Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC utvecklingen tas över av Apple

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I artikeln "Intel tappar greppet om pc-utvecklingen" berättar Computer Sweden om flera nya tekniker som Intel tagit fram - men som inte anammats av PC tillverkare och användare.

Först var det RDRAM minnen som är ett krav för att kunna köra Pentium 4 processorer. Minnena är inte mycket snabbare än alternativet ddr-SDRAM men kostar nästan tre gånger så mycket. Inte någon succé och det har i sin tur begränsat försäljningen av Pentium 4 processorerna.

Ett annat aktuellt exempel är nya USB 2.0 standarden som allt fler är tveksamma till - det finns ju redan en teknik som fungerar: FireWire! Att ta fram en helt ny teknikstandard är kostsamt för alla och inte något tillverkare av t ex digitalkameror och moderkort är så glada över.

PC Moderkortstillverkaren VIA har helt nobbat USB 2.0 och kommer istället installera FireWire stöd på sina moderkort.

Slutsaten på artikeln är att Intel som skapat standarder som AGP, PCI och USB kanske inte längre kan vara självklar frontfigur för teknikutvecklingen. Artikelförfattaren skulle hellre se att Apple kunde leda utvecklingen - det vore bäst för alla inblandade...

Läs hela artikeln här:
http://computersweden.IDg.se/text/010614-csd1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-30 13:14

Lustigt att det ska ta flera år för vissa att fatta det vi på macsidan hajjat sedan länge.

Dock så tjänar ju ev PC sidan på att få tex firewire som standard på moderkorten. Med FW i varje PC - som kostar avsevärt mindre än en Mac så kanske folk köper en PC för o redigera video istället.. ?

Hoppas ni ser min punkt trots denna lilla förklaring.. (söndag morgon, sliten)...

Det lär nog inte dröja innan det blir lika vanligt att redigera sin DV film på en PC som på en Mac. Men så gör man det så mycket effektivare och roligare med en Mac med iMovie eller Final Cut. Kommer nog aldrig finnas någon PC-programvara som är lika enkelt som iMovie.
Det här med pris mellan Mac - PC skiter i alla fall jag i. Vill jag ha en dator med ett OS som jag TRIVS med så betalar jag därefter. Och den billigaste iMacen är väl inte så jäääättemycket dyrare än PC:n eller?

1
Bevaka tråden