Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kul med ny vassare iMac men...

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:13

Känns riktigt surt att jag gick från PC till den nyligen uppdaterade iMac'en för bara lite drygt två månader sedan och nu finns en som enligt uppgift är 2-3 ggr snabbare för samma pris.

Att uppdatera en modell bara månader innan dom "dödar" den känns lite som om dom ville klämma ur dom sista slantarna ur modellen på i viss mån kundernas bekostnad.

Hade jag och säkerligen många med mig vetat det vi vet nu för ett par månader sedan hade jag naturligtvis väntat

Kom igen, det är ju fortfarande en grym maskin.

Vill du sälja den till mig för ett humant pris?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:30
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kom igen, det är ju fortfarande en grym maskin.

Vill du sälja den till mig för ett humant pris?

Visst är det fortfarande en riktigt bra maskin men trots det känns det fel att uppdatera en modell för att inte tappa i försäljning så tätt inpå en lansering av motsvarande maskin men som är 2-3 ggr snabbare.

hehehe nej, nej fresta mig inte

Är det inte så att nya iMacen ändå lär stå sig bra ett tag framöver på grund av sin G5a?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-10 20:36

Jag fick min iMac för ett par dagar sedan, men ringde Apple imorse för att jag tyckte den lät för mycket. De sa till mig att jag skulle skicka tillbaka den och sedan lade hon en ny beställning.
Tror ni jag får den nya? Jag är nervös så att det gör ont!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-10 20:51
Ursprungligen av Fido:

Jag fick min iMac för ett par dagar sedan, men ringde Apple imorse för att jag tyckte den lät för mycket. De sa till mig att jag skulle skicka tillbaka den och sedan lade hon en ny beställning.
Tror ni jag får den nya? Jag är nervös så att det gör ont!

Har man inte rätt att returnera en produkt, köpt på Apple Store, inom två veckor?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-10 20:38

Hehe, jag sitter i EXAKT EXAKT EXAKT samma situation som dig. Känns rätt surt, men betänk detta:

1. Jag anar att de som köper denna första modellen kan uppleva en del "barnsjukdomar", processorn är ju i sitt absolut första skede.

2. IBM känns än så länge mer Mac än vad Intel gör.

3. Det är en bra maskin som håller ett bra tag framöver.

Helt ärligt känns det som att det är tryggare med ett G5-chip än ett Intel i sin dator (än så länge). Däremot blir det garanterat switch till Intel inom något år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-10 20:43

Skickade du också tillbaka din eller vad var som var EXAKT EXAKT EXAKT samma som mig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-10 20:54

Jo, det borde väl vara så? Jag beställde ju min imorse, så ifall inget har hänt med beställningen så borde jag väl kunna ändra den?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-10 22:02
Ursprungligen av Fido:

Jo, det borde väl vara så? Jag beställde ju min imorse, så ifall inget har hänt med beställningen så borde jag väl kunna ändra den?

Ja, då kan du lätt avbeställa på Apple Store och lägga en ny beställning direkt efter, så får du den nya. Det ska gå ända tills den står som Shipped från Taiwan eller var den nu sätts ihop.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-11 01:25
Ursprungligen av Fido:

Jo, det borde väl vara så? Jag beställde ju min imorse, så ifall inget har hänt med beställningen så borde jag väl kunna ändra den?

Beställde du din imorse så får du den nya modellen då den du beställde har utgått ur sortimentet..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 01:28
Ursprungligen av bogg:

Beställde du din imorse så får du den nya modellen då den du beställde har utgått ur sortimentet..

Nej, de finns faktiskt kvar. Så han borde ändra sin beställning fortast möjligt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-11 23:44
Ursprungligen av Doktor G:

Nej, de finns faktiskt kvar. Så han borde ändra sin beställning fortast möjligt.

Det har du rätt i, tog för givet att dom skulle ta bort G5:an..
Antar att dom har den kvar för folk som inte är "early adopters".

Blir en uppgradering snart men vill fan ha Adobe cs2 native till intel. Glöm rosetta.

Vaddå native? Funkar inte G5-anpassade program?

Ursprungligen av Code Red:

Blir en uppgradering snart men vill fan ha Adobe cs2 native till intel. Glöm rosetta.

Jag menar - är det problem med programleverantörerna nu när vi byter processorkultur?
Och - gör vi egentligen det? IBM kommer väl även fortsättningsvis att göra processorn till Power-Mac´s
Eller?

  • Medlem
  • 2006-01-10 21:54

KOmmer Powermac att finnas kvar parallellt med MacIntel öht?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-10 22:08

Sluta sura nu. Var glada för att ni har en fräsig Mac att sitta och knattra på. De som köper de nya Intel-maskinerna kommer säkert att få en del problem med 1.0 av allt det nya.
Så har det alltid varit med nya grejer och det är säkert så nu också.

*tro mig, jag har varit med ett tag*

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 22:15
Ursprungligen av Konrad:

Sluta sura nu. Var glada för att ni har en fräsig Mac att sitta och knattra på. De som köper de nya Intel-maskinerna kommer säkert att få en del problem med 1.0 av allt det nya.
Så har det alltid varit med nya grejer och det är säkert så nu också.

*tro mig, jag har varit med ett tag*

*försöker* *försöker igen*

Nej det går inte, fortsätter sura

Kört PC sen 86.......varför skulle jag byta över till Mac för ett par månader sen, varför inte nu.

  • Medlem
  • 2006-01-10 22:22

När tycker du att Apple skulle ha börjat varna för de nya burkarna då? Vad hade du sagt om du hade beställt datorn dagen före den varningen...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 22:41
Ursprungligen av Baron:

När tycker du att Apple skulle ha börjat varna för de nya burkarna då? Vad hade du sagt om du hade beställt datorn dagen före den varningen...

hehehe samma sak men lite högre troligtvis

Klart man alltid kan diskutera timing men en sak är jag övertygad om, skälet till att dom uppgraderade iMac med iSight etc var enbart för att inte tappa fart i försäljningen av iMac och få ut så mycket som möjligt av det som investerats i den "gamla" tekniken innan lanseringen av iMac med Intel.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-10 23:29

Sitter med en splitterny (nåja, köptes i november) iMac G5 2.1GHz... Känner mig aningen blåst, men ändå är jag ganska lugn Jag tror inte den har dubbla prestandan, iaf. inte förrens allt är inteloptimerat.

Klart som tusan att jag vill ha en Intel-iMac, men men.

Eventuellt ska jag lämna in min dator pga. missljudet jag upplever (mekaniskt "surr" från fläkthålet, finns trådar om det). Kan ju hoppas att en Apple-tekniker tappar datorn i golvet och de skickar mig en intel-iMac ;D Haha...

Angående 4x snabbare så är det vad Apple har uppmätt som maximalt. Tro inte att allt är fyra gånger snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 00:13
Ursprungligen av Björn Leander:

Angående 4x snabbare så är det vad Apple har uppmätt som maximalt. Tro inte att allt är fyra gånger snabbare.

Snackar man inte iMac i den här tråden?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 00:59

Det känns som intel iMac 17 är grymt bra för sitt pris. 14K kronor för en dual core 1.83Ghz och fin 17 tummare i lyx förpacking . Synd att jag inte vill ha en dator i den form facktor. Men om jag hade haft naturlig plats för den hemma hade jag köpt en. Men alla burkar ska ju uppdateras under året , så jag håller mig, är mer sugen på en maskin i Mac Mini segmentet när den uppdateras.

//Daniel

Det som gör att min iMac g5 rev b känns rätt gammal och omodern nu är nog inte processorn så mycket som det nya grafikkortet och möjligheten att ha ett utökat skrivbord på en dvi-skärm. den funktionen saknar jag verkligen!

Jag är också lite småsur, men å andra sidan så finns det ju vissa fördelar med denna datorn.
1) Det är en av de sista PPC-datorerna. Det kommer kännas lite ballt om nåt år
2) Ska inte Intel-macarna ha det där läskiga TPM-chipet som man inte vad det kommer användas till riktigt?
3) Brukar alltid vara problem med det första av nånting från Apple.

jag köpte min iMac 20" G5 för 22 dagar sedan och ångrar mig inte, MEN det som stör mig är att jag inte fick nya versionen av iLife som släpptes igår. Är det någon som vet om Apple har någon policy som innebär att jag skulle kunna få uppdateringen från 05 till 06 fritt? Det är ju som sagt mindre än en månad sedan jag min maskin.

Ursprungligen av charger68:

jag köpte min iMac 20" G5 för 22 dagar sedan och ångrar mig inte, MEN det som stör mig är att jag inte fick nya versionen av iLife som släpptes igår. Är det någon som vet om Apple har någon policy som innebär att jag skulle kunna få uppdateringen från 05 till 06 fritt? Det är ju som sagt mindre än en månad sedan jag min maskin.

Du ska nog inte räkna med det. Apple har tidigare haft som policy att du får senaste versionen (mot en mindre avgift för porto, med mera) om du köper en dator med gamla iLife (eller OSX) efter det datum då senaste versionen presenterades.

Det vill säga, om du hade köpt din dator i dag så skulle du vara berättigad till den nya versionen (förutsatt att de kör samma erbjudande den här gången).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 12:46

Ge inte upp!
Jag läste nyligen nånstans att Apple infört en 30-dagars "kundnöjdhetspolicy" som innebär att man kan uppgradera till senaste modellen om det kommer en ny inom 30 dagar från köpet.
Men:
- jag minns inte var jag såg det
- det kanske inte gäller i Sverige
- det kanske inte funkar om datorn är köpt genom ett hem-pc-företag - avtalen brukar vara väldigt låsta

Men kolla vidare! Börja med att ringa Applestore!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-11 10:05

Fick ett göttigt mail från Apple imorse:

"Bästa Apple Store-kund!
Tack för att du handlar hos Apple Store.
Idag presenterade Apple en ny iMac med en mängd nya funktioner.
Därför har vi avvaktat med din beställning så att du ska kunna välja mellan
att behålla din befintliga beställning eller beställa en ny konfiguration."

Bevaka tråden