Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Mac OS 10.1.3

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple släppte inatt Mac OS X version 10.1.3.
Jag har inte orkat övesätta vad som blivit förbättrat så ni får läsa det på engelska.

CD Disc Recording Peripherals:
* Expanded support for QPS, EZQuest, LaCie, Yamaha, MCE Technologies and Sony devices

Image Capture and iPhoto:
* Improved support for several digital camera models from Canon, Kodak and Sony

Graphics and OpenGL Improvements:
* DVD Playback on external VGA displays on PowerBook G4
* PowerBook video mirroring will be on by default when connecting to a new display
* Improvements for iTunes when the full screen visualizer is used

Networking and Security Improvements:
* Login authentication support for LDAP and Active Directory services
* OpenSSH version 3.0.2p1
* WebDAV support for Digest authentication
* Mail includes support for SSL encryption

Hela paketet väger 17 Mb och tas hem med hjälp av Programuppdateraren. Jag vet inte om den finns för svenska system ännu.

Nån som testat att uppdatera?

Jag håller på, lugna ner dig lite nu va..

Då var den nedtankad o installerad, optimizing pågår..
Dags o starta om, o se om det är några latjo nyheter som man märker av.. av informationen att döma så borde några av dom komma mig till nytta ganska omgående iaf..

Apropå uppdateringar, det har varit hyfast tyst kring 10.2 på den senaste tiden. Vad kan man dra för slutsatser av det? Framflyttat el skjutet till framtiden? (nu blev d snurrigt med ordet fram va?
:rolleyes: )

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

När man inte själv sitter med OS X så blir man ju beroende av att andra testar...

Jag tror 10.2 dröjer ett tag till. Det har verkligen varit tyst om det ett tag nu, men tidigare så sa ryktena att det skulle dröja, att det nog var mot slutet av våren som det skulle komma tidigast.

Jag har installerat och testat ett litet tag nu. Jag tycker att programmen startar fortare och att systemt känns mer alert på vad jag vill.
Annars har jag inte märkt så mycket ännu men jag kanske har kört i 1 timme... mer kommer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-02-20 10:40

Tycker min iBook känns lite piggare med 10.1.3.

Jobs brukar ju visa upp en klocka som visar var dom befinner sig med OS X. När nya iMacen presenterades i januari var klockan på kvart i...

när OSX släpptes var ju klockan hel (den 24e mars -01).
Således borde även klockan vara hel återigen runt den 24/3 o där förväntar jag mig att 10.2 kommer...

Angående att datorn känns piggare så är det troligen för den lilla optimizing processen som utförs efter installationen.

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 11:25

Vilket skit den här uppdateringen är! Det absolut första som händer är att varken Giants eller Quake 3 fungerar! Antagligen fungerar inga av mina OpenGL spel! Så fort jag startar spelen så blir det helt svart på skärmen! Allt tack vare de så kallade OpenGL "optimeringarna"! Trasha den här och gå tillbaka till 10.1.2 säger jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 11:36

Funkar fint här. Inte testat mer än att SSL och LDAP fungerar nu utan problem i mail. Tack för den apple!

Skall testa mer under dagen.

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 11:50

Ok, så här ligge det till! Jag kan köra mina spel i alla upplösningar UTOM i 1024x768, vilket är den enda vettiga upplösningen på ett GeForce 2 MX. Kör jag högre än 1024xz768 så kommer bilden tillbaka och jag kan spela, förvisso med väldigt dåliga FPS. Kör jag däremot under 1024x768 så blir bildkvaliten undermålig, men det går att spela. Men just vid 1024x768 så blir skärmen HELT svart... Jag hör ljuden ifrån spelet men ser inte ett dugg... mäkta irriterande!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Jobs brukar ju visa upp en klocka som visar var dom befinner sig med OS X. När nya iMacen presenterades i januari var klockan på kvart i...

när OSX släpptes var ju klockan hel (den 24e mars -01).
Således borde även klockan vara hel återigen runt den 24/3 o där förväntar jag mig att 10.2 kommer...

Hmm... kom 10.1 ut enligt denna klocka också? Det kom i slutet av september va? Kanske stämmer... fast jag tror ändå det dröjer längre, 10.1.3 har ju varit "nästan klart" rätt länge nu, men bugg efter bugg har upptäckts och försenat det fram till inatt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Angående att datorn känns piggare så är det troligen för den lilla optimizing processen som utförs efter installationen.

Nej, det verkar vara annat som faktiskt är snabbare. Jag läste ett inlägg på MacFixit Forums där nån sa ungefär samma som du, men då svarade en kille att han hade kört prebind dagen innan och ändå upplevde tydliga prestandaförbättringar i menyer och liknande när han installerade 10.1.3.

Det verkar som om det framförallt är G3-processorn som fått sig en optimering enligt vad folk säger.

Mmm jag har ju bara en G4a o utgå ifrån

Hur som helst.. det finns en STOR skillnad med denna uppdatering..
Nu har jag nämligen "Detect Displays" i bildskärmsmenyn vilket bara nyare 550 och 667or har haft innan..

Det betyder att jag kan koppla in en bildskärm o slippa starta om datorn för att den skall bli användbar..

TACK SÅ HEMSKT MYCKET APPLE (nu återstår bara o kolla om det fungerar.. trodde faktiskt det var det modernare bildskärmskortet som stod för den funktionen i rev b av Ti:na, vilket det kanske är men nu även mjukvarumässigt för äldre bookar..)

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 12:49

Måste erkänna att systemet har blivit lite kvickare än tidigare. Fast det gäller Finder. Mina spel ska vi inte snacka om, de är helt ospelbara nu!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 13:36

Hepp... nu kan man inte heller uppdatera till den gamla 10.1.2 längre... Nu får man antingen uppdatera till 10.1.3 eller stanna kvar på 10.1! Vilket skräp!!!

flyttar min fråga hit istället...

Har det någon betydelse om man tar ned den via VersionTracker eller måste man ta ner den i Programuppdatering?
Sitter med en iBook (9.2.2) och bredband på jobbet, men har Svenskt Mac OS 10.1.2 hemma i G4:an och bara tillgång till modem.
Skiljer det språkmässigt?
Tänkte vinna lite tid.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 13:46

Det är ingen skillnad... provade båda delarna efter att jag installerat om systemet 2 ggr! om du frågar mig så borde du hålla dig så långt borta från 10.1.3 som det bara går...

Och att apple byter slogan är ju väldigt lägligt, eller hur? Fast den borde nog heta "Eveyrthing is easier on a Mac, if you stick to 10.1.2". Blir förbannad! Med OS9 var det aldrig krångel på det här viset! Ändå vill jag använda OSX! Fixa!

  • Medlem
  • 2002-02-20 14:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Mina spel ska vi inte snacka om, de är helt ospelbara nu!

Mina båda spel funkar utmärkt.. (Tombradier och tuxracer) annars så är den rappare och goare, buggen i mejl-app är fixad oxo.. det här systemet rockar big time

Ktulu: Be någon att skicka dessa filer till dig. Dessa är de uppdaterade och malfunktionerande filerna:

System/Library/Extensions/GeForce2MX.kewt
System/Library/Extensions/GeForce2MXGA.plugin
System/Library/Extensions/GeForce2MXGLDriver.bundle
System/Library/Extensions/NVIDIAResMan.kewt
System/Library/Extensions/AppleNDRV/GeForce2MX.ndrv

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 15:52

Är det nya drivisar till MX-kortet? Var sjutton ska jag få tag på dom?

Spel.. bah

Programmen startar snabbare, scrolla går snabbare. Som någon sa tidigare, hela systemet känns lite mer alert.

Trevligt!

De filerna jag skrev om är de gamla filerna som uppdateras i 10.1.3.
Snacka med någon som ännu inte uppdaterat och be honom/henne att skicka dom där filerna.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 16:04

Ok, jag gör ett test... nu har jag åter 10.1.0 installerat.
jag gör en backup på GeForce 2 drivrutinerna och lägger tillbaka dem där de låg efter att jag uppdaterat till MacOS 10.1.3... Jag meddelar resultaten inom 1/2 timme!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 16:34

Hepp... det fungerade inte...

Quake 3:

"Could not initialize OpenGL. There does not appear to be an OpenGL-supported video card in your system."

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 17:34

Ha... nu var man tillbaka till 10.1.0 igen då... Några fler goda råd? Någon som vet var man kan ladda ner 10.1.2 uppdateringen?

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 17:52

Hehe... på med dumstruten Nu känner jag mig lite fånig...

Ktulu: Skaffa en skrivmaskin istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 18:42

Tycker att scrollningen i alla fönster, både Finder och Explorer känns både snabbare och mjukare. Mycket bra Apple.

Ge mig lite mer speed bara och fixning av småsaker så kommer OS X att vara riktigt bra.

De måste onekligen ha uppdaterad Finder... en av de saker jag stört mig på är ju fixad... När Finder blir aktiv pga att man gömmt alla andra program envisas den inte längre med att slänga upp ett nytt Finder fönster. LYCKA

Förutom att det verkar vara lite mer fart i maskinen (kanske är det en placeboeffekt?) så fungerar betareleasen (b77) av Palm Desktop mycket bättre än på 10.1.2. Nu kan jag till och med synka min Palm flera gånger i rad utan att behöva boota om maskinen och trixa och fixa med Sync Managernn mellan gångerna, och det tycker i jag nog är ett stort framsteg

Kör på en PowerBook 550 och synkar via IR.

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: isanova ]

Bevaka tråden