Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 20:58

Jag har inte lyckats hitta någon information om batteritiden... Om någon springer på den, skulle jag uppskatta ett svar här i tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 21:16

Det är en mycket intressant fråga. Jag hittade inget i specifikationen, det mest troliga är att batteritiden , imotsats till resten av datorn, inte är något att skryta med.
Detta beroende på att nätadaptern är på 85 watt att jämföra med PowerBook 65 watt samt att de höjt batterikapaciteten till 60 Wh. Dock är ökningen ungefär lika på både batterikapacitet resp nätadaptereffekt så det är svårt att säga.

Det kan också vara så att de helt enkelt glömt att publicera siffran även om jag personligen tror att de inte vill skylta med den.

Senast redigerat 2006-01-11 19:45

Då får man väl anta att värmeutvecklingen är ganska duktigt fortfarande... eller?

Det kanske man borde räkna med, Mac Book Pro verkar bara blir sämre och sämre för varje ny sak man upptäcker

I och med att dom skriver i fotnoterna att det dom testat med är en utvecklingsversion av macbooken så kanske dom vill vänta med att ge ut batteritid innan dom är säkra.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 21:53

Det beror ju på också. Intels Pentium M (föregångaren till Duo Core) är ju en riktigt trevlig processor i bärbara maskiner. Och jag har läst recensioner om PC med Duo Core som lovprisat den rejält. De hade visserligen inte så bra batteritider som Apples alltid haft - men helt godkända i varje fall, minns inte exakt men det var nog i alla fall tre teoretiska timmar och möjligtvis fyra.

För övrigt finns det riktigt trevliga strömsparfunktioner i Core Duo. Jag kan mycket väl tänka mig att det behövs mer effekt för den situation att man drar igång ett spel eller liknande (som kanske kräver ful kraft hos bägge processorkärnorna och dessutom grafikkortet), men att den i normala situationer utan problem kan gå i strömsparläge istället och trots allt vara i alla fall hyfsat strömsnål. Ska se om jag kan rota fram recensionen ifråga...

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-10 22:04

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=2663 <-- recension av en PC med 1,86 GHz Core Duo, batteritid (testad) upp till 4h.

På slutet finns dessutom test av en Lenovo T60 (osläppt förserieexemplar), som tydligen klarar hela 5 timmar.

Kort sagt, förutsättningarna finns för bra batteritid även med Intel, om än något sämre än tidigare.

Taget från denna tråd

Citat:

I was at the keynote this morning. Afterwards, I went onto the floor and checked out the Macbook Pro... Build quality and fit & finish is nice - on par with usual Apple specs. The keyboard and trackpad feel nice (I use a 17" now). I asked the Apple rep what the battery life was, he said "we're still determining that..."

I said, lets find out now, and I pulled the magnetic charger cord, the 1.83GHZ machine said 8:10 remaining... Now, Airport and bluetooth were off, but screen brightness was on max and load was not heavy so you can take it for you will. I did, and ordered one... My battery life test is far from conclusive, but I was happy to see double the number I normally see on my 17" when I first pull the plug in a similar state.

iSight has a cool green light at the top of the screen bezel near the lens that is on when the camera is active.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-11 16:52

Vad jag känner till har alla klagat på Powerbook G4:s dåliga batteritid. Jag har läst om allt från 2-3 timmar med trådlöst surfande. Att Apple i specifikationerna antyder 5,5h betyder knappast att de håller så länge. Att en Lenovo T60 med snabbare processor än Mac Book Pro, får 5h REELL batteritid (surfandes med wifi) är en bedrift! Vad jag förstår har alltså tidigare T43:or med runt 4,5h reell batteritid också de uppnått bättre resultat än Powerbook G4:or?

Att Apple valde att bara använda Core Duo CPU:er med 1,86Ghz, kan vara ett steg i rätt riktning. Själv tror jag att Mac Book Pro kommer få längre batteritid än många andra Core Duo PC:s, i min uppskattning runt 5-5,5h reellt. Att säga att "förutsättningarna finns för bra batteritid även med Intel, om än något sämre än tidigare" tycker jag är helt fel. Det är snarare så att maccar och PC:s med Centrino Duo har beydligt ljusare förutsättningar för bättre batteritid än tidigare Centrino och Powerbooks. Den reella batteritiden på MacBook Pro återstår dock att se.

  • Medlem
  • 2006-01-11 18:51
Ursprungligen av hedelina:

Taget från denna tråd

från http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2006/1/10/2436

Citat:

Despite impassioned begging, the staff were uniformly cagey about battery life, pleading "optimization" and "pre-production" reasoning. Of course, we can assume the wireless reception still sucks, since the casing is the same, but you will still look extremely cool standing next to a WAP. Anyway, the battery readout said. . .

3:03

Kan bara hoppas på att det var extremt felaktigt. Snudd på skandal annars.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 16:58

Jag jämför förvisso med den iBook som jag har idag. När jag köpte den kunde jag titta på film i fyra timmar. Numera går den bara runt två, batterierna börjar bli trötta...

Ursprungligen av Ars technica-skribenten:

Of course, we can assume the wireless reception still sucks, since the casing is the same, but you will still look extremely cool standing next to a WAP.

Wireless antennas: gone from the display, moved to the hinge. One tenth of an inch in thickness: just plain gone.

Vilket mycket väl kan betyda bättre mottagning.

Att gå på batteri-indikatorns uppskattning av drivstid är kanske inte så jättevetenskapligt, men man hoppas ju... Åtta timmar känns lika mycket i grövsta laget som tre timmar vore sorgligt. Den som lever får se!

ja min då terdon!? jag har en ibook g3 700mhz, och har aldrig bytit batterierna.. de håller nu i en kvart och maskinen slocknar SAMT ATT batteriikonen i menyraden säger att jag inte har batteri som strömkälla ))

1
Bevaka tråden