tappat sina andrahandsvärden ju iom apple går över till intel prollar nu ju? Lycka till säger jag till alla i sälj forumet nu när ingen vill ha era gamla datorer till fantasipriser!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 18:10
Ursprungligen av Roelle:

Bara en sjukt dum fråga, alla som säljer sina pbs och g5 nu tar extrema överpris, alla gamla pbs har ju tappat sina andrahandsvärden ju iom apple går över till intel prollar nu ju? Lycka till säger jag till alla i sälj forumet nu när ingen vill ha era gamla datorer till fantasipriser!

OT:

& vad var frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 16:39

Hmm, det funkar jättebra att kolla på keynoten på min PC, men på min iBook så laggar det något fruktansvärt...keff

Jag hade nog också hoppats på en ibook modell.

Namnet kan man alltid diskutera.

Ang. kamera och design - är det verkligen så störande eller stor skillnad mellan de två.

För min del tycker jag kamera är helt onödigt, precis som med mobiltelefoner men o andra sidan så vad gör det.

Jag tycker detta var en bra keynote.

men det är klart att man måste klaga lite, det hör ju till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 20:17

Håller med, MacBook känns fel alltså.
ProBook hade funkat bättre. Det hade stämt bättre med iBook. Varför lägga till "Mac"??? Vad ska PowerMacarna heta sedan liksom... MacMac?

iBook - ProBook
iMac - ProMac

Intel kanske hade lite med namnbytet att göra. De vill kanske inte att man blandar ihop powermacarna (powerPC) med nya intelprocessorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 20:36

MacBook är skitfult. Är datorns fulla namn macintosh MacBook Pro eller? Jag hade hellre sett att de kallade den performa portable...

Fast datorn verkar häftig, hoppas den är hälften så bra som apple säger för i så fall har vi en vinnare. Är den lika bra som de säger så är det ett mycket tydligt bevis på att apple aldrig borde börjat med ppc...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 22:19

Steve sa i keynoten att dem ville ha med "Mac" i alla namn. Kan tänka mig att iBook blir Mac Book utan pro. Hur dem gör med PowerMac återstår väl att se. Som någon föreslog Mac^2 kanske...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 23:05

Oj ska de ha med mac i alla namn? Jaha då blir MacBook lite mer logiskt. Jag antar att man vänjer sig. Finns det några oberoende benchmarks på den nya iMacen ute ännu?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 23:57

Power Mac blir kanske Mac Pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 00:03

iBooken kommer att efterträdas av MacBook och PowerMacarna kommer att heta MacPro. Vad Minin kommer att heta vet endast hin håle.

  • Medlem
  • 2006-01-12 00:29
Ursprungligen av Konrad:

iBooken kommer att efterträdas av MacBook och PowerMacarna kommer att heta MacPro. Vad Minin kommer att heta vet endast hin håle.

Du uttalar dig tvärsäkert om vad som ska komma under året i ett flertal trådar här. Hur vet du det du säger, vad har du för källa?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 09:20
Ursprungligen av Giggs:

Du uttalar dig tvärsäkert om vad som ska komma under året i ett flertal trådar här. Hur vet du det du säger, vad har du för källa?

Det kan jag inte yppa.

Mac mini är min gissning

Jag hade fel på en sak en bit upp i tråden. Jag hade missuppfattat begreppen Intel Centrino Duo och Core Duo. Det stämmer inte det jag skrev utan de heter Intel Core Duo även när t ex Acer använder processorerna.

Bevaka tråden