Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TPM-kretsen i Intel-macarna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag antar att det nu sitter en TPM-krets i de nya Intel-macarna. Gör den nåt mer förutom att hindra Mac OS X86 från att installeras på andra datorer? Går den att aktivera i framtiden om den inte gör det nu?
Kan till exempel Adobe kräva att få utnyttja den till att motverka piratkopiering?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 16:05

Adobe har väl gjort en hel del annat för att motverka piratkopiering som är ganska svårt att komma runt?
Vad det gäller TPM som frågan gällde så vet jag inget, förlåt. Men den borde ha nämnts i något sammanhang vid det här laget, tycker jag.

Jag har inte märkt av att Adobe gjort speciellt mycket för att förhindra piratkopiering…

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 23:46
Ursprungligen av Laseranders:

Jag har inte märkt av att Adobe gjort speciellt mycket för att förhindra piratkopiering…

Det kanske finns trix för att kringgå webbregistreringen av CS 2 som jag inte känner till, jag har inte behövt bry mig heller eftersom jag har en opiratad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-12 02:15
Ursprungligen av Laseranders:

Jag har inte märkt av att Adobe gjort speciellt mycket för att förhindra piratkopiering…

Vad är "särskilt mycket" då? Produktaktivering införde de ju i och med första versionen av CS, och CS2:s produktkaktivering tog det ju ganska god tid innan nån lyckades knäcka.

Ursprungligen av Jogin:

Vad är "särskilt mycket" då? Produktaktivering införde de ju i och med första versionen av CS, och CS2:s produktkaktivering tog det ju ganska god tid innan nån lyckades knäcka.

Nja, det var nog knäckt ganska tidigt, bara det att det senare kom ett snyggare crack… Nu glider vi ifrån ämnet här. Poängen är att Adobe hittills inte har kommit med nåt som inte gått att knäcka. Kommer det nu, tro?
Med tanke på att filmbolagen kan kräva att Apple ska bygga in regionsskydd i sina DVD-spelare så kan väl programföretagen kräva att få använda TPM-kretsen till överdriven kontroll?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-12 13:40
Ursprungligen av Laseranders:

Poängen är att Adobe hittills inte har kommit med nåt som inte gått att knäcka.

Vilka har gjort det då? Att Adobe har försökt förhindra piratkopiering tycker jag är rätt uppenbart, dock har de, precis som alla andra, misslyckats.

  • Medlem
  • 2006-01-12 08:51

Om Adobe skulle lyckas skapa en oknäckbar version, så skulle det vara det bästa som skulle kunna hända för konkurrenterna. Piraterna skulle inte sitta på senaste versionen längre, och nya program skulle hittas. Särskilt macen saknar ju billigare alternativ, som är riktigt bra.

Med den utgivningstakt programvaruföretagen har kan man nog enas kring att programmen från Adobe m fl är för dyra. De säljer ju samma kod, något modifierad, om och om igen.

Har inte EFI inbyggt DRM och andra skydd för sånt här?

Jag tror ingen kommit med nåt som inte gått att knäcka hittills. De som kommit närmst är de som använt sig av en dongel, då det tagit över ett år att knäcka nåt av de programmen.
Men kommer TPM-kretsen att utnyttjas för detta?

1
Bevaka tråden