Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vägrar starta

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 21:42

Har hjälp en kollega idag att få fart på en gammal G4. Vet tyvärr inte riktigt vilken det är eftersom jag inte hann komma in i datorn så mycket......det är någon av dom som ligger runt 350-400mhz

Datorn har stått i 1,5 år i ett hörn. Jag fick in ett system på den och sedan gick vi för att byta ut hans USB bredbandsmodem (som jag inte fick fart på) till ett ethernetmodem när vi kom tillbaka så hade datorn stängt av sig själv. Vi hade alltså haft igång den och installerat system och testat lite med det där usbmodemet innan vi gick.

Jag får nu inte igång datorn alls. Den ger i från sig startplonget och går i c:a 5 sekunder efter det och dör. Varje gång. Jag har testat att nollställa pram som det beskrivs med att dra ur strömsladden och hålla in startknappen och ta ur batteriet och sätta i det igen.

Är det batteriet som spökar? Kan det få såna effekter när det dör? Det konstiga är ju att den gick en stund, men sen vägrar att starta igen. Den ger alltså ifrån sig startplonget varje gång. Inget annat är rört i datorn. Jag testade att ta ur alla ramminnen förutom ett för att se om det var det, men det gjorde ingen skillnad.

Tyvärr vet jag inte hur mycket ram det är i den. Det installerade systemet är 10.4, inte uppdaterat då vi inte kom åt nätet.

Vad tror ni, är det batteriet eller har den havererat helt. Vad nollställer knappen bredvid batteriet? Är det något man ska testa, kommer inte ihåg hur man gjorde det.....

Martin

Blinkar lampan vid startknappen innan den dör? Om Ja: Hur många gånger?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 23:13

Har ingen aning, får kolla det i morgon.

Vad innebär dom eventuella blinkningarna?
Du tror med andra ord inte på batteriet!?

Ursprungligen av Martino:

Har ingen aning, får kolla det i morgon.

Vad innebär dom eventuella blinkningarna?
Du tror med andra ord inte på batteriet!?

Nej batteriet brukar inte slå ut den helt, däremot har jag råkat ut för att minnena inte suttit rätt utan efter att jag tryckt dom på plats har datorn startat igen och jag har för mig att det brukar visa sig genom blinkningar men det gäller kanske bara G5.

Man kan kanske också kolla att man satt in minne på samma ställe, på vissa banker skall dom monteras parvis osv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-05 23:23

En gissning är döende nätaggregat. Min PM Quicksilver började stänga av sig helt spontant och till slut kunde jag inte ens starta upp den, inte ens ett startljud.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 23:43

startljud får jag varje gång!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 19:01

hm.

idag när jag testade så startade den i 3 minuter och dog, sedan inte alls igen utan på samma sätt som tidigare med några sekunder så dör den.
jag bytte även batteriet i den idag och det hjälpte inte.
startknappen blinkar inte alls, inte någon gång alltså!

Vad kan detta vara????
Hur nollställer man kortet på den, med knappen bredvid batteriet. Det någon speciell ordning man ska göra saker i.

Fler förslag på vad som ska testas.

minnena är inte flyttade och jag tycker jag testade genom att ta ut alla utom ett.

Hjälp!

Denna sidan har du säker redan kollat?
http://www.apple.com/se/support/powermac/g4/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 00:10

ja, jag har kikat där.

Finns gott om varianter där, utan startton, med startton men har inte hittat att datorn dör direkt efter startton......

Har du provat med system-cd/DVD?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 09:13

njae, har jag inte eftersom den inte kommer så långt att det skulle funka.
Jag tänkte starta den i firewireläge, men den dör ju innan direkt efter plonget i alla fall.

Hur beter sig datorn om det är något fel på ramminnet eller för lite ramminne. Systemet är installerat i firewireläge vilket innebär att systemskivan har inte kunnat klaga på att det är för lite ram utan det är något den märkt senare i så fall.
Kan det vara något sånt. Har faktiskt inte kollat hur mycket ram det är i den.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 09:20

Kan hårddisken gett sig, kan beteendet härledas till något sånt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-07 10:48

Tryck en gång på CUDA-knappen.
Den sitter på moderkortet längst in i det vänstra hörnet, framifrån sett, bredvid PCI-platserna.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 10:56

den bredvid batteriet?
Ska strömmen vara i?
Ska datorn ge ifrån sig något ljud?
Hur länge?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-07 11:02
Ursprungligen av Martino:

den bredvid batteriet?

Den ovanför batteriet. Längst bak i vänstra hörnet.

Ursprungligen av Martino:

Ska strömmen vara i?

Spelar ingen roll.

Ursprungligen av Martino:

Ska datorn ge ifrån sig något ljud?

Nej.

Ursprungligen av Martino:

Hur länge?

En enda kort tryckning räcker.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 12:24

nu har jag nollställt med CUDA knappen.

Men först. Jag var och hämtade burken hos min kollega så jag har den lite närmare. Jag startar upp den och den startar. Jag hinner ställa om kl och ställa in strömspararen på att varken lägga dator eller hårddiskar i vila. När jag håller på med klockinställningarna bara dör den. Systemet verkade i övrigt funka. Inget konstigt alls. Den startade upp snabbt och utan protester.
Men nu är det samma igen. Startplong, död. Från tryck till att den dör c:a 3-4 sekunder.

Efter det tryckte jag som sagt på CUDA knappen men det händer inget mer än startplong. Jag försöker resetta pram men eftersom den inte kommer så långt i uppstarten så funkar det inte. Den dör direkt.

Vad i hela friden är detta. OM det nu är något med strömmen, varför startade den upp först i så fall??

Någon som har någon mer ide innan jag ger upp och skrotar burken..........

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 12:59

detta blir underligare och underligare.

Jag försökte ju starta den några gånger till efter förra inlägget här för en halvtimme sen alltså, sedan har den bara stått med strömsladden i. Nu när jag tryckte på startknappen kommer inte ens ett startplong......den surrar bara till som om något varvar upp, om den är hd eller någon fläkt vet jag inte. Det surrar bara till en sekund och så slocknar den igen.
Drar ur sladden nu, den verkar ju farlig.......

Kommer ihåg att jag hade rejäla startproblem med en 7300, (men dina problem är värre)
p g a en dålig HD, hjäpte inte att formatera om, problemen var tillbaka efter ett tag, men efter
ha bytt HD:n så fungerade den normalt igen,

så har du någon annan HD att testa med kan det vara värt ett försök

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-07 18:57

Jag har mycket svårt att tro att en skadad HD bryter strömmen och stänger av datorn helt plötsligt. Min gissning är strömaggregatet eller moderkortet. Om du har tillgång till en liknande dator skulle du kunna koppla dess aggregat till din skadade dators moderkort med en förlängningskabel och testa ( enklare än att ta ut hela aggregatet ock installera det i den skadade datorn).

Horny:s inlägg ligger nog närmare sanningen, tänkte för mkt på startproblemen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-08 00:41

Haha! Horny (kåt)? HoMy ska det vara, men det är inte första gången det blir lite fel. m kan förväxlas med rn om man har lite högre upplösning på skärmen.

Fniss, fniss. Tyvärr inget roligt med Martionos kollegas G4. Jag har slut på ideer, känns som det lutar åt strömagg. lite mysko är det dock att den gick igång helt en gång men är det väremrelaterat så kanske ja.

Lycka till och berätta gärna om du kommer på det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-08 08:43

Jag har ett nätagg till PM G4 AGP (modellen före gigabitethernet) som du kan få köpa.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 10:15

Fick tips av någon att den beter sig precis som om någon av kondensatorerna i nätagg har pajat. Han hade hört talas om några pc och mac som betett sig så här. Enligt honom kan dom t o m explodera (kondensatorerna alltså ), men troligen har dom bara smält. Det räcker med att man är lite bra på el så kan man sätta dit nya.....
Så jag håller på att kolla om någon kompis kan öppna det och byta dom.

Vad jag vet så ligger det spänning kvar i såna här grejor, men det är väl bara om man öppnar dom eller? Det är väl inte på något sätt farligt att skrua loss nättagget?

Ska berätta hur det går när det är bytt.
Annars får vi väl köpa Macus nätagg, om det nu är samma.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-08 23:08

Du kan lugnt ta ut agget ur datorn men så fort du öppnat själva agget ska du vara mycket försiktig. Det är i för sig värre om det varit en 28" TV men man kan ändå få en rejäl chock av agget också (är inte så elkunnig. Det kanske är lika farligt med en TV som en dator?). När min kollega som är videotekniker skulle försöka fixa mitt aggregat fick han en rejäl stöt av sitt aggregat som han hade satt i min dator. Ändå är han väldigt erfaren. På köpet pajade hans aggregat också :(. Nu har han satt ett aggregat från en BW G3 i sin PM QS och ett agg från en G4 400 i min PM QS (som numera är hans). Kolla på XLR8YOURMAC om du ska använda annat agg i datorn.

1
Bevaka tråden