Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 kör fläkten för fullt efter 10.4.4 uppgradering

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 18:33

Körde Programuppdateraren idag och installerade bl a senaste systemversionen på min iMac G5 1.8 GHz och efter detta ligger den på full fläkt hela tiden. Jag har prövat att zappa PRAM utan framgång. Är det någon som känner igen sig eller har en teori om hur jag kan lösa problemet? Burken är 14 månader gammal!

Min iMac G5 20" rev 2 ( 2 GHz ) som är 2-3 månader gammal är fortsatt lika tyst som den var innan jag uppgraderade till 10.4.4. Är den tyst när du inte kör några program, om inte så är min erfarenhet att Firefox kan dra igång fläktarna på en aningen högre varv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 20:36
Ursprungligen av Olle@mac:

Min iMac G5 20" rev 2 ( 2 GHz ) som är 2-3 månader gammal är fortsatt lika tyst som den var innan jag uppgraderade till 10.4.4. Är den tyst när du inte kör några program, om inte så är min erfarenhet att Firefox kan dra igång fläktarna på en aningen högre varv.

Näe här är det full fläkt direkt från start, dessvärre - dvs från det att lampan tänds!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-11 20:47

Inget oväsen vid senaste uppdateringen här inte. Däremot för någon vecka sedan då APE'n fick ny firmware. Då lyfte nästan burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:23
Ursprungligen av Le:

Inget oväsen vid senaste uppdateringen här inte. Däremot för någon vecka sedan då APE'n fick ny firmware. Då lyfte nästan burken.

Hur fick du bukt med problemet?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-11 22:08
Ursprungligen av sputnik:

Hur fick du bukt med problemet?

Jag gjorde intet. Efter omstart var det iaf borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 23:08
Ursprungligen av Le:

Jag gjorde intet. Efter omstart var det iaf borta.

Hmm… märkligt!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-11 23:09
Ursprungligen av sputnik:

Näe här är det full fläkt direkt från start, dessvärre - dvs från det att lampan tänds!

Du har väl reparerat behörigheterna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 23:29
Ursprungligen av Editors:

Du har väl reparerat behörigheterna?

Japp, och kört sbin/etc…

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-12 15:21

Jag tycker min iMac 2.1GHz rev.C har blivit mer högljud sedan 10.4.4. Det där mekaniska surret som vissa råkat ut för. Får nog bli att lämna in den för undersökning. Men det är inte så att fläktarna kör på fullvarv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 21:11
Ursprungligen av k3vlar:

Jag tycker min iMac 2.1GHz rev.C har blivit mer högljud sedan 10.4.4. Det där mekaniska surret som vissa råkat ut för. Får nog bli att lämna in den för undersökning. Men det är inte så att fläktarna kör på fullvarv...

När jag säger fullvarv, då menar jag verkligen hårföns-mode! Det går inte att sitta framför datorn. Jaja, det blir väl till att skicka in den på service…

Kolla så att ditt RAM-minne sitter riktigt på plats. MacFixit skrev lite om det.

http://www.macfixit.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 21:19
Ursprungligen av Pocahontas:

Kolla så att ditt RAM-minne sitter riktigt på plats. MacFixit skrev lite om det.

http://www.macfixit.com/

Men varför lät den då inte som en hårfön på steroider innan uppdateringen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 15:51
Ursprungligen av Niklasinorr:

Gör en reset på SMU i din G5:a...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300341

Tack för tipset! Det verkar vara något mjukvarumässigt. Jag har formatterat om disken nu (Efter SMU reset ville den inte riktigt boota upp – men fläkten var tyst i alla fall) och håller på att installera ett nytt fräscht system – fläkten är fortfande tyst…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 00:07

Nytt fräscht 10.4.4 installerat – nu är det bara att skyffla tillbaka all information från backupen

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 15:01

Min iBook har fått fnatt efter uppdatering också, men den blir varmare än förut med. Förr gick knappt fläkten alls, nu kan den gå igång när bara Finder är öppet och datorn inte används.

Körde ett fsck -f vid uppstarten efter att min iMac av någon outrgrundlig anledning hade stängt av sig 2 gånger på raken - då kördes alla fläktar på högsta varv, typ hårfläkt på högsta varvtal. Inga fel funna och nu fungerar den som den ska, tyst och fint, mycke konstigt att problemet försvan genom att flytta kontakten till annat utag i grendosan... ska hålla lite koll framöver för att se om det bara var något tillfälligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 11:09
Ursprungligen av Olle@mac:

Körde ett fsck -f vid uppstarten efter att min iMac av någon outrgrundlig anledning hade stängt av sig 2 gånger på raken - då kördes alla fläktar på högsta varv, typ hårfläkt på högsta varvtal. Inga fel funna och nu fungerar den som den ska, tyst och fint, mycke konstigt att problemet försvan genom att flytta kontakten till annat utag i grendosan... ska hålla lite koll framöver för att se om det bara var något tillfälligt.

Då har du kanske omedvetet gjort en SMU reset enligt Niklasinorr:s tips ovan – har man en iMac av 2004 års modell så räcker det med att rycka strömkabeln under15 sekunder för en sådan reset

1
Bevaka tråden