Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rosetta frågor?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 17:50

Hur är det med rosetta, jag trodde tills igår att alla PPC program skulle kunna funka på en intelmac via Rosetta men så är tyligen inte fallet eftersom bla Apples hela Pro linje inte gör det?
Har Apple byggt in ett rosetta stopp i sin pro linje eller?? Detta gör att man börjar undra om man vågar köpa en intelmac på ett tag, kan bli dyrt om man måste uppgradera hela sin program arsenal?

Också intresserad av att veta detta.
Vore även intressant att veta hur bra photoshop fungerar under rosetta.. vi hade ju en liten diskussion om det igår på fotosidan fredric

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 17:58

De 2 personerna som jag vet som har jobbat med rosetta på en devburk sa att dom var förvånade över att prestandan var så pass bra som den var, det gick nästan lika snabbt som på deras G5. Men det jag undrar mer över är varför vissa program "isf vilka" som inte stödjer rosetta, detta tycker jag apple borde vara mer tydlig med, kan vara jobbigt att köpa en ny burk och vissa program inte funkar först en uppdatering kommit..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 17:59

Så vitt jag vet så ska PRO programmen fungera utmärkt under Rosetta. Det dom sa är att en Binary version av PRO programmen inte är framtagen än utan kommer att släppas i mars tror jag. Photoshop funkar, det visade dom under Keynoten. Det gick riktigt bra. Steve sa att Photoshop som det körs nu under Rosetta är ett bra alternativ om man använder programmet mer sällan, används det 8 timmar om dagen ska man enligt honom vänta.

  • Medlem
  • 2006-01-11 18:21

Rosetta har en begränsning; de kan bara köra "generisk" PPC-kod. Program som uttryckligen kräver en G5-processor kommer inte att kunna köras genom Rosetta.

Classic är kört.

  • Medlem
  • 2006-01-11 20:47

Eh, skulle Classic kräva G5, menar du?

Ursprungligen av Baron:

Eh, skulle Classic kräva G5, menar du?

Tror han menar att classic inte fungerar på intel.

Här är Listan på det som Rosetta inte kan översätta.

Vad jag dock hört och läst ska även Altivec kunna köras via Rosetta. Stämmer det?

Ursprungligen av Björn Leander:

Vad jag dock hört och läst ska även Altivec kunna köras via Rosetta. Stämmer det?

Det stämmer.

Skulle verkligen vilja testa denna Rosetta för att verkligen se hur det fungerar.
Att Steve säger att det fungerar BOOM är inte så konstigt.
De har alltid max RAM i de maskinerna 2 eller 4 Gb.
Då fungerar allt bra... frågan är vad som händer när vi vanliga människor med 512 Mb Ram kör Rosetta och Photoshop...

Är det verkligen helt jävla superkört när det gäller Classic? Kan man inte hoppas på att någon Oppfinnar-Jocke snyter fram en lösning ur näsan? Jag kör Nationalencyklopedin i Classic varje dag och det vill jag helst inte sluta med. Kanske går det att emulera Windows och köra NE i Windowsversionen...?

1
Bevaka tråden