Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac Intel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 11:08

Man blir så sugen på en Mac nu. Jag är själv än så länge en pcanvändare men vill så gärna ha en Mac. Hursomhelst är det en Powermac jag så småningom ska ha men finns det någon information om när den kommer med Intel? Det känns som man borde avakta intelbytet för att säkra sig för framtiden.

/Felix

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 11:13

Det finns inte mer information än att samtliga Mac:ar kommer att byta till Intel under året.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 11:15

Inget exakt datum än, men under året.
Jag har för mig att det var mars som gällde för Pro-programmen att bli universal binary. Man kan tänka sig att Apple släpper Pro-desktopen med Intel i samtidigt.
Jag skulle avakta om jag var du.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 11:19

Hursomhelst så tror jag att den Powermac med Intel kommer bli grymt!

Föreställ er en maxad intel powermac, dubbla 30-tummare och Aperture. Inte för att jag kommer ha råd med det men man kan ju drömma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:03

PowerMacen….eller MacMacPro:n kommer inte komma ännu på ett tag, tror inte jag, om inte Apple släpper den bara för att ha en Intel-PowerMac sida vid sida om sina G5 torn. Varför det är så är för att på Intel-sidan finns inget bättre än det vi har idag. Vad gäller Duocore krossar den fullständigt G4:an och är uppenbarligen mer prisvärd än G5:an för Apple.

I PowerMacarna måste man köra andra CPU:er och de är inte mycket, om alls, bättre än G5:an idag. PowerMacarna kräver full 64-bit och stöd för MINST 8GB RAM.

Quad G5:an som finns idag är i många fall den snabbaste PC'n som finns att köpa idag.

En Dual Core Intel-vad-som-helst kommer prestera sämre än dagens Dual Core G5:or i OSX idag eftersom så få program är Universal Binary. Steve Jobs sa själv gällande Photoshop och prestandan i Rosetta något i stil med:

"For those of us who use Photshop professionally hours each day, Rosetta might not give us the performance we want. But it is going to be great for most of us"

Jag tror vi ser en ny PowerMac när Intel släpper nästa generation high-end CPU:er. Duocore är en low-voltage CPU snarare. Detta har spekulerats skulle ske till hösten vilken verkar mycket troligt nu. WWDC 2006 kanske? Eller Seibold eller IBC på hösten…

Föreställ er en maxad intel powermac, dubbla 30-tummare och Aperture. Inte för att jag kommer ha råd med det men man kan ju drömma.
Kul att drömma, men som sagt….Inget bättre än dagens värsting Mac.

http://www.creativemac.com/articles/viewarticle.jsp?id=36312
http://www.barefeats.com/mvdcpc.html

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-12 13:07
Ursprungligen av Erik.dv:

Quad G5:an som finns idag är i många fall den snabbaste PC'n som finns att köpa idag.

Förutom en dual dualcore Opteron då, som krossar allt och lite till på PC-sidan. Har svårt att tro att en sådan maskin skulle slås av ens PowerMacen. En dual opteron har exempelvis DUBBLA minnesbussar, en till varje processor (om man tycker att det inte räcker finns det moderkort för både 4 och 8 processorer också - fast då pratar man om serverkort). Fast det är klart, smakar det så kostar det. Ordentligt.

Dessutom använder Opteron en annan instruktionsuppsättning än x86 (x86-64). Till nöds är de bakåtkompatibla, men vill man ha 8 GB minne så... Lite synd faktiskt att Apple inte riktigt får chansen att gå direkt på x86-64 och därmed hoppa över "vanliga" x86.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-12 19:53

Krossar ???

Ursprungligen av TERdON:

Förutom en dual dualcore Opteron då, som krossar allt och lite till på PC-sidan. Har svårt att tro att en sådan maskin skulle slås av ens PowerMacen. En dual opteron har exempelvis DUBBLA minnesbussar, en till varje processor (om man tycker att det inte räcker finns det moderkort för både 4 och 8 processorer också - fast då pratar man om serverkort). Fast det är klart, smakar det så kostar det. Ordentligt.

Dessutom använder Opteron en annan instruktionsuppsättning än x86 (x86-64). Till nöds är de bakåtkompatibla, men vill man ha 8 GB minne så... Lite synd faktiskt att Apple inte riktigt får chansen att gå direkt på x86-64 och därmed hoppa över "vanliga" x86.

Hej såg din artikel en 64 bitars athlon är väll kraftigare än en imac med dual core jag snackar 2 gigahertz buss mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 13:08

Alla Macar ska ha Intel inside innan septembers utgång fick jag just höra från säker källa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:13

Ofan, då får vi hoppas Intel och Apple hittar på något riktigt bra tillsammans tills dess!

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-11 21:17

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=651181&postcount=15

Lär ju sitta 64-bitars-Intel i nästa PowerMac...

nån som har nån fundering kring när ibook med intel kan komma?

1
Bevaka tråden