Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Närbilder på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Underbart! Nu är iPoden laddad med massor av godis inför morrondagen!

Var responsen i finder och program godtagbar? Vilket jag inte anser att den är på en PPC burk. Jag hoppas mycket på den här maskinen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 11:25

Har den någon S-video-utgång? Eller hur är det tänkt att man ska koppla den till TV:n?

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-01-11 11:41

Man får använda en adapter till dual-link dvi-porten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 11:51
Ursprungligen av ookk:

Man får använda en adapter till dual-link dvi-porten.

Schysst av Apple att inte skicka med någon sådan då.
Video accessories: DVI to VGA adapter included (other adapters sold separately)

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-01-11 12:08

Det verkar lite snålt med utgångar på den överhuvudtaget, bara 2x usb och 1x fw400. Verkar som de fått kompromissa ganska mycket för att få den 1" tunn. Är ju tydligen därför det inte är dual-layer brännare, fanns helt enkelt ingen brännare på marknaden som fick plats.

skulle man inte kunna få en mini recension av MacBookPro

Mycket av vad för portar som finns med eller inte beror nog på vad Intel hade på sina standardiserade moderkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 13:01

Är det Intel som står för moderkorten också? Jag trodde att de bara gjorde processorerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:25
Ursprungligen av Konrad:

Är det Intel som står för moderkorten också? Jag trodde att de bara gjorde processorerna...

De har väl såvitt jag förstår, samarbetat för att få ihop arkitekturen i det lilla formatet. Betvivlar att det sitter ett "standard"-kort i MacBook. Men rätta mig om jag har fel...

  • Medlem
  • 2006-01-11 19:08
Ursprungligen av vanilj:

De har väl såvitt jag förstår, samarbetat för att få ihop arkitekturen i det lilla formatet. Betvivlar att det sitter ett "standard"-kort i MacBook. Men rätta mig om jag har fel...

Du har nog rätt, med all säkerhet. Inte omöjligt att Intel och Apple samarbetat med utvecklingen av moderkortet i Macbooken (1000 Intel-ingenjörer skulle tydligen ha arbetat/arbetar med Apples CPU-byte) men att det skulle vara ett standard referensmoderkort för bärbara från Intel håller jag för omöjligt med tanke på formatet, portarnas placering etc etc.

Ursprungligen av tobhas:

Är kanske inte ens Intel's Wifi chip..

Säger inte att det inte är som du säger men det hade varit extremt korkat av Apple isf. Wi-Fi-funktionaliteten är inbyggd i Intels 945-chipset, alltså inte ett separat Wi-Fi-chip. Med tanke på formatet på Macbooken verkar det onödigt komplicerat att lägga till ett extra Wi-Fi-chip. Finns väl för övrigt ingen egentlig anledning till det, dessutom.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 14:59

Hur som helst så begränsade antagligen de tillgängliga chipseten valmöjligheterna också. Tror inte jag sett FW800 på någon PC överhuvudtaget => med säkerhet ett separat chip. Kan rentav vara så att det inte finns några färdiga för PCI-Express överhuvudtaget, de gamla bärbara hade ju PCI som buss...

Det är väl nord/sydbryggan som sätter begränsningar. Intel har ju i915 chipset som nog sitter i denna. Den stödjer väl inte FW800. Det hade varit för dyrt för Apple (eller så har dem inget tålamod.. precis som oss) att stoppa in en extra krets i denna bärbara

Dock kommer nog FW800 tillbaka på Mac Pro och antagligen senare även på Mac Book Pro

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-11 17:32

Core Duo processorerna använder 945PM Express inte 915. 915 stödjer barar 533Mhz FSB om jag inte misstar mig. Enligt http://www.intel.com/products/chipsets/945pm/index.htm verkar inte 945Pm stödja Firewire (vilket inte är ovanligt i PC världen), att MacBooken inte är certifierad "Centrino Duo" tyder ju ytterligare på att Apple på något sätt har modifierat moderkortet. Är kanske inte ens Intel's Wifi chip..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-11 20:06

http://www.intel.com/products/chipsets/945p/index.htm:

"The Mobile Intel® 945PM Express chipset delivers outstanding system performance through high-bandwidth interfaces such as dual-channel DDR2 memory, 667 MHz system bus, PCI Express* x16 graphics port and PCI Express x1 I/O ports, next generation Serial ATA and Hi-Speed USB 2.0 connectivity. Use of the Mobile Intel® 945PM Express chipset includes support for Intel® Active Management Technology, the next generation of remote client network management for business."

wifi ligger i "Intel 82801GBM/GHN" chipet alltså inte i chipset.
http://www.intel.com/products/chipsets/945pm/945pm_diagram.htm

förresten: Någon som har en bild på baksidan? Rätt intressant ur värmeutvecklingssynpunkt. Kan iof. bara bli svalare än G4:an, men ändå.

  • Medlem
  • 2006-01-11 21:48
Ursprungligen av tobhas:

[url]wifi ligger i "Intel 82801GBM/GHN" chipet alltså inte i chipset.
http://www.intel.com/products/chipsets/945pm/945pm_diagram.htm

Det ligger i sydbryggan, ja. Jag är uppenbarligen inte uppdaterad på hur chipset namnges nuförtiden men jag avsåg både nord (945MP) och sydbrygga (82801GBM/GHN-chipet) tillsammans med chipset. Hursomhelst, det jag menade är att apple får lägga till ytterligare ett chip om de inte använder den inbyggda WiFi-funktionaliteten i sydbryggan . Det kräver ytterligare lite plats på moderkortet som antagligen är mycket platsbegränsat som det är. Alltså vore det korkat att inte använde det inbyggda.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-01-11 21:06

TERdON:
Jag hade FW800 på min sista stationära PC ett ASUS moderkort med IEE1394b. Men det blev väl aldrig någon stor efterfrågan, de ASUS man ser idag kör med FW400.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-12 14:59

Någon som har hittat nån bild på baksidan av datorn?

  • Medlem
  • 2006-01-12 16:13
Ursprungligen av tobhas:

Någon som har hittat nån bild på baksidan av datorn?

http://www.apple.com/macbookpro/gallery/qtvr.html

Med uppfälld skärm iofs så man ser inte så mycket.

Kan man inte få lite mer info om hur den är i Findern - hur är responsen - några länkar.

Detta är första intel bärbara från Apple - troligtvis kommer det att hända mer och Apple lär sig - om jag inte missminner mig så har Apple anställt Sony Vaio folk.

1
Bevaka tråden