Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWNY Keynote Live uppdatering!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve är uppe på scenen nu och berättar om de nya Apple Store butikerna, fyra nya tillkommer runt om i landet under Augusti månad. Just nu visas två olika filmer om butikerna.

Steve och Apple är väldigt nöjda med Apple Retail i stort.

Mac OS X

Han berättar om programmen för OS X, vilka som kommer och när. Inom 4 månader kommer 55% av utvecklarna släppa OS X program.

Apple har idag valt att visa 10 st program som inom kort kommer till OS X.

Microsoft: Office 2001

Office ser snabbt och bra ut. Specialdesignade ikoner för Office X, för att passa in på ett bättre och snyggare sätt. Microsoft representanten berättar vidare om funktionerna och går nu över till Excel X.

Adobe: Illustrator, InDesign

En från Adobe kommer upp på scen och berättar om desktop publishing och hur de och Apple en gång i tiden skapade det konceptet.

Han bekräftar att alla Adobe program kommer carboniseras. Först ut är Adobe Illustrator. Han demonstrerar några olika funktioner innan han visar InDesign X, också under utveckling.

Quark Xpress

Quark presenterar en utvecklingsbuild av Quark Xpress. Demar ett par nya, efterlängtade, funktioner för nästa version av Quark. Visar XML stödet i Xpress och hur man på ett enkelt sätt kan bygga hemsidor med hjälp av programmet. Detta är alltså inte Quark Xpress 5 utan en kommande.

FileMaker Pro 5.5

Steve hälsar Dominique från Filemaker välkommen, som direkt påpekar att de redan skeppat 15.000 kopior av FileMaker Pro 5.5 för OS X. Succé. Vidare så går han igenom funktionerna i programmet i sedvanlig ordning.

Connectix Virtual PC

Kurt från Connectix kommer upp på scen. Nu finns en Technology Preview att ladda hem från deras hemsida (krävs att du äger en tidigare version). Han startar upp Windows 98 under OS X, vilket tog 2 sekunder. Nu startar kör han AutoCad i Windows 98, under OS X. Prestandan ser helt okej ut.

IBM ViaVoice

En från IBM ska nu demonstrera en version av ViaVoice för OS X. Fungerade utmärkt i Mail! Snabbt och utan några som helst problem.

Worldbook

En nytt uppslagsverk bara för OS X med en stark koppling till Internet.

Blizzards WarCraft III

Blizzard kommer släppa WarCraft III för OS X senare i vinter, som Carbon. Han säger att Blizzard satsar hårt på multiplayer över Internet och att vi kommer att få se detta i och med WarCraft III.

Aspyrs Tony Hawk Pro Skater

Nästa spel för demo är Tony Hawk Pro Skater som tagits till OS X av Aspyr.

Maya

Richard från Alias Wavefront presenteras av Steve och kommer upp på scen. Richard berättar om hur Maya dominerar inom 3D och går nu vidare till att visa en Quicktime skapad med hjälp av Maya renderat material.

Steve säger att detta är vad programutvecklarna gör, vad gör Apple?

Mac OS X 10.1 är under utveckling

-Mycket snabbare!

-Apple har förbättrat Aqua gränssnittet, bl a kan man flytta Docken.

-DVD uppspelning.

-OS X stödjer i och med 10.1 över 200 st skrivare.

Steve demonstrerar nu 10.1. Programmen startar mycket snabbare än i 10.0.4. De har även snabbat upp effekterna en del så det inte känns lika segt. Att ändra storlek på fönster gick inte speciellt snabbt förrut påpekar Jobs, men även det verkar flyta på mycket bättre. En snutt av Toy Story 2 spelas upp med nya DVD spelaren.

Jobs går vidare till Docken. I 10.1 kan man välja att ha den till vänster, centrerad eller till höger. Han avslutar med att säga att 10.1-uppdateringen kommer vara gratis för de som köpt OS X och släppas i September. Räkna dock med mindre uppdateringar innan September.

Hårdvara

Steve berättar om nya iBook som de introducerade ett tag sedan och jämför den med andra tillverkares produkter. Efterfrågan är fortfarande väldigt stark och Apple jobbar 24/7 för att skeppa så många som möjligt.

Han går vidare till Powerbook. Radar upp en massa citat från olika tidningar som testat Powerbooken. Powerbooken är väldigt populär den också.

Steve lanserar 3 nya iMac modeller!

500, 600 och 700 MHz. 128MB RAM i minstingen och 256MB i de två övriga. CD-RW enheter i samtliga. Priser börjar på $999. Inga ändringar vad gäller färger eller form.

En helt ny Power Mac G4, generation 2!

3 modeller: 733, 867 och dubbla 800MHz.
Kallas "QuickSilver" och kommer i en liknande form som dagens G4 men i silver.

Upp till 80GB HD, ett "Dual Display" grafikkort i den dyraste modellen som kan styra två skärmar samtidigt. SuperDriven återfinns nu i två modeller (867 och 2x800). $1699, $2499 och $3499 är prisnivåerna.

Phil Schiller kommer upp på scen för att köra ett demo mellan en Power Mac G4 med 867MHz mot en Pentium 4 1.8 GHz. Programmet de använder sig av är, hör och häpna, inte Photoshop utan Media Cleaner 5. Macen springer ifrån PCn lätt till publikens glädje.

Nu går de över till att köra ett race i Photoshop, vilket G4:an vann överlägset även det.

Jon Rubinstein, chef för hårdvaruutvecklingen, stiger fram och ska nu en gång för alla ta död på att MHz är = prestanda. Han jämför 4 olika processorer och berättar bl. a om hur Intel redan lyckats komma upp i nära 2 GHz.

733MHz och 867MHz modellerna är tillgängliga fr o m idag. Modellen med dubbla 800MHz kommer skeppas i början av Augusti.

Cinema Display bildskärmen kostar numera också $2499.

Steve visar en film om nya Power Macintosh G4 som visar produkten.

Han säger att Apple kommer skeppa ett par hundratusen SuperDrive detta kvartal och därmed också programvaran iDVD, som medföljer. Apple satsar och kommer satsa ännu hårdare på video och DVD [Apple köpte nyligen företaget Spruce. Ett företag som gör program för att skapa DVDs].

Steve presenterar iDVD 2. I nästa version av iDVD kommer bl.a: "Motion Menus", "New Themes", "Background encoding". Med version 2 kan du även skapa 90 minuters filmer, mot tidigare 60 minuter. iDVD 2 kommer i September och då gratis för de som redan har programmet. En demonstration av programmet följer nu.

Steve visar 3 reklamfilmer som går på TV just nu. Först ut "Rip. Mix. Burn" reklamen, sen nya iBook reklamen på planet. Sist ut en helt ny om iDVD.

Avslutningsvis pratar Steve om att Apple försöker skapa och göra saker annorlunda för att överleva och växa, även i en svår ekonomisk situation som branschen infinner sig i för tillfället.

Han tackar alla för ett mycket varmt mottagande och säger att allt finns att se på mässan. Där är jag nu och mer rapporter med massor av bilder följer under dagen och resten av veckan!

Stay tuned!

Jon Adolfsson
på plats i New York

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-18 15:11

Och nu stoppades strömmen... Att sitta direkt på sunet verkar inte hjälpa

AppleStor har nu öppnat igen så det blir nog ingen last minute feature...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-18 17:19

Bara jag eller var denna MW en besvikelse...

Håller med dig Acke, detta var faktiskt sämre än jag trott... förutom att 10.1 verkar väldigt lovande (men först i september alltså) så hände ju egentligen ingenting. Lite snabbare imac, lite snabbare G4 (men lite annat utseende). Och sen då? Näe...

  • Medlem
  • 2001-07-18 17:32

Det är alltid kul att se Steve live, han har ju en magnetisk personlighet.

Visst känns det snopet, inget nytt från Apple för OS X!

  • Oregistrerad
  • 2001-07-18 17:34

Håller också med.

Lite underligt, men tydligen är de själva fortfarande nöjda med iMacens försäljning. Kanske har det med uppdateringen av iBook och PB att göra, men nog fasen hade vi kunnat vänta oss mer...

Lite underligt också att så mycket krut lades på grafik och grafiska proffs - trodde Apples strategi var att nå både hem och företag på bredare front.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-18 17:38

Blandade småhopp på stället tills han berättade att 10.1 kommer i september.
Hur bra känns det? Borde fan vara nackskott på att visa men inte leverera samma dag. Iallfall när det gäller 10.1:an.

Annars då? Kändes som att jag redan visste att MS, Quark,Filemaker osv produkter skulle komma.

iDVD:
Förstår inte riktigt hur de har tänkt här. Proffs använder inte iDVD utan Studio pro.
Alltså måste iDVD vara ämnad för konsumenter, men vilka konsumenter köper datorer för 25000 -35000? Så tills de släpper imacs med superdrive så känns det lite fel.

Kankse bara att jag är lite pissed off just nu men detta var en dålig MW.

  • Medlem
  • 2001-07-18 17:45
Citat:

Skapades ursprungligen av: acke:
Blandade småhopp på stället tills han berättade att 10.1 kommer i september.
Hur bra känns det? Borde fan vara nackskott på att visa men inte leverera samma dag. Iallfall när det gäller 10.1:an.

Precis min känsla! Höga hopp och en rejäl landning på arslet liksom.

Är jag den enda som inte är besviken? Jag är nöjd med det som visades. Vi får inte glömma att det är ltie bisarrt att förvänta sig en total uppdatering av allt. Framförallt kan man inte förvänta sig att Apple ska kasta ut 10.1 hipp som happ. Bättre med en 10.1 som är stabil. Glöm inte att vi inte får fånga nått Windoze virus här...skräpigt system som lite krut läggs ner för att utveckla till något stabilt.

iDVD2 rockade ju, likaså 10.1 som visades. jag är kort och gott nöjd, trots att jag ville ha mera...MERA!!

Nä men va f-n!?

Instämmer med föregående inlägg.

Hur bortskämda är folk egentligen? Känns som om mac-community är mer kortsiktiga och klipp-inriktade än hallickar i syd-ost asien.

Jag tycker uppräkningen på slutet av keynote, vad som släppts i år, är enastående och instämmer i applåden.

Kvalitativ tillväxt känns skönt ibland - och så blir det ju inte så förtvivlat mycket att spara till

/Anders

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Ingelstam ]

Jo, det var produktmässigt en besvikelse. Ingenting förutom lite silverspray på G4:an + runda luckor. Wow! Apple kommer få kritik de nästa dagarna i pressen, avr så säkra.

Men det är lika fascinerande varje gång jag ser SJ på scenen. Efter Apple Retail Store-videon satt jag med ett stort flin i fejset och tyckte att Apple snart borde öppna en sådan butik "hemma på min gata i stan".
Produktdemon för OSX (M$, Adobe osv) var också imponerande. Såg ni f ö hur nervös Kevin Browne från M$ var? Jobs stod förmodligen med tidtagaruret i kulisserna...
IBM röststyrning var grym.

Men var var Macromedia?

5 down. 95 to go - Steve Jobs

Håller med er som tyckte det hela var en besvikelse.. iaf vad gäller G4orna som fortfarande inte går o få tag i över 1GHz. Det tycker jag är det minsta man kan kräva. oavsett vad Apple försöker bevisa att 2x800Mhz är bättre än 1,6Ghz pentium etc etc.. gemene man förstår inte det..

Dessutom är priserna ju hutlöst dyra i jämförelse med en PC.. Visst får man mer på köpet, men behöver alla det?

Den riktigt stora besvikelsen var ju att dom fortfarande inte skrotat iMacen.. Jag känner då ingen, gammal som ung som kan tänka sig o köpa en dator med en 15" skärm. Tror iofs inte heller en 15" LCD skulle göra susen där.. men men..

Vad hände med DDR-SDRAM, 200Mhz+ bussar, 1394b, 802.11a el g (el vilken bokstav det nu var) som det pratats om m.m.?

Visst är det rykten, men ändå.. moderkort som skulle stödja DDR-SDRAM har man ju hört över ett år.. är det fantasi nissar som sitter o skriver önskelistor.. Man kan ju börja undra..

Enda intressanta var ju 10.1 .. men det har jag redan skrivit om i en annan tråd..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ingelstam:
Hur bortskämda är folk egentligen? Känns som om mac-community är mer kortsiktiga och klipp-inriktade än hallickar i syd-ost asien.

Njae, bara för att man väntar sig lite mera än detta så behövar man inte vara bortskämt. Utvecklingar av tekniken går så fort att om man står kvar på samma ställe så blir man efter (ta detta med DDR-minne t.ex, hur långt efter ska vi i macvärlden bli pc-världen?).

Eller ta en sån sak som grafikkretsarna i iMacen, det är ju fortfarande sorgliga och numera gamla dessutom. Och när lanserade Apple en iMac sist utan en ny färg också? Detta var faktiskt rätt blekt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-18 19:53

Så har en av världens kanske mest välregisserade datashower än en gång mässat sitt budskap ut över världen...

Mycket kan sägas om det (själva hade väl
Apple rätt lite att komma med), men nog kändes det hela som en andhämtning etter det "race" som varit under de senaste tre åren... Steve ville mer bekräfta vad man faktiskt har åstadkommit under mycket kort tid, än att lansera ytterligare revolutioner. Prestandaökningarna för G4 och Imac var välbehövliga och utvecklingen inom programkarboniseringen till OS X kan inte gå fort nog! Men visst kändes det också en smula tomt efter just dessa "produktbomber" som vi är vana att se Steve släppa på dessa mässor. Förväntningarna lär nog öka ytterligare till nästa tillfälle istället, medans vi får "nöja" oss med att lära känna OS X:an bättre i allt snabbare maskiner...

  • Medlem
  • 2001-07-18 20:04

Apple lovade tex att en DVD player skulle skeppas under våren. Nu är det sommar, vi har fortfarande inte fått den. Det är inte vi som är bortskämda om vi blir besvikna.

Sen finns det ju en hel del annat som ska fixas. Vi får väl helt enkelt ge oss till tåls till september...

Ett ord om dagens hårdvara:

YIKES

Ehh ... nån som sett något om 9.2? En tyst lansering (som 9.1) eller är det oxo flyttat till september?

Om man kolla in artikel #58669 i Apples Knowledge Base så står det så här:

iMac (Early 2001) February, 2001 Mac OS 9.1 Indigo, Blue Dalmatian, Flower Power, Graphite CD-RW, processor speeds up to 600 MHz

iMac (Summer 2001) July, 2001 Mac OS 9.2 Indigo, Snow, Graphite CD-RW, processor speeds up to 700 MHz, serial number label on logic board has p66 on it.

Hmmm ...

  • Medlem
  • 2001-07-18 22:24

Synd att Apple tagit bort Dalmatine och Flower Power.

Dom sålde väl antagligen inte.. känner ingen som tyckte dom var något o ha pga utseendet.. Jobs som fick igenom sin dröm men som tydligen ingen annan delar?!..

Jag är helt klart nöjd med keynoten. Visserligen ingen helt ny iMac men Apple uppdaterade många produkter och gav Mac OS X en riktig genomgång.

Här på mässgolvet är det bara Mac OS X som gäller. Apples monter kör i princip bara datorer med OS X och en del "Preview"-datorer med 10.1 (utförlig rapport följer ikväll).

Mycket folk är det också. Det får ni se på bilderna som kommer. Folk här är nöjda med vad som presenterades. Kanske det bästa med Steves keynote var presentationen av alla program som är på gång.

Ser ut att bli en ljus och rolig höst/vinter!

Jon Adolfsson
på plats i New York

[ 18 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Jag såg en Flower Power och en Blue Dalmatian hos Provectum (Paul och Jimmy har varsin). Det var inte vackert (sorry grabbar...)

Glad att dom är borta - dom förlöjligade Macintosh plattformen tycker jag. (sitt och förklara varför en iMac 600 i Flower Power målning är ett bättre köp en än 1300MHz AMD Athlon maskin som kostar 3.000,- mindre så förstår ni)

Jag är sugen på en 2x800MHz maskin, så fort jag får en chans att byta ut min 733 Superdrive (som nu är värd ungefär 10.000kr ) så...

iDVD2 är jättebra!

Var det ingen som var lika chockad som jag över hur bra både Virtual PC för OS X samt Quark 5 verkar vara? Riktiga höjdarprogram! :eek:

Förresten. Jag är övertygad om att nya iMac är på gång - det finns någon lite detalj som vi inte känner till idag som gjorde att den inte kom nu.

Kanske var det priset på TFT enheterna, kanske var det en ny standard eller en modifikation till OS X som saknades. Snart vet vi. Vi kommer att bli förvånade - var så säkra!

Det pratas mycket om en lcd-iMac runt om i Apples monter. Jag frågade en Apple anställd som dock bara sa att "I´m sure we got something coming".

Jag luskar vidare imorgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-18 23:26

Hallå, alla ni som är "over there"; jag har följt delar av keynoten under dagen och skummat igenom diverse inlägg, men hade inte Apple något nytt att komma med på PowerBook-sidan ?! Visserligen är nya Ibook:en och "Titanium-undret" fräcka skapelser, men det känns som om det borde finnas ännu mer på det bärbara området att komma med...eller?!

Tyvärr inget på bärbartsidan denna gång. Men jag tycker varken Powerbooken eller iBooken är i ett akut behov av någon uppdatering. Möjligen Powerbooken med CD-RW och DVD kombo enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-19 00:01

Kanske är det jag som har för bråttom; men med lanseringen av nya Ibook och PB Ti börjar man närma sig den punkt då man ifrågasätter stationära datorer överhuvudtaget...

Att jag själv fortfarande jobbar stationärt (har inte ens brytt mig skaffa en bärbar) beror på min 21" skärm och arbetshastigheten (hittills; men med PB Ti så kanske...kanske). Är det fortfarande så självklart med två "läger" av datormodeller?
Jag väntar med spänning på nästa Keynote!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-19 00:05

Hade varit smart av Apple att släppa något som man kunde ta på idag. Te x iTunes 1.5 eller något annat i-program...
Bortskämd...ser mig mer som en realist. iDVD september, 10.1 september ,fetaste Powermacen augusti känns lite fattigt. Om man ser förbi Steve Jobs magiska snack och Schillers tråkiga Mac vs PC och Rubinstein tråååkiga Mhz förklaringar så är det inte så mycket att ta på.
Min kollega och jag tycket mest att det mest var ett sales pitch. Lite fult att slänga ett sådant i ansiktet på oss mactrogna. Spara sådant till skolor osv.
Kan nog fortfarande vara lite förbannad, sova på det och se hur jag känner imorgon.

Bevaka tråden