Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook utan hårddisk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-10 10:21

Jag har klantat till det och spillt vätska i min PowerBook Alu 15".
Jag har mekat ur hårddisken och monterat den i ett externt chassi och kör den på en annan dator.
Nu när PowerBooken har torkat tänkte jag försöka starta den. Men den är helt livlös. Jag tänkte mig att den skulle ge ifrån sig ett startljud, tända skärmen och fråga efter en startskiva i alla fall, förhoppningsvis.
Men det kanske är så att jag måste meka tillbaka hårddisken för att den ska hoppa igång.
Frågan är alltså; måste hårddisken sitta i den internt för att den ska starta?:confused:

Senast redigerat 2006-01-10 10:41
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-10 10:36

Jag tycker också att den borde starta och tala om att något allvarligt måste vara fel. Hårdisken saknas ju. Att den är totalt livlös är inget bra tecken, tycker jag.

Farsan spillde kaffe i sin 15" Ti. Det slutade efter 3000 spänn i reparationer med att att han köpte en 15" Alu istället. Kaffemaskinen blev sig aldrig lik igen, tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-10 10:42

Jag har kollat med LAN-Master. Ett nytt moderkort kostar över 8.000 kr plus moms.
Så det är nog gonatt med PB:n. Får sälja den som skrot. Det går ju att ta rätt på skärmen, brännaren m m.

  • Medlem
  • 2006-01-10 10:43

Du kan, förutsatt att datorn inte är ett kolli, starta en Powerbook utan intern hårddisk. Min gissning är att datorn är kaputt, tyvärr. Att byta logikkortet går på mellan 6 och 8 tusen, tror jag, och inte ens då kan det garanteras att den blir hel.

kolla din försäkring.

Ibland täcks drullegrejer av din hemförsäkring. Även om du har firma.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 22:13
Ursprungligen av mikael g:

Ibland täcks drullegrejer av din hemförsäkring. Även om du har firma.

Tack för tipset, jag har kollat. I mitt fall ar det inte så. Om det varit min privata hade den däremot täckt.:mad:

  • Medlem
  • 2006-01-19 23:50

Lyser powerlampan? Alltså på sladden. Det kan vara strömadaptern som gått. Om powerlampan lyser - laddar batteriet? Om allt är släckt, även med okej laddare så är det inte mycket hopp. Felsökning är svårt, det kan vara många saker. Sälj den i delar- det finns alltid de som är i behov av en schysst skärm.

1
Bevaka tråden