Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple byter slogan?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det ryktas om att Apple ska byta slogan. Think Different har lyst med sin frånvaro den senaste tiden. Ett hett tips om den nya finns här:

Apples sida med den nya sloganen?

Eller vad sägs om:

Everthing is easier on a Mac

Jag gillar den.

Jag också, det är viktigt att påpeka det om och om igen.
Däremot kunde hemsidan vara bättre. Mer illustrationer och demos tack, inte bara text. Inget fick mig att klicka vidare.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:

Everthing is easier on a Mac

Jämfört med vadå? Kan tänka mig att personer som Mattias Inghe, "Testcentret" kommer att kritisera även detta.

"think different" låter bättre i mina öron..

Tycker också "Think Different" låter bättre, sen är inte "Everything is easier on a Mac" helt sant

Låter lite "fel" också, vet inte varför men..

Undrar om amerikaner har motsvarigheten till vårat "Tänk efter före" för det är väll det Apple vill att dom ska göra, dvs. tänka innan dom gör nått dumt och köper en PC. OM dom kan hitta en bättre slogan än Think Different så tycker jag tiden är mogen att lyfta fram konsumentaspekten mera. Think Different har varit att våga tänka anorlunda, det har vi gjort i fyra år nu och det är dags att gå vidare. Dags att gå från "Think" (tänk) till Act (agera).

Så här kommer ett par förslag: "Mac - the power of act" eller "Act - the power of Mac".

Varför inte: Think Twice

Eller:An Apple a day keep´s the doc away!

Kunde inte låta bli att skriva detta också:

An Apple a day keep´s the doc(s) away!

[ 16 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Min nästa tatuering blir nog "Ett äpple om dagen håller Windowz borta"...

Jag tycker inte att Easier kampanjen har samma slagkraft som Think Different. TD har haft en mycket stark koppling till den känsla som många Macanvändare har haft genom åren. Undrar vilka det är som har gjort den nya kampanjen.

"Everything is easier with a Mac".

Det är en helt okänsligt vald slogan och även om den är sann har den ett så allmängiltligt innehåll att bara Lars Lejonborg skulle kunna gilla den.

Det finns inget uppkäftigt eller nydanande, ingen vision, inget ställningstagande.

Det är en slogan med en uppenbar tomhet, som vädjar till genomsnittsmänniskan med en oengagerad livstil. Tanken bakom är säkert att nu också rikta in sig mot alla "Beige" användare. Men det är katastrofalt av Apple att tro att något så exklusivt som en Mac skulle kunna bli var mans val.

Verkshöjd kan vi inte tala om här. Think Different var det ambition bakom, en frisk och livsbejakad uppmaning med stuns, som vi Macägare kunde känna igen oss i, och som kunde kittla även andra grupper med medfödd eller förvärvad nyfikenhet på livet.

Om Apple byter ut Think Different för att deras marknad krympt drar de en fullständig felaktig slutsats. Det var inte här felet låg. Och de flesta beige användarna har varken sett eller förhållit sig till Think Different ännu.

Apples krympande marknad beror främst på att en "annan standard" fått ett orättfärdigt starkt fäste delvis genom en del tillfälligheter och M$ timing. Men Apple borde arbeta på enligt delvis tidigare ideal, för standard är grått och omänskligt. När människorna får ökad datorvana tröttnar de på standard. Det är här som Apple så påpassligt kommer in med mer mänskliga kvaliteter.
Apples nya budskap är grått, tamt, urvattnat och "känns inte". Ett riktigt stolpskott som inte har det minsta med Mackulturen att göra.

(Visst, Macen är lättanvänd, men det kan då vara ett litet tillägg mer i förbigående, inte huvudbudskapet.)

Det är för övrigt underligt hur Apple både försöker inspirera verkliga proffsanvändare å ena sidan och folkliga användare utan datorvana å den andra.

En så splittrad strategi bygger inte varumärket Apple. Det går inte att med bibehållen trovärdighet vända sig till hela världen och upprepa samma mantra; Everything is easier with a Mac. Jag upplever nästan desperation i Apples försök att bjuda in alla.

Slogan ovan kan som jag ser det inte hjälpa Apple i något avseende. Kanske den till och med stjälper.

För övrigt tycker jag att det fanns en del lättsamma men kul varianter ovan där ett Äpple kunde hålla xxx borta. iBib gör många inlägg utan att kvaliteten tar skada. Fortsätt så!

Lev dig in i att du läser följande PayOff i en annons i Fortune Magazine:

"Bentley är enkel att köra", känner du att respekten för varumärket Bentley stiger, och vill du i första hand ha en Bentley för att du tror på att den är enkel att köra.

Eller skulle du istället kunna tänka dig en Bentley av några andra mer nyanserade skäl..

Jag håller med dig ackiboa, en sån här slogan är inte vad Apple behöver. Jag tror heller inte att de tänker byta ut ´Think Different´ mot denna..?

/ V

Jag HOPPAS verkligen att de inte byter ut "Think Different", om de inte nu har en riktigt bra ersättare. Är personligen väldigt traditionell och gillar inte alltid byten.

Tycker det är mycket bra om ett företag håller sig till sin logo/slogan/whatever.
Det bevisar att företaget vart med längre, och överlevt.

Tycker att uppfräschningen av Apple logon var nog, låt våran älskade slogan vara

Hmmm... jag kanske är ute & cyklar nu men det är ganska roligt att bolla med fantasi och önskedrömmar.

Tänk om Apple faktiskt i framtiden skulle lyckas vända marknadsandelarna tvärtom än vad de är idag.

Hur skulle då slogan "Think Different" se ut om alla ändå tänkte nästan likadant. Det finns med andra ord en viss nackdel med dagens slogan.
Jag menar att "vanliga" Svensson väljer Windows innan Mac OS därför att alla andra nästintill gör detta. Slogan "Think Different" är i mina ögon som skapt att särskilja oss Mac användare från mängden och har faktiskt en lite negativ ton också.

Jag tror inte att den "vanliga Svensson" vill vara eller bli särskiljd ifrån mängden när det gäller hans/hennes OS utan han vill ha en kompatibillitets säker miljö och känsla. Inte minst i själva intrycket och företagsbilden/marknadsföringen från utvecklaren. Villket jag tror att ganska många inte tycker att "Think Different" slogan är. Jag kan nog verkligen tro på en ändring av denna slogan inom en ganska snar framtid. I alla fall om marknadsandelarna står i antal till Apples fördel.

Det skulle faktiskt se ganska lustigt ut om Microsoft i dags läget skulle smälla upp Apples slogan "Think Different" på deras sajt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa
Men det är katastrofalt av Apple att tro att något så exklusivt som en Mac skulle kunna bli var mans val.

Hmmm... Är det inte igentligen detta vi vill?

[ 16 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Prec. alla saker är inte alls enklare på en mac. beror helt på vad man ska pyssla med.... "Easier to use" vore mer rätt.

Eller ännu bättre: "Think Easy"

[ 17 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Oregistrerad
  • 2002-02-19 14:57

Microsoft håller just nu på att ansöka om tillstånd för att använda denna företagsslogan: Don´t think. It´s easy. Den kommer sedan kombineras med varianten Don´t think it´s easy som produktslogan.

Eller så byter inte Apple slogan alls, det vore lättast och bäst.

Mitt sloganbidrag och mitt premiärinlägg på 99mac.com blir: Easy peacy (isi pisi) eller hur man nu ska få ihop copyn.

1
Bevaka tråden