Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd - behöver switch med en eller två fiberportar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-01-09 17:54

Vi skall flytta på jobbet till nya lokaler. Det finns "fiber draget till lokalen". Dock till fel punkt, så vi behöver förlänga denna in i det rum som skall vara serverrum.

Vi har idag en Netgear FS526T switch med 26 portar (varav 2st gigabit). Alla portar Ethernet.

Jag gillar Netgears nätverksprylar, framför allt modellerna som käns och ser ut som den vi har. Dock:

1) Jag har hört att det finns flera olika fiberstandarder. Vilken "fiberkontakt" är "vanligast" för mindre företag utan extrema behov? Jag vill ha det som är framtidens standard de närmsta åren.

2) Vilken switch med cirka 24 eller 36 eller 48 portar skall jag köpa? Det räcker med en eller två fiberportar. Övriga portar måste inte vara gigabit, utan kan vara 100 Mbit... Helst Netgear... Vi kan behålla den vi har och komplettera - eller köpa helt nytt. Behovet är max ca 48 portar, men det kan gå med 24 initialt som kompletteras med 24 till efter behov.

3) Eller skall man köpa en separat "box" som transformerar fibern till Ethernet och ha en switch som är "Ethernet only"?

Tacksam för råd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-09 19:08

Du ska väl skaffa en switch med modulärfack för fiber-anslutningen. Då kan du ju uppgradera allt eftersom standard eller dylikt förändras. Samtidigt kan du behålla din switch.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-01-09 22:06
Ursprungligen av frazze:

Du ska väl skaffa en switch med modulärfack för fiber-anslutningen. Då kan du ju uppgradera allt eftersom standard eller dylikt förändras. Samtidigt kan du behålla din switch.

Berätta. Hur ser en sådan ut? Vad kostar den?

Jag är van vid Ethernetswitchar. Tala till en tioåring...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-09 23:09

Jo, gå in hos (för enkelhetens skull) inWarehouse eller Dustin och titta på nätverksutrustning. Jag vill påstå att i stort sett alla seriösa tillverkare har switchar som har en dedicerad plats för upplänken. Men den är alltså inte knuten till en specifik mediatyp: AUI [nu pratar vi stenålder - men bara som exempel], Ethernet (FE, GE, FX), Fiber utan är bara ett fack för en modul som ger dig den mediatyp som du vill ha. Självklart är det ingen som hindrar dig att helt bortse från denna modulplats och köra all anslutning mellan switcharna via dom ordinarie 24/48/nn ethernetportarna som du redan har.

Priset är något högre än en utan denna modulplats, men du får ju en bättre teknisk lösning med denna modulplats. Dessutom så kostar det ju ingen vanlig ethernetport, utan du har ju alla nn portarna till klienter. Din Netgear FS526T hittar jag fö inte hos Netgear. Felstavat? Men du ska se din switch som 24 10/100 + 2 10/100/1000. I vissa fall, kanske din, så finns det också en "SFP slot for SFP GBIC Modules" där du trycker in din fibermodul. Det är i den snabbaste porten/arna som du ansluter dig mot ditt backbone eller en specifik bandbreddskrävande server (video etc). Angående kontaktdon så kan jag inte uttala mig säkert idag då det var ca 5 år sedan jag var i datakombranchen senast. Idag är det Gripen för hela slanten. Men det kanske blir ett återseende - vad vet jag?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-01-10 08:25

Tack för bra svar!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-11 16:34

Köp en HP 2626 och en mini-gbig till den sen måste du ju kolla vad det är för fiber innan du köper.. dels om det är en sk multimod eller singelmod och sen vilken hastighet ni har till er ISP

Ursprungligen av Erik_J:

Köp en HP 2626 och en mini-gbig till den sen måste du ju kolla vad det är för fiber innan du köper.. dels om det är en sk multimod eller singelmod och sen vilken hastighet ni har till er ISP

Kan inte annat än hålla med. HP gör riktigt bra nätverksprodukter och 2626 är ett bra val. Jag föredrar numera HP före Cisco, Netgear, 3com. Dlink mfl är inte ens i närheten.

Har själv kört en konfiguration med 2824 som coreswitch och 2626 för distribution. Fungerar klockrent och har bra gränsnitt. Älskar deras tabb-funktion i CLI't där man inte bara kan tabba fram kommandorna utan även argumenten.

1
Bevaka tråden