Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple skickade ut virus!!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man tror inte det är sant, men Apple har gjort det igen.

Tidigare idag gick ett nyhetsbrev ut till en hel bunt med svenska Apple-kunder. Det innehöll ett exceldokument.
20 minuter senare kom ett mail till som varnade kunderna att öppna det tidigare dokumentet...Apple upptäckte försent att det innehöll ett virus.

Man kan hålla sig för skratt alltså.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-05 15:51

Tyder på dålig IT-kompetens, inte hos Apple utan hos mottagarna. Ofta kan virusskydds-programvara _varna_ "detta skulle kunna vara ett virus", helt i onödan. Själv tycker jag virusskydd är ett djävulens påfund. De ställer till i onödan och drar en massa CPU-kraft. Om folk hade bättre IT-kompetens skulle det aldrig vara några problem.

Men herregud. Skyller du på kunderna?
Ett stort företag som Apple ska man lita på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-05 17:15

Mycket dåligt av Apple!
Egentligen kan man nog skylla på M$

Citat:

Skapades ursprungligen av: marcus:
Mycket dåligt av Apple!
Egentligen kan man nog skylla på M$

Man inte bara kan, man SKA!!!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 00:08

Givetvis ska man kunna lita på Apple; vad jag menar är att det säkert inte var något virus, det var säkert bara nå´n sån´ här det-skulle-kunna-vara-ett-varning. Ofta kan det komma sig av att man avser öppna det attachment man fått med ett annan officeversion än vad som använts för framställandet. Kanske skickade Apples informatör/er ut en grej gjord med Excel för Mac och så var det någon med Office 97 på PC som fick varningen, blev förbaskad och skickade en skärmdump på varningen tillbaks till källan. Eller nå´t. Jag tror knappast Apple haft några virus på sina maskiner... och "true to themselves" kör väl de Mac internt, jag har ännu aldrig hört talas om macar som virusspridande maskiner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: pf:
Givetvis ska man kunna lita på Apple; vad jag menar är att det säkert inte var något virus, det var säkert bara nå´n sån´ här det-skulle-kunna-vara-ett-varning. Ofta kan det komma sig av att man avser öppna det attachment man fått med ett annan officeversion än vad som använts för framställandet. Kanske skickade Apples informatör/er ut en grej gjord med Excel för Mac och så var det någon med Office 97 på PC som fick varningen, blev förbaskad och skickade en skärmdump på varningen tillbaks till källan. Eller nå´t. Jag tror knappast Apple haft några virus på sina maskiner... och "true to themselves" kör väl de Mac internt, jag har ännu aldrig hört talas om macar som virusspridande maskiner.

Jodå! Jag fick mailet, kollade bilagan med Norton Antivirus, och visst var den smittad!

Även Computer Sweden har noterat detta: http://computersweden.idg.se/text/020206-CS55

Det behöver inte betyda att det är ett virus som kan skada macar.. eller?

  • Medlem
  • 2002-02-06 18:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: pf:
Jag tror knappast Apple haft några virus på sina maskiner... och "true to themselves" kör väl de Mac internt, jag har ännu aldrig hört talas om macar som virusspridande maskiner.

Hur kan de veta om de har PC-virus eller inte, ifall de bara kör mac? Macar kan sprida virus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 18:52
Citat:

Macar kan sprida virus.

Användare och M$:s program kan det

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 18:54

Ptja, min tanke var väl att de givetvis skött hela sin business från macar, men det är väl den nye VDn med sina nya idéer som kör PC och har ett crackat Office som han skriver ifrån... :eek:

Macro-virus (som i det här fallet) kan skrivas plattformsoberoende så att det även sprider sig, och gör annat otyg, oavsett plattform. Det finns macro-virus som förökar sig på Mac, jag vet inte om detta virus hade förökningskapacitet på Mac, eller om det endast var på PC. Hursomhelst är det pinsamt för den som sprider det -- i detta fall Svenska Apple. Försvaret att Apple inte var källan är en lika bra förklaring som om jag skulle försvara mig efter att ha gett min flickvän HIV att det inte är mitt fel, jag fick det från en tjej på krogen.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 19:14

Jag tänkte bara... ...ge dem en chans...

Macrovirus kan alltså _uppstå_ i Macmiljö, är det det du säger? Eller hade de helt enkelt fått virus och inte hajat att de var tvungna att terminera dem _innan_ mailsystemet användes igen?

Märkligt, märkligt.

Det _kan_ uppstå (spridas) i Macmiljö. Jag vet inte hur det var i just det här fallet, men om man får tolka följande citat "Jannike Forslund, pressansvarig hos Apple, bekräftar det inträffade missödet men anser inte att viruset kan skada de som använder en dator med Mac OS" så är min bästa gissning att viruset inte ens sprider sig på Mac. Eftersom spridandet i sig till andra filer i mina ögon "skadar". Men, jag vet inte hur mycket djup kunskap man kan få av Svenska Apples presschef.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 14:51

Inte särskilt. Även om jag är hyfsat säker på att jag slipper få virus eftersom jag kör Mac skulle jag aldrig öppna ett attachment som föranlett virusvarningar... lite försiktig får man ju ändå vara.

Saken är ju den att det förmodligen inte bara är mac-användare som får nyhetsmailet (även om huvudparten säkert är det). Och det är ju faktiskt ännu värre om Apple klantar sej gentemot presumtiva kunder! Om ett antal pc-användare där ute blir förbannade på Apple så är ju chansen ännu mindre att de kommer byta till Mac.

1
Bevaka tråden