Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pb hittar inte trådlösa nätverk längre

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt hittar inte min powerbook några trådlösa nätverk. Att nätverket är vi klara över eftersom andra datorer ansluter utan problem. Det är som om någon knippsat av antennen. Vare sig datorns airportinställningsprogram eller iStumbler hittar längre nånna nätverk.

Kan det vara nån konstig programkonflikt eller kan det vara antennglapp? Någon som känner igen sig i detta?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-01-08 18:25

Enkel första koll: Slå av Airport i PB:n. Slå på det igen.

Har själv ibland problem med att hitta mitt eget nätverk och då brukar denna manöver repa det hela. Har kört trådlöst i 4-5 år och ALDRIG haft problem med programkonflikt eller antennglapp.

Ursprungligen av pekka:

Enkel första koll: Slå av Airport i PB:n. Slå på det igen.

Har själv ibland problem med att hitta mitt eget nätverk och då brukar denna manöver repa det hela. Har kört trådlöst i 4-5 år och ALDRIG haft problem med programkonflikt eller antennglapp.

Jag har slagit av och på flera gånger och städat upp i behörgheter mellan varven utan resultat.

Om det nu är nåt såm fysiskt gått sönder, hur tusan tar man reda på det? Var, hur ska jag felsöka?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-09 18:24
Ursprungligen av David Slättne:

Jag har slagit av och på flera gånger och städat upp i behörgheter mellan varven utan resultat.

Om det nu är nåt såm fysiskt gått sönder, hur tusan tar man reda på det? Var, hur ska jag felsöka?

Jag har råkat ut för exakt samma sak på min PB 12" 867 Mhz. Plötsligt en dag fanns det inga nätverk medan flickvännens iBook kopplar dock upp hur fint som helst. Om jag ställer min dator alldeles bredvid basstationen kan jag få en gnutta mottagning. Det verkar som om antennen har lagt av Om jag öppnar luckan där airportkortet sitter ser antennkabeln lite skavd ut, vilket jag tror är problemet. För tillfället snyltar jag på uppkopplingen via en kabel kopplad till iBooken.

Ursprungligen av Anton S:

Jag har råkat ut för exakt samma sak på min PB 12" 867 Mhz. Plötsligt en dag fanns det inga nätverk medan flickvännens iBook kopplar dock upp hur fint som helst. Om jag ställer min dator alldeles bredvid basstationen kan jag få en gnutta mottagning. Det verkar som om antennen har lagt av Om jag öppnar luckan där airportkortet sitter ser antennkabeln lite skavd ut, vilket jag tror är problemet. För tillfället snyltar jag på uppkopplingen via en kabel kopplad till iBooken.

intressant! Var sitter motsvarande lucka på en pb 15" av senaste modell?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-09 20:10
Ursprungligen av David Slättne:

intressant! Var sitter motsvarande lucka på en pb 15" av senaste modell?

På min PB sitter airport-platsen vid "kortsidan" av batteriet. Man måste ta bort batteriet för att komma åt airportkortet och där sitter det en liten lucka. Bakom den sitter airportkortet och det är även där man kopplar in antennen.

Om jag inte minns fel är det väl inbyggt airport på din powerbook? Då finns det nog inte någon kortplats som det gör på min dator.

1
Bevaka tråden