Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musen är lååååångsam

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 16:22

hej,
är det någon som vet ett sätt att få musen att röra sig fortare. Acceleration är på max i inställningar men det är inte i närhet av pc...

Det här funkar bättre för att få musen "PC"-snabb

Edit: Fel URL, fixat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 19:23
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Det här funkar bättre för att få musen "PC"-snabb

Edit: Fel URL, fixat

Tackar!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 17:26
Ursprungligen av Fomps:

hej,
är det någon som vet ett sätt att få musen att röra sig fortare. Acceleration är på max i inställningar men det är inte i närhet av pc...

Det är en vanesak. För den som är van vid Mac är inte musen slö utan precis och en PC-mus är sladdrig och alldeles för snabb.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 20:15
Ursprungligen av palb:

Det är en vanesak. För den som är van vid Mac är inte musen slö utan precis och en PC-mus är sladdrig och alldeles för snabb.

Håller med. Finns inget än att köra en maskin där musen behöver röra sig 1 cm för att täcka hela skärmen. Dessutom oergonomisk med snabba möss. Handledsmusklerna blir alldeles för statiskt anspända.

Johan har rätt, så snabba musinställningar är direkt skadliga. Jag har sett många fall av användare som fått stora problem och svåra smärtor pga av allt för "snabba" möss

Brukar ha den inställd så att pekaren rör sig dubbelt så snabbt än vad musen gör, bekvämt, handlederna blir inte kassa och man kan göra mycket fina bilder.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-08 13:52

Jag (nybliven macanvändare) har musat med pc-inställningar i 10 år nu utan att ha musarm. Jag anser mig inte ha snabb mus heller, tycker bara det är sjukt att behöva en halv kvadratmeters musmatta för att täcka hela skärmen

Det värsta med mac-musandet som jag ser det är att man INTE kan stänga av accelerationen. Jag har försökt vänja mig vid ett flertal tillfällen, men blir galen av att pekaren inte rör sig i linjär hastighet mot musen.

Ursprungligen av Perc:

Jag (nybliven macanvändare) har musat med pc-inställningar i 10 år nu utan att ha musarm. Jag anser mig inte ha snabb mus heller, tycker bara det är sjukt att behöva en halv kvadratmeters musmatta för att täcka hela skärmen

Det värsta med mac-musandet som jag ser det är att man INTE kan stänga av accelerationen. Jag har försökt vänja mig vid ett flertal tillfällen, men blir galen av att pekaren inte rör sig i linjär hastighet mot musen.

Köp dig en Logitechmus t.ex. med egen drivrutin så får man det som man vill.
(har inte använt Macmus på mycket länge)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 17:00

USB Overdrive

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-08 18:08

Om man köper högupplösande mus (dvs högre dpi) så går det snabbare rörelse på OSX. Man hittar högupplösande mus för kraftfulla dataspel (PC).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-08 21:23

Jag har redan USB overdrive, ett underbart program för oss som inte tål accelererad muspekare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-09 14:24

Synd att man måste ta till tredje parts programvara for att komma åt en funktionalitet som JAG tycker borde inkluderats i OSet. Inte fasen vill jag betala $20 for det. Inte mycket pengar dock, men principen.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-09 15:14
Ursprungligen av strukt:

Synd att man måste ta till tredje parts programvara for att komma åt en funktionalitet som JAG tycker borde inkluderats i OSet. Inte fasen vill jag betala $20 for det. Inte mycket pengar dock, men principen.

Möjligt. Har dock inte förstått vad det är för fel med hur det fungerar idag, och vad USB overdrive tillför, och som man inte kan få via tillverkares drivrutiner om så behövs. Tror fortfarande att det är en fråga om vana. Jag blir knäpp så fort jag sitter med en PC och dess mus som går alldeles för fort och sladdrigt. Förstår inte hur man kan jobba så. Säkert en vanesak även det. Men tror mer på upplägget med precisionen i Mac OS.

Ursprungligen av strukt:

Synd att man måste ta till tredje parts programvara for att komma åt en funktionalitet som JAG tycker borde inkluderats i OSet. Inte fasen vill jag betala $20 for det. Inte mycket pengar dock, men principen.

Om jag inte minns fel så går det alldelles utmärkt att fixa direkt i OS X, det behövs bara ett litet hack i Terminalen för att få bort accelerationen. Kommer dock ej ihåg var jag hittade det någonstans, sök så finner du säkert.

Men kan inte i världen förstå varför man skulle vilja själv...

EDIT:

Hittade något liknande i alla fall, är inte helt hundra på att det var den jag tänkte på:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051224140406391

Fomps - jag har aldrig ägt en PC, men tycker likväl i mitt invanda arbete med Mac att ditt påstådda problem är väl befogat. Även om jag vant mig vid det kan det kännas precis så långsamt som du säger.
För att återkoppla till strukts kommentar - självklart borde stöd finnas i OS:et för att anpassa efter egen smak.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-01-10 15:26

Att behöva flytta hela handen för att kunna dra musen över hela skärmen kan väl inte va rätt? Det går alldeles utmärkt att få bra precision med snabb mus. Musacc. är en styggelse som borde förbjudas. Helt omöjligt att förutse vart muspekaren (eller siktet i fps-spel) kommer att hamna vid en snabb rörelse.

USB-Overdrive är ett måste.

Fast försök göra precisionsarbete i något bildbehandlingsprogram med en snabb, ej accelererad mus. Det är ett helvete! Tacka vet jag acceleration! Kan förstå att det blir problem vid spel dock.

Själv behöver jag inte flytta mitt finger många millimeter för att pekaren ska flyttas över hela skärmen (ja, jag använder musplattan på min pb) så det kan väl inte vara så farligt med mus?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 16:43

Jag tycker förstås att alla rimliga inställningar skall gå att göra i OS. Konstigt att det inte är så. Dock. Jag tror verkligen att det är en vanesak, detta med musacceleration. Själv kör jag med två skärmar och accelererad musplatta på laptopen, samt accelererad mus på en skärm hemma. Jag kan sätta pekaren på valfri stänga-fönster-knapp med en millimeterrörelse av musen/pekfingret. Jag missar typ aldrig. Detta helt utan superkrafter, men med några års användande av accelererad mus...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 15:12

Det ar vel egentligen inte "fel" att køra med musaccel, det handlar om en vana och folk ar olika, det ar inget jag satter mig mot. Men i vilket fall som helst sa borde Apple ge anvandare mojligheten att stanga av den funktionen utan att behova ty til fulhack. Tycker det ar arrogant av apple att inte ens inkludera en tydligen ganska enkel funktion.

Annars ar det mesta ok

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-16 10:44

Jag installerade Logitechs drivrutiner från deras hemsida, vipps
fungeade allt felfritt, accelerationen är mycket bättre och jag har fått
en snabbare mus.

Mvh - Simon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-28 00:23

Tycker det är trist att musaccelerationen ska försvaras på vanligt macfanatiskt maner. Ska vi kanske bara ha en bakgrund för att den är snyggast enligt apple? En mushastighet och en hastighet som tangenter upprepas när vi håller inne knappen?
Att OSX-musaccelerationen inte är det minsta lik den som en windows-, linux-, amiga- eller beosanvändare förväntar sig gör inte det hela bättre.

Jag förstår inte att någon kan prata om precision och acceleration i samma mening, för precision är ju precis det man mister när man inte längre kan beräkna hur långt musen kommer att röra sig.

Jag kan förstå att vissa vant sig vid OSX-accelerationen, men att inte ta med funktionen att stänga av den inuti operativsystemet är bara pinsamt.

Jag har testat usboverdriva, macmicecommand och diverse andra program för att kunna stänga av accelerationen. Ingen gör det bra.

Apple borde om någon förstå vikten av möjligthet till precisionsarbete med musen.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 10:05
Ursprungligen av Snigeln:

Tycker det är trist att musaccelerationen ska försvaras på vanligt macfanatiskt maner. Ska vi kanske bara ha en bakgrund för att den är snyggast enligt apple? En mushastighet och en hastighet som tangenter upprepas när vi håller inne knappen?
Att OSX-musaccelerationen inte är det minsta lik den som en windows-, linux-, amiga- eller beosanvändare förväntar sig gör inte det hela bättre.

Jag förstår inte att någon kan prata om precision och acceleration i samma mening, för precision är ju precis det man mister när man inte längre kan beräkna hur långt musen kommer att röra sig.

Jag kan förstå att vissa vant sig vid OSX-accelerationen, men att inte ta med funktionen att stänga av den inuti operativsystemet är bara pinsamt.

Jag har testat usboverdriva, macmicecommand och diverse andra program för att kunna stänga av accelerationen. Ingen gör det bra.

Apple borde om någon förstå vikten av möjligthet till precisionsarbete med musen.

Jag förstår frustrationen, men är det inte bara en vanesak? Måste dock erkänna att jag inte riktigt förstår problemet. Det är inte en fråga om macfanatism. När jag sätter mig vid en Windowsmaskin är det just precisionen som försvinner all världens väg, och att man verkligen inte vet var musen ska hamna. Jättesvårt att enkelt träffa rätt för att klicka i en ruta eller annat arbete som kräver precision. Har hela tiden tyckt att just där är det en ganska stor skillnad på Win och Mac. Men det kanske är en fråga om inställningar där också.

Sedan är det stor skillnad på mus och drivrutin, beroende på tillverkare. Jag har en mus för höger- och en för vänsterhand. Logitechen till vänster funkar bra med Macens egna inställningar för mus. Kanske det skulle löna sig med deras egen, men vet inte. På höger har jag en Wacom och där är det deras egna drivrutin som funkar bäst. Kör jag med Macens egen är den klart slö och seg.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 09:42
Ursprungligen av Snigeln:

Tycker det är trist att musaccelerationen ska försvaras på vanligt macfanatiskt maner. Ska vi kanske bara ha en bakgrund för att den är snyggast enligt apple? En mushastighet och en hastighet som tangenter upprepas när vi håller inne knappen?
Att OSX-musaccelerationen inte är det minsta lik den som en windows-, linux-, amiga- eller beosanvändare förväntar sig gör inte det hela bättre.

Jag förstår inte att någon kan prata om precision och acceleration i samma mening, för precision är ju precis det man mister när man inte längre kan beräkna hur långt musen kommer att röra sig.

Jag kan förstå att vissa vant sig vid OSX-accelerationen, men att inte ta med funktionen att stänga av den inuti operativsystemet är bara pinsamt.

Jag har testat usboverdriva, macmicecommand och diverse andra program för att kunna stänga av accelerationen. Ingen gör det bra.

Apple borde om någon förstå vikten av möjligthet till precisionsarbete med musen.

Känner att jag håller med dig i det du skriver, framförallt delen med "försvaras på macfanatiskt maner". Självklart ska det finnas en funktion för inställning av musen.

Ett exempel: Mina barn sitter ofta vid datorn och spelar en del webspel, efter bara ett par minuters spelande sitter dom med musen utanför bordet eller i knät. Så visst borde inställning av musen vara en självklarhet.

Har svårt att förstå varför frånvaron av en så självklar funktion försvaras med "det är ju en vanesak" etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 12:15
Ursprungligen av Pellib:

Känner att jag håller med dig i det du skriver, framförallt delen med "försvaras på macfanatiskt maner". Självklart ska det finnas en funktion för inställning av musen.

Ett exempel: Mina barn sitter ofta vid datorn och spelar en del webspel, efter bara ett par minuters spelande sitter dom med musen utanför bordet eller i knät. Så visst borde inställning av musen vara en självklarhet.

Har svårt att förstå varför frånvaron av en så självklar funktion försvaras med "det är ju en vanesak" etc.

Systeminställningar, Apples egen eller av tredje part.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 12:30
Ursprungligen av palb:

Systeminställningar, Apples egen eller av tredje part.

Musacceleration är inte lösningen. Att det finns tredjepart är inte heller svaret då diskussionen i stort handlar om en funktionalitet som borde vara med i OS'et och att frånvaron av musinställningar försvaras av fanbois med att det är en vanesak.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 12:59
Ursprungligen av Pellib:

Musacceleration är inte lösningen. Att det finns tredjepart är inte heller svaret då diskussionen i stort handlar om en funktionalitet som borde vara med i OS'et och att frånvaron av musinställningar försvaras av fanbois med att det är en vanesak.

Ledsen men jag hänger inte med i vad som är problemet. Jag bara konstarerar att jag aldrig förstått hur musen fungarar på PC, att den är väldigt ryckig och oprecis. Annars är jag lika nyfiken på PC som Mac och har inga värderingar där, bara att Macen fungar väldigt bra för mina behov.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 13:10
Ursprungligen av palb:

Ledsen men jag hänger inte med i vad som är problemet. Jag bara konstarerar att jag aldrig förstått hur musen fungarar på PC, att den är väldigt ryckig och oprecis. Annars är jag lika nyfiken på PC som Mac och har inga värderingar där, bara att Macen fungar väldigt bra för mina behov.

"att den är väldigt ryckig och oprecis" inga värderingar ?

Acceleration gör musen oprecis, ställ upp accelerationen och testa att använda musen så är jag säker på att du förstår.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 13:22
Ursprungligen av Pellib:

"att den är väldigt ryckig och oprecis" inga värderingar ?

Acceleration gör musen oprecis, ställ upp accelerationen och testa att använda musen så är jag säker på att du förstår.

Nja, den blir mer känslig. Det är riktigt. Men det är inget mot dom PC jag testat, så jag förstår inte vad du menar. Men det är kanske en fråga om inställningar där också. Mina barn har inga problem, men gissningsvis skulle dom uppleva att det var väldigt ryckigt och oprecist på en PC. Som sagt, säkert en vanesak.

Bevaka tråden