Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.1.3 på gång....

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(från ThinkSecret.com...)

Mac OS X 10.1.3 update seeded to developers
By Nick dePlume, Publisher and Editor in Chief

Sources report that the first pre-release build of the 10.1.3 update to Mac OS X was provided to developers this week. This is the next minor revision to OS X, anticipated last year when we reported on delays of the next major release, version 10.2. The seeded build is labeled 5Q28.

10.1.3 will address a variety of issues while also including several notable updates and enhancements. These will include expanded support for CD burners from QPS, EZQuest, LaCie, Yamaha, MCE Technologies, and Sony, and also improved digital camera support for several models from Canon, Kodak, and Sony. There will also be improvements in security, including SSL encryption support in Mail and login authentication support for LDAP and Active Directory services. While the number of bug fixes does not appear to be as large as in 10.1.2 -- the release which preceded it was notoriously buggy -- 10.1.3 will incorporate quite a few, particularly to fix bugs with URL Access and iTunes sleep.

The update was pulled from Apple´s software seeding servers early in the day, but was re-posted this afternoon.

Hoppas 10.1.3 kommer snart, då 10.1.2 var the biggest piece of sh-t som någonsin har kommit ut genom Apples dörrar.

Så känns det iallafall just nu när det enda jag ser på min skärm är en badboll...

[ 30-01-2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Konstigt, jag har ej dåliga erfarenheter av 10.1.2

MOSR lovar skriva om 10.1.3 imorgon, för den som vill hänga på låset...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-31 00:18

Hoppas hastigheten snabbas upp. Börjar tröttna på att datorn känns som min gamla Performa 6200 i Finder. Annars finns inte mycket att klaga på, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-31 00:21

Jag vill få mitt uttag till högtalarna att vakna upp efter quicksilvern har sovit, hoppas det är fixat

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Jag vill få mitt uttag till högtalarna att vakna upp efter quicksilvern har sovit, hoppas det är fixat

Jag vill att min Pismo uht vaknar upp efter det att den har sovit...

Just nu får jag bara en badboll som snurrar i evighet när jag lyfter på locket. Inget progam går att nå, force quit funkar inte. Det enda som funkar är omstart.

Jag blir så trött...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Jag vill få mitt uttag till högtalarna att vakna upp efter quicksilvern har sovit, hoppas det är fixat

Jag vill att min Pismo uht vaknar upp efter det att den har sovit...

Just nu får jag bara en badboll som snurrar i evighet när jag lyfter på locket. Inget progam går att nå, force quit funkar inte. Det enda som funkar är omstart.

Jag blir så trött...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag vill att min Pismo uht vaknar upp efter det att den har sovit...

Just nu får jag bara en badboll som snurrar i evighet när jag lyfter på locket

Jag blir så trött...

Hittade detta - kan det va nåt?

"Just a little random something I noticed. At times my Finder freezes. I get the annoying spinning disk icon and I am unable to open anything, or click on anything. At best the dock will come up from it´s hidding spot. I find this happens most often when IE is trying to accomplish a task.

Whatever the cause, it takes over the entire Finder, preventing me from opening or working in any other applications. I have found a way to bypass this annoyance. I use the option-command-esc key sequence to bring up the "Force Quit" window. Then without force quiting any apps, I simply close the force quite window. for some reason this frees up the finder again, and allows me to work on other apps while what ever app that is lagging behind and causing the temporary lock up, catches up."

Men det visste du kanske redan?

Anders

  • Medlem
  • 2002-02-01 00:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag vill att min Pismo uht vaknar upp efter det att den har sovit...

Det här med uppdateringar och prestation verkar vara oerhört individuellt... Eventuella små hårdvaruskillnader, skit framför tangentbordet, tredjepartsprogram som påverkar?

Själv har jag inte haft några problem med min Pismo vad gäller vila eller andra "synliga" saker. Jag låter min dator sova och startar om den nån gång då och då, t.ex. när jag installerat program som kräver det.

Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Det här med uppdateringar och prestation verkar vara oerhört individuellt... Eventuella små hårdvaruskillnader, skit framför tangentbordet, tredjepartsprogram som påverkar?

Ett tips bara. Jag har gjort misstaget att installera beta-versioner av 10.1.2 på min maskin i tron om att den kommande skarpa versionen uppdaterar allt "beta" till "skarp". Så är det inte. Min 10.1.2-installation betedde sig väldigt skumt ibland och till sist fick jag bita i det sura äpplet och installera om hela rasket, denna gång nogsamt undvikande alla utvecklarversioner. Nu tickar maskinerna lika pålitligt som en nyuppdragen Jäger LeCoultre.

I readme-filen till den 10.1.3-version som nu börjat sprida sig säger Apple uttryckligen att man INTE kommer kunna uppgradera ett system från "utvecklar-10.1.3" till "skarp 10.1.3" utan att det kräver ominstallation från 10.1. Så tag detta som en varning och vänta till den skarpa 10.1.3 kommer innan ni uppdaterar en maskin som faktiskt används till mer än OS-lekar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Per Ejeklint:
...i tron om att den kommande skarpa versionen uppdaterar allt "beta" till "skarp".

Rent generellt (dvs för de flesta programvaror) så fungerar det aldrig på det sättet, tyvärr. (Ibland brukar det stå att man ska göra en ren installation om man kört en betaversion tidigare.)

  • Medlem
  • 2002-02-03 00:36

Jag har en partition som jag i princip bara använder till att testa nyheter, typ. Om man använder sitt "riktiga" system med betor får man skylla sig själv!

Vare sig det är legitima utvecklarversioner eller piratversioner från Hotline eller nåt.

Det finns säkert anledningar för att man måste göra ominstallationer vid varje ny beta "seed".
Jag har gjort en "image" av en 10.1.2 installation och använder ASR för att installera om den då jag får en ny beta.
Användarna har jag lagt på en annan partition så alla min dokument etc. finns kvar efter en ren installation. Man kan också lägga alla sina egna applikationer på den andra partitionen.
Apple har nog ambitionen att alla normala (icke beta) uppdateringar skall kunna ske via Programuppdateringar i systeminställningarna.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Hoppas 10.1.3 kommer snart, då 10.1.2 var the biggest piece of sh-t som någonsin har kommit ut genom Apples dörrar.

Så känns det iallafall just nu när det enda jag ser på min skärm är en badboll...

[ 30-01-2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Nähä?

Så du kallar nyheter som stöd för minneskortläsare PC Card samt stöd för IR-porten som "skräp"?

Märkligt att det finns folk som klagar på sådana uppdateringar... jag klagar INTE. Jag har en PowerBook G3/500 och därmed både IR-port och PC Card-plats!

Dock så är 10.1.2 fortfarande för långsamt, jämfört med 9.2.2 som "flyger" fram..

Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Jag har en partition som jag i princip bara använder till att testa nyheter, typ. Om man använder sitt "riktiga" system med betor får man skylla sig själv!

Vare sig det är legitima utvecklarversioner eller piratversioner från Hotline eller nåt.

Visst, man får skylla sig själv och eftersom det var jag som klantade mig så gnäller jag inte på Apple heller. Och mina installationer är legitima utvecklarversioner ska jag väl säga för tydlighets skull.

En skillnad mellan beta av 10.1.2 och 10.1.3 är att Apple i det senare fallet uttryckligen säger att man inte kommer kunna uppdatera 10.1.3 beta med skarp. Det sa man inte om 10.1.2 och programuppdateringen körde på och låtsades allt var frid och fröjd. Men det var det alltså inte...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Nähä?

Så du kallar nyheter som stöd för minneskortläsare PC Card samt stöd för IR-porten som "skräp"?

Märkligt att det finns folk som klagar på sådana uppdateringar... jag klagar INTE. Jag har en PowerBook G3/500 och därmed både IR-port och PC Card-plats!

Dock så är 10.1.2 fortfarande för långsamt, jämfört med 9.2.2 som "flyger" fram..

Nej Carl-Johan,
jag kallar inte de tillkomna funktionerna för skräp. Jag använder skräp som en beskrivning på kvaliteten på den uppdateringen. Annars är jag lika glad som du för varje funktion får stöd i OS X.

Lite bakgrundshistoria:
Jag har använt Mac OS X som primärsystem sedan Public Betan kom ut. För c:a tre veckor gjorde jag en ren nyinstallation av OS X, utan Classic, och uppdaterade "hela vägen" upp till 10.1.2. Men jag är inte nöjd. 10.1.2 är i mina ögon den sämsta versionen av alla. I värsta fall provar jag en ominstallation och ser om det blir bättre.
Men först efter det att 10.1.3 har kommit ut.

  • Medlem
  • 2002-02-04 13:18

Det finns fortfarande luckor is OS X minst sagt och vissa hårdvarukonfigurationer som inte är så vanliga är eftersatta. Det kan tex nämnas att OpenGL crappar ur på vissa G4 AGP med Rage 128 Pro och iMac DV av samma generation, detta är välkänt men finns ingen fix för ännu och enligt seed notesen som som vanligt täcks av ett NDA är inget sådant adresserat. Trist imnsho, samma sak som att Adaptec 2930cu som Apple sålde som BTO kort ett tag inte klarar deep sleep vilket är lite halvuselt men eftersom SCSI-stödet är hrm begränsat spelar det ju ingen roll(min ganska nya 12x plextor stödjer tydligen inte MMC heller så den är liksom useless numera).

Dock tycker jag sammantaget att det funkar fantastiskt väl. Jag kör OS X på allt från Beige G3 MT serien till Dual G4 450 och iBook. Förvillande lite problem. Sedan fascineras jag av X är slött debatten. Jag kan lira spel medan jag har 20 appar i bakgrunden varav två laddar ner filer och en gör beräkningar, det kunde man aldrig under 9:an men visst Gui:et känns inte lika rappt.

Jag tror också mycket av debatten mer handlar om att gränsittet är fruktansvärt slött.

Okej, jag har inte den snabbaste datorn. (G4 400AGP 1gb ram)
Men att uppleva att MacOS 9.2.2 känns som en raket är inget kul. Visst kan jag leva med att GUI.et går långsammare, men inte så här...

Jag känner en kille som kör OS X på sin G3/266 och ha klagar inte på hastigheten i OS:et. Visst, vissa GUI-grejer går lite segt, men att säga att hela OS X är slött är fel, tycker han.

Men visst, en försämring av hastigheten i GUI är inget man uppskattar, men det brukar vara så, det var likadant när system 7 kom...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jag tror också mycket av debatten mer handlar om att gränsittet är fruktansvärt slött.

Okej, jag har inte den snabbaste datorn. (G4 400AGP 1gb ram)
Men att uppleva att MacOS 9.2.2 känns som en raket är inget kul. Visst kan jag leva med att GUI.et går långsammare, men inte så här...

Hade inte du 448 MB RAM?

Jo jag håller väl lite med om att Apple har banne mig INTE lyckats ALLS med hastigheten på GUI:et.

Jag vet att det delvis är medvetet för att folk ska köpa nya heta G4 :or men det är dålig stil tycker jag.

Tips till Apple... Gör som Orc Software - skaffa programmerare från Ryssland (S:t Petersburg). Det är ju världens hetaste programmerare. Dom borde få hjälpa till och speeda upp GUI:et!

O sist: Har ni kört LimeWire i OS X? Attans vad det är seeeeegt. Iallafall på min G3/500 med 384 MB RAM. "Java2 är snabbast på Mac OS X", har Apple sagt - "aaaaa visst - bevisa det tack!", säger jag hehe...

Har dock testat OS X 10.1.2 på G4/450 MP och det är ju något i hästlängder vad det känns snabbt med GUI:et då... jämfört med en seeeeeeg G3/500...

Vågar man säga att "Apple har gjort värdelösa drivare"? Jag menar - det ska ju inte behöva vara såååååå svårt att göra OS X snabbt på snabba G3 :or med mycket RAM..

Det är sant att OS X 10.1.2 fungerar snabbt och bra på en 450 MP. På min maskin av den modellen känns det snabbare och trevligare än 9an (framförallt är det underbart att båda processorerna arbetar).

Min uppfattning är att Mac OS X trivs bäst med dubbla processorer, alternativt en snabb G4 (men helst dubbla). Det är då som finesserna kommer till sin rätt. Dock får man ut mycket av Macen. På en Cube/450 med 192 MB RAM kunde jag köra 38 program (bl.a Photoshop och InDesign) samtidigt som jag spelade en DVD-film. Filmen spelades utan några som helst problem. Visserligen var maskinen långsam med sådan belastning, men det är imponerande i.a.f. Testet visade mig att det finns kraft i Mac OS X, vilket gör att det är ett mycket bra OS.

Jag trivs med Mac OS X och kan inte tänka mig att gå tillbaka till Mac OS 9. Dock borde Apple kanske införa en Mac OS X Light Edition med samma gränsnitt som OS X Server 1 och 1.2 för att få bättre prestanda på äldre maskiner.

Eller låta grafikortet accelrera grafiken bättre. Hey, om Unreal Tournamet flyter på perfekt så Eller att Kais horrible GUI tools flyter på bättre än MacOS X gui (nåja) så är det illa..

CJE - > Har varit på shoppingrunda

1
Bevaka tråden