Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisjämförelser!?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 02:14

Nu när det finns Mac:ar med Intel-processorer ute på marknaden och med känt pris så vore det intressant att jämföra priserna med PC-datorer som har exakt samma prestanda (och äntligen få slut på förvirringen kring ungefärliga Mhz-jämförelser) -- något som ju har varit helt omöjligt ända fram tills just idag. Någon som känner till några PC-datorer som har Intels Core Duo-processor som vi kan jämföra med?

Dell Inspiron 9400

En på jobbet har en med följande spec´s:

Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive
17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200)
8X DVD+/-RW med Software
Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps)
Primärt 9-cell 80 WHr batteri

24.000 var inköpspriset på den.
Har petat runt lite försiktigt då och då på fikaraster och har kommit fram till att den blir rätt varm, på tok för stor samt ur designsynvinkel ser den misshandlad ut. Den får dock mer än godkänt när det kommer till rå styrka.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 02:37

Dell har en bärbar vid namn 9400, som finns med Duo.
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/inspn_9400?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Den skiljer på en del punkter, men det borde om något vara till Dellens fördel.

Grafikkortet är ett Geforce Go 7800 istället för ett Radeon Mobility X1600. Enligt denna sida: http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid=1777653 ska det vara till Dellens fördel.

Dessutom har den en 17" skärm istället för en 15".

Processor är samma, men den som vill bränna pengar kan även välja en ännu snabbare.

Den har visserligen långsammare minnesbuss, 533 MHz, men i gengäld bjuder Dell på "dubbelt minne". Eftersom den har 1 GB redan som standard så slår den bägge macböckerna i minnesmängd.

Nackdelarna med Dellen är å andra sidan - inget Gigabit Ethernet, ingen inbyggd webcam, ingen fjärrkontroll, ungefär 1 kg mer (fast det är å andra sidan ingen 15"), samt inget OSX.

Däremot är de generösare vad gäller övriga utgångar - både VGA och S-video är inbyggt, fler USB och säkert något mer jag missat.

Allt som allt, hyfsat jämförbar förutom att den är ut snäpp större i både storlek och vikt. Tyvärr är det den enda modellen Dell har med Core Duo - de har ingen som är 15".

Priset på denna burk är 22878:-, men då är det tre års hämtservice. För 1337:- ytterligare får man även olycksfallsskydd, ungefärligen motsvarande Apple Care då antar jag.

Mer intressant är däremot att man för 2888 mindre får hela burken för 19990:-. Över 5000:- mindre alltså.

Ursprungligen av Dells hemsida (specifikationer):

Processorer / chipset
Learn More
Bullet Intel ® Centrino ® Duo-teknik: upp till Intel ® Core TM Duo-processor T2600 (2,16 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) och Intel ® Pro/Wireless 3945 (802.11a/b/g) trådlös nätverksanslutning

Operativsystem
Learn More
Bullet Äkta Windows® XP Home Edition
Bullet Äkta Windows® XP Professional

Minne
Learn More
Bullet 512 MB DDR2 (Dual Data Rate) SDRAM 533 MHz som standard, uppgraderbart till max. 2GB 667MHz
Bullet DDR RAM-konfigurationerna innehåller alternativen 512 MB, 1 024 MB och 2 048 MB
Bullet 2 SoDIMM-platser som båda är lättåtkomliga för användaren

Kortplatser
ExpressCard-plats
Stödjer ett ExpressCard/34 eller 54

Chassi
Learn More
Mått
Bullet Höjd: 41,5 mm
Bullet Bredd: 394 mm
Bullet Djup: 288 mm

Vikt
Bullet Vikt: från ca 3,6 kg och uppåt
Bullet I den angivna vikten ingår en 17-tums WXGA+-widescreen-skärm, en dvd-enhet och ett 6-cells batteri (vikten varierar beroende på konfiguration och variation vid tillverkningen)

Effekt
Learn More
Primärt batteri
53 wattimmars, 6-cells "intelligent" litiumjonbatteri.

Sekundärt primärt batteri (tillval)
80 wattimmar - 9-cells "intelligent" litiumjonbatteri

Bullet Batteriets drifttid varierar beroende på driftförhållanden och kan minska markant under vissa strömintensiva förhållanden

Bullet Ungefärlig batterilivslängd: 500 laddnings- och urladdningscykler

I/O-portar
Bullet 6 USB 2.0 4-stiftskontakter (strömfria); 4 baktill och två på datorns vänstra sida
Bullet Tv-utgång (s-videoutgång): 7-stifts mini-DIN-kontakt (adapterkabel för s-video till kompositvideo finns som tillval)
Bullet Integrerad IEEE 1394-port: 4-stifts seriell kontakt, strömfri
Bullet Integrerad 5-1-kortläsare
Bullet Grafik: 15-stifts bildskärmskontakt
Bullet Video: 24-stifts DVI-Digital-bildskärmskontakt
Bullet 10/100 Ethernet LAN: RJ-45-kontakt
Bullet 56 k V.92-Modem: RJ-11-kontakt
Bullet Ljudanslutningar: Stereolinjeutgång (externa högtalare/hörlurar) och anslutning för extern mikrofon (mono)
Bullet Kensington-låskortplats

Mediefack
Learn More
Bullet Ett inbyggt optiskt fack för dvd-enheter, kombinerade dvd/cd-rw-enheter och dvd+/rw-enheter för flera format 1
Bullet Extra extern USB-diskettenhet tillgänglig

Nätadapter
Learn More
Bullet Inspänning: 90 till 264 V växelström
Bullet Inström (max): 1,7 A
Bullet Ingående frekvens: 47 - 63 Hz
Bullet Utström: max. 4,5 A med 4 sekunders intervall, 3,5 A kontinuerligt

Bullet Uteffekt: 90 W
Bullet Beräknad utspänning: 19,5 V likström (+/- 5 %)
Bullet Mått: Höjd: 27,94 mm
Bullet Bredd: 58,42 mm
Bullet Djup: 133,85 mm
Bullet Vikt (med kablar): 0,4 kg

Utrusta din bärbara dator som du vill ha den
Learn More
Bullet Gör datorn personlig med Dell QuickSnap utbytbara inlägg
Bullet Utbytbara QuickSnap-inlägg finns i kolsvart läder, kolfiber, körsbärsträ och medelhavsblått

Strömhantering
Bullet Suspend-to-RAM-läge
Bullet Suspend-to-disk-läge
Bullet Vänteläge (stänger av bildskärm och hårddisk)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-11 03:13
Ursprungligen av TERdON:

Mer intressant är däremot att man för 2888 mindre får hela burken för 19990:-. Över 5000:- mindre alltså.

Ja, det är i mina ögon en rimlig prisskillnad. Man får mindre komponentkraft per krona, men mindre dator?

Dellen är förvisso 17" och har några andra plus (även om jag inte är något fantast av många portar...) men är relativt ful och ganska mycket tyngre/tjockare. Jag skulle personligen hellre lägga 25 på en dator jag verkligen vill ha än 20 på en som känns lågbudget...

Spänningen är nu i alla fall stor inför lansering och prissättning av iBookens ersättare (MacBook icke-pro med enkel processor?). Kan de klämma fram någon billig och bra allemansdator?

Precis en "MacBook Express" som motsvarar samma budgettänk som iBooken borde dyka upp någon gång detta året också. Jag blev besviken att det var Pro dem släppte nu, jag är sugen på en mer prisvärd enklare MacBook (by the way ett uselt namn också).
Typ 14 eller 15" skärm med högre upplösning och bättre betraktningsvinkel än den nuvarande iBooken, 1GB RAM, 80GB HD, intel processor, gfx-kort på 128 MB. Det hade varit najs för mig i a fall!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 02:47

Andra datorer i ungefär samma utrustningsklass är från Acer - modellerna TravelMate 4200 och TravelMate 8200. De hittar jag dock bara på Acers hemsida, orkar inte leta upp dem i webbshopparna just nu.

Jag hittade följande Asus på webhallen.com:

Citat:

• Display: 15.4" Glare Typej TFTl (WXGA) 1280x800
• CPU: Intel® Yonah Dual lCore T2300 1.66G (2M lL2 cache 65nm)
• Chipset: lIntel® l945PM+ICH7M
• Graphic:j ATIj MOBILITY™ RADEON® X1600l 256MB
• Memory:j 512MB SO-dimm DDR II 533 (512•1), up to 2GB
• jHDD: 80GB HDD
• Optical: 8X DVDi DUAL DL
• Bluetooth: Yes
• TV-Out: Yes
• LAN: 10/100/1000Mbps Fast Ethernet integrated, iWLAN 802.11g
• Interface: Bluetooth built-in, 1.3M Video camera built-in, Modem 56K V.90, 1 PCMCIAl II, Parallel, VGA Out, Audio iin/Mic,j 4xUSB 2.0, iFirewire, S-Video, IrDA, 4in1 Card Reader,j Audio DJ, S/PDIF, Li-Ion Battery 8 Cells /i Up to 2.5 hrs battery life in run-down mode
•i OS: jMicrosoft® Windowsi ® XP Pro
• Accessories:j Bag & Mouse
•j Dimension j& Weight: 354 x 284 xl 35.2mm,l 2.85Kg (incl 8 cells Li-Ionl battery pack)

Priset är 14.295

Sämre upplösning på skärmen, en centimeter tjockare, och lite andra saker som skiljer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 10:18

Ja mycket värre namn kund de inte heller komma på. Annars så verkade SJ o fucoserad under första halvan av Keynoten. Upprepade en massa i onödan. Inte lika tajt som han brukar vara. Kanske han inte själv e så nöjd med produkterna. Avsaknaden av FW800 är en stor grej i mina ögon. Dålig I/O i intel cpun?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 11:19

Det finns ingen Sony Vaio eller en Acer Ferrari med motsvarande specifikationer som MacBook Pro (de är ju lite bättre designade -- om än inte lika väl som MacBook)?

1
Bevaka tråden