Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Duocore CPU:n och RAM

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 12:54

Jag har en fundering….Hur är det med Intel Duocore och RAM? Ligger den på max 2GB likt G4:an, eller fixar den mer? Är det 32 eller 64-bit CPU?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 13:01

2 GB max enligt AppleStore, i alla fall i dagsläget (det är ju möjligt att när det dyker upp 2GB-stickor att man kan uppgradera till 4 om man vill, precis som iBookar som egentligen skulle vara maxade vid 512-stickor glatt gick med 1 GB-stickor också. Men räkna inte med det).

Samtliga Pentium M är 32-bitars, det är bara Xeon, P4 och P4-Celeron som än så länge är 64-bitars av Intels processorer. De tester av dem jag sett har pekat på att de inte har någon större betydelse - Intel har "bultat på 64-bitar i efterhand" så det ger ingen prestandafördel eller liknande, om man inte använder mer än 4 GB minne. Annat är det ju på AMDs processorer, som alla är designade för att köra 64-bitar från början, och är bakåtkompatibla med 32 bitar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 13:04

Den levereras med 1 GB RAM. Man kan komma undan en femhundring billigare om man tar den med två st 512:or, men då går den ju inte att bygga ut mer. Så det är klokast att ta den med ett 1 GB-chip och köpa ett till sen om man tycker att man behöver.
Nu menar jag MacBook Pro, hur det är med iMacen vet jag inte.

Förresten hur i hela friden kan de "gamla" iMacarna ligga kvar på Apple Store för samma priser som de nya? Fel tråd kanske....men...:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:11

Enklare svar tack

Om man tryckte i en Intel Duocore i en G5:a idag, skulle man kunna även trycka i 8GB RAM? Dvs hur mkt RAM klarar CPU:n av?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 15:04

Det finns något som heter PAE (http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension) som gör att den kan hantera mer än 4 GB, som egentligen är max för en 32-bitars processor (2^32 ≈ 4*10^9).

Dock blir prestanda något lidande i detta fall.

Dock så är det i normalfallet så att chipsets och liknande hindrar innan dess. Jag tror varken MacBook eller iMac kommer kunna dra nytta av mer än 4 GB inom överskådlig tid - men det är ju intressant när väl xServe och PowerMac kommer med Intel inside.

Fast jag hade tyckt att det vore ännu intressantare med en PowerMac med dubbla dualcore Opterons. Eller de quadcores som visst ska finnas på roadmapen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:58

PowerMacen kommer (måste) givetvis kunna adressera minst 8GB RAM, likså xServer.

Jag tänker mer vad gäller framtiden för MacBook Pro. Sitter man mycket i Photoshop, Motion och liknande program är RAM = prestanda ofta. 2GB RAM är bra, men just proffs kan och vill ibland ha mer.

iMacen tror jag klarar sig galant med 2GB RAM även om den mer och mer vuxit till sig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-12 21:33

Den gamla iMacen har ju 2GB stickor, varför inte den nya?
Eller är det att de snabbare minnena ännu inte finns som 2GB?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-14 02:30

rundale: för att x86 är underlägset pps970/g5 tekniskt sett.

Antagligen. Kan du inte ringa Jobs o berätta det för honom.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-14 12:06

Möjlig minnesmängd har MYCKET mer att göra med chipsetet än med vilken processor man har...

Dessutom, vad jag kan se, så använder nya iMac SO-DIMM-minnen istället för vanliga som vad jag kan döma den gamla gjorde. SO-DIMM är de minnen som normalt används i laptops. De är fysiskt mindre. Dessutom gjorde jag en sökning och hittade inte några 2 GB-stickor varken på Dustin eller Komplett.

1
Bevaka tråden