Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nu eller senare?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-10 20:27

Hejsan!

Jag är helt stum är förälskad i nya MacBook Pro.
Funderar starkt på att sälja min PowerBook 17" för att köpa denna nya skönhet.

Men frågan är om det är värt att köpa nu eller ska man vänta tills en 17" kommer?

Vad tycker ni?
Har ni några planer på att köpa denna redan nu?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-10 20:41

Beror ju på hur mycket du vill ha 17" och NÄR du behöver den nya datorn ...

Jag själv kommer nog köpa hyfsat direkt, men jag tycker priset är lite galet - men lär inte hindra mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-10 20:50

Nae, skulle väll vara kul att ha 17" men är inget måste.
Sedan så behöver jag inte den nya så jäkla fort.

Vill köpa den bara för att jag vill ha det senaste och för att jag blivit förälskad i den...

Frågan är för mig om man ska vänta på en Mac Book Express (intelBook) eller köpa en Mac Book Pro

Sen så är ju också buggigheten ett kaptiel för sig, dock har ju OSX levt ett dubbel liv... Så det borde ju inte vara något problem med OSX, iLife 06 och iWork 06

Tycker dock att priset är lite för högt, men är man kär så är man. Om någon vill ha en Mac Mini 1,2Ghz med 17" TFT och det mesta för utom 80GB hdd, 1GB ram och SD så vet ni var jag finns!

Jag väntar nog på de första rapporterna från dom som redan köpt den. Det har ju funnits barnsjukdomar innan, så varför inte nu när dom stressat fram en modell som bygger på helt ny arkitektur? Jag kommer däremot förbereda min chef att ett inköp kan komma att bli aktuellt, sen får han tycka om det eller inte
Sitter idag med en PB 12", 1GHz, 1.25GB, 60GB så jag sitter ju inte helt i sjön...

Kanske en dum fråga, men kan man köra befintliga program med Intelprocessorn?
Är det bara Os'et som är påverkas av processorn eller gör program typ Dreamweaver det också? Annars måste man ju vänta med att köpa tills alla program är portade. Kanske iofs är så att 10.4.4 för Intel har en inbyggd portning...

Aja, någon som kan uppllysa mig?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 22:30

PPC-binärer emuleras via Rosetta, så gamla program "ska" funka. Men räkna inte med ökad prestanda för mer än de nya x86-programmen...

Vad menas med att inte räkna med ökad prestanda?

Ursprungligen av TERdON:

PPC-binärer emuleras via Rosetta, så gamla program "ska" funka. Men räkna inte med ökad prestanda för mer än de nya x86-programmen...

Vad är "inte" ökad prestanda jämfört med? Är det helt enkelt en slapphänt övergång till PC-världens burkprestanda vi pratar om? Och vad är ett x86-program? Några av våra gamla programmeringar på Photoshop och liknande?

Vilka program lönar det sig att uppgradera för?

MVH
M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 22:48

Ett argument mot att köpa nu är om man är beroende av extern hårdvara för att göra det man vill göra med sin datorn.
Detta tills hårdvarutillverkaren släppt drivrutiner för OS X-x86.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-01-10 22:31

rosetta?

Konverteringsprogram som ska göra så att det knappt märks att det är ett PPC program du kör på x86.

det ingår i OS X så det är inget problem

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 22:46

PPC = arkitekturen på Apples gamla processorer (G3-G5)

x86 = arkitekturen på de processorer Intel, AMD och Via (C3) gör.

De gamla programmen är skrivna för PPC, och går alltså inte helt utan vidare att köra på en x86-processor. Alltså måste de översättas i realtid, "emulering". Det stjäl naturligtvis en del prestanda, speciellt eftersom PPC bland annat har tillgång till fler sk processorregister (riktigt snabbt minne som finns integrerat på processorn, normalt bara något hundratal byte). Dessutom är jag inte alls säker på om Rosetta även emulerar AltiVec, som finns i G4 och G5.

Kort sagt gjorde jag en kvalificerad gissning att det blir ungefär oförändrad prestanda efter att man fått göra de avdragen. Det bör i de flesta program inte ha någon stor betydelse alls, förutom i de som är väldigt processorkraftskrävande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 08:49

Jag gjorde misstaget att køpa en ibook, men den kunde inte ersatta min pc, men kom ihåg att då pratar jag bara prestandan, inget annat.

Med denna datorn hade jag troligtvis kunnat køra Reason samt det spel jag spelar, WoW utan "lagg". Vilket skulle gøra min nuvarande pc øverflødig!

Priset på 22 290 NOK ar lite saftigt dock, tror nog jag vantar tills man kan lasa lite recensioner

Väntar nog också på de riktiga recensionerna från privatpersoner och grafiskt branschfolk.
Sitter på en iBook G4 fram till sommaren, sen är det dags för utbyte - och mitt enda alternativ är just mac men det måste fungera flytande för ett eventuellt köp.

Sen är det ju en ekonomisk fråga, men när det gäller mac så får det kosta!
Får ju vad jag betalar för + lite till...

Hur många ungefär från 99mac har lagt en order på macbooken?
Förväntar mig saftiga recensioner som sagt....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-11 13:59

....väntar nu på recensioner och en 12-13tummare. Hade det inte varit för att den nypresenterade är något för stor för mig, kanske jag hade bankat in en beställning redan nu...det brukar dock inte vara helt oförståndigt att vänta ett tag om man kan.....barnsjukdomar, prisjusteringar, prestanda med Rosetta osv

Jag har beställt en, och den skall levereras i mitten av februari. Usch, det är lång tid dit.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-11 17:22

Finns en del frågetecken som måste rättas ut innan jag lägger en beställning och byter till Mac:

Centrino Duo - är maskinen Centrino Duo certifierad?
WIFI- måste vara bättre mottagning än powerbook G4:orna oacceptabelt dåliga! Hoppas den nya antennplaceringen i gångjärnen hjälper!
batteritid - måste vara minst 5h reell batteritid - hade G4 3h?
barnsjukdomar - syftar mest på de kvalitétsmässiga missödena
windows - kan man köra windows?
pris - alldeles för högt, antar att det kommer en iBook uppföljare (MacBook?) för en billigare penning

För övrigt hade jag gärna sett en HDMI utgång, möjlighet till mer RAM (andra CoreDuo maskiner kan ha upp till 4GB), firewire 800, 8x Dual-Layer superdrive, en till usb2 port. HDDVD eller BlueRay för framtiden..

Senast redigerat 2006-01-11 17:47
  • Medlem
  • 2006-01-11 19:00
Ursprungligen av tobhas:

Finns en del frågetecken som måste rättas ut innan jag lägger en beställning och byter till Mac:

Centrino Duo - är maskinen Centrino Duo certifierad?
WIFI- måste vara bättre mottagning än powerbook G4:orna oacceptabelt dåliga! Hoppas den nya antennplaceringen i gångjärnen hjälper!
batteritid - måste vara minst 5h reell batteritid - hade G4 3h?
barnsjukdomar - syftar mest på de kvalitétsmässiga missödena
windows - kan man köra windows?
pris - alldeles för högt, antar att det kommer en iBook uppföljare (MacBook?) för en billigare penning

För övrigt hade jag gärna sett en HDMI utgång, möjlighet till mer RAM (andra CoreDuo maskiner kan ha upp till 4GB), firewire 800, 8x Dual-Layer superdrive, en till usb2 port. HDDVD eller BlueRay för framtiden..

Ja, den ska ha mycket mer funktioner och vara mycket billigare, annars kommer jag aldrig köpa den... :rolleyes:

Ursprungligen av TERdON:

Dessutom är jag inte alls säker på om Rosetta även emulerar AltiVec, som finns i G4 och G5.

Rosetta emulerar Altivec också men Altivec-optimerade program kommer uppleva en mycket stor prestandaförlust när de körs i emulering, jämfört med prestandaförlusten för ett vanligt PPC-program under emulering. Bl.a. beror detta på att Altivec är en betydligt bättre implementering av SIMD än vad Intels motsvarighet SSE är. Program som kräver Altivec kommer dock att fungera men kanske mer som nödlösning.

Enligt rapporter på nätet så är Intelmaskinerna (utvecklarburkarna samt hackade x86-maskiner) i flera fall snabbare med Rosetta-emulering än motsvarande PPC-maskiner.

  • Medlem
  • 2006-01-12 15:39

Hej alla!
Det här är mitt allra första inlägg och jag söker mentalt stöd från alla som kanske tänker som jag:

Är det bara jag som att tvekar att köpa den länge efterlängtade nya bärbara MacBook Pro, även om jag har väntat såååå länge på en ny bärbar.

Det känns lite som om Steve & Co har försatt mig i ett moment 22 läge: jag vet inte om MacBook Pro, med hänsyn till priset, är tillräckligt mycket bättre än PowerBook G4?

Steve har å andra tillfredsställt (elller har han inte det?) alla som väntat på nåt nytt och revolutionerande, samtidigt som efterfrågan på PowerBook inte dör helt och hållet.

Kan ingen kidnappa en MacBook Pro och göra ett test!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-12 16:03

Jag väntar på nästa MacBook Pro - kanske kommer i höst - då har nog delarna fallit på plats.

Priset är okej - en Mercedes ÄR dyrare än en Toyota med samma prestanda - en NAD-förstärkare ÄR dyrare än en JVC med samma prestanda...etc...etc...

Min TiBook kostade 40 000 spänn!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 16:05
Ursprungligen av mjg:

Jag väntar på nästa MacBook Pro - kanske kommer i höst - då har nog delarna fallit på plats.

Priset är okej - en Mercedes ÄR dyrare än en Toyota med samma prestanda - en NAD-förstärkare ÄR dyrare än en JVC med samma prestanda...etc...etc...

Min TiBook kostade 40 000 spänn!

Min också, men min första PB med G3 kostade 75 lakan. (med moms visserligen).

När kan övriga verisioner av Mac Book komma, steve pratade ju om att hela sortimentet skulle bytas ut under året.

Men samtidigt kommer det komma väldigt mycket mjukvara i mars. Om proffsprogram och Office kommer då som universal så borde fler datorer komma också.

Så då kommer väl det antagligen en PowerMac inte och en uppdaterad Mac Book Pro med FW800 och DL-brännare och 4GB minne... Samt fler skärmstorlekar

Man kan ju iaf hoppas!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 17:18

tello:
Som en som köpte 1a generationen av tiBook'en, menar jag att, om du vill ha en bra välfungerande dator (med mest 'features'), så köper du en Powerbook (altså, inte en MacBook).

Min tiBook har haft ett otal problem (andra har haft mer tur). Jag misstänker att MacBooken inte kommer fungera helt 'smärtfritt', speciellt när t.o.m. Steve berättade att man arbetar hårt för att få ut den nu.

Sedan tycker jag också det är synd att man blivit av med FW800, s-video, och annat.

Tycker inte det är värt priset nu. Hade jag pengarna skulle jag vänta till nästa release, eller i varje fall tills man fått testat MacBooken ordentligt. (Ja, och tills det finns nog med användbara program till intelMac'arna).

(Har väntat på en bra Powerbook i över ett år nu)

  • Medlem
  • 2006-01-12 22:40

Tack för synpunkter.
Jag har ju hittills lyckats avvärja mina impulser att snabbt beställa en MacBook Pro, just med tanke på att den kanske inte är riktigt den produkt jag förväntade mig. Har jag väntat så här länge så kan jag ju vänta lite till, åtminstone tills den har testats ordentligt. Jag får njuta av min pålitliga trotjänare, min Ibook, ett tag till.

  • Medlem
  • 2006-01-14 19:46

Jag är riktigt sugen på en MacBook jag med, men mitt problem ligger inte i skärmen utan CPUn. Jag har tålmodigt väntat ett bra tag på x86, och nu är de här, men merom bör komma om bara några månader med en ny (Inte egentligen, men ni vet vad jag menar) arkitektur med EM64T. 32 eller 64bitars dator bryr jag mig inte överdrivet mycket om, men köper jag en dator vill jag veta att jag kan använda den i 2-3 år och att då ny mjukvara fortfarande kan köras på den.

Jag ska köpa en den femte maj då jag åker till New York, svårt att hålla sig så länge men jag räknar med att nästa rev. kommit då, och säkert kommer det några nyheter i april när Apple har födelsedag. Nu ska vi se, det är februari nu, alltså är det bara mars och april kvar, skönt, två månader kan kan förstås klara sig utan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 19:50
Ursprungligen av akerstrom:

...jag räknar med att nästa rev. kommit då...

Nästa revision av 15.4" MacBook Pro? I maj? Troligt. Nya saker, visst, men att de redan då skulle uppdatera MBP (15.4" varianten, åter igen) är nog inte att vänta. Jag antar att du inte räknar 17" och en mindre variant som en ny revision, det vore aningen galet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-14 15:40
Ursprungligen av akerstrom:

Jag ska köpa en den femte maj då jag åker till New York, svårt att hålla sig så länge men jag räknar med att nästa rev. kommit då, och säkert kommer det några nyheter i april när Apple har födelsedag. Nu ska vi se, det är februari nu, alltså är det bara mars och april kvar, skönt, två månader kan kan förstås klara sig utan

Ja, dom har redan skrämt upp den i 2,16GHz...

Himla kul *NOT*, men jag *måste* köpa en ny bärbar. Min gamla TiBook (1 GHz) har numera ingen fungerande skärm. Den slocknade idag och efter undersökningar är det nog inte lönt att reparera den (ingen APP kvar heller- tog slut i december). Visst, jag kan köpa en annan PowerBook, men varför det när den nya generationen finns? Barnsjukdomar? Absolut, de kommer och det är absolut inte första gången jag fått lida av dem genom åren. Men om Apple sköter sina kort väl så kommer också servicen att vara hyfast snabb.

Det enda jag oroar mig för är bristen på Firewire 800 och bristen på modem, då jag inte vill släpa på en massa extraprylar om jag är ute och reser (usb-modem dårå - använder bara Firewire 800 hemma med de externa diskarna).

Hoppas det finns en maskin åt mig nästa vecka... ska ut på resande fot veckan därpå.

Min MB Pro 1.83 CTO beräknas skickas den 7/3 så några dagar efter det bör jag ha den. Men samtidigt hör man rapporter att Apple skjutit fram leveranstiden en vecka för amerikanska kunder (leverans den 23/2). Så jag räknar med att jag kanske har den i mitten av mars någon gång, så nästa vecka är nog lite önsketänkande för oss svenskar.
Hmm upptäckte detta nu när jag kollar min orderstatus:

"Apple's Online and phone Order Status services are temporarily unavailable due to a scheduled upgrade to our systems"

Kan detta betyda uppdaterade (framskjutna) datum tro?

Bevaka tråden