Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palm överger Palm OS?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 13:12

I dag fick jag Palms nyhetsbrev där de gör reklam för sin nya smartphone-modell Treo 700w. Specifikationerna ser mycket bra ut, förutom en mycket viktig detalj: Den kör inte Palm OS, utan Windows Mobile!

Vad händer? Håller Palm på att överge sitt överlägsna Palm OS till förmån för det mkt jobbiga Windows Mobile?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-07 19:57

Om jag inte missminner mig så delade Palm och Palm Software på sig. Vid ett senare försök att köpa tillbaka mjukvarudelen misslyckades Palm så Palm sitter nu med PDA:er som det nödvändigtvis inte behöver sitter PalmOS i. Om nu mitt minne inte sviker mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-07 20:22

De kanske gjorde upp affären med ett handslag?

  • Medlem
  • 2006-01-07 22:34

Enligt Engadgets i en av deras podcaster, så skulle de inte överge palm os.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 01:44
Ursprungligen av Addex:

Enligt Engadgets i en av deras podcaster, så skulle de inte överge palm os.

Puh ...
Men kan man installera vilket OS man vill då? Är hårdvaran kompatibel med båda systemen? Varför kommer vissa modeller med olika system - det kan ju bara bli förvirrande för kunderna och inget annat - vad är fördelarna med att inte hålla sig till sitt eget system?

Verkar ganska dumt det här ...

Ursprungligen av Rajje:

Puh ...
Men kan man installera vilket OS man vill då? Är hårdvaran kompatibel med båda systemen?

Det är samma processorarkitektur, men det går inte för slutanvändaren att växla mellan systemen.

Citat:

Varför kommer vissa modeller med olika system - det kan ju bara bli förvirrande för kunderna och inget annat - vad är fördelarna med att inte hålla sig till sitt eget system?

För att det vore dumt att inte anpassa sig efter kundernas önskemål och söka sig till nya målgrupper när företaget blöder så mycket som Palm Inc. gör. Plus att Palm OS ärligt talat är riktigt omodernt vid det här laget och har vikande intresse från tredjepartsutvecklarna, vilket faktiskt inte är fallet med Windows Mobile, och PalmSources Linux-makeover verkar dröja ett bra tag.

Citat:

Verkar ganska dumt det här ...

Varför? Kan du ge en bra anledning till att ett sjunkande Palm inte skulle försöka expandera? Tvärtom tycker jag att allt annat vore direkt idiotiskt.

Historien i korhet, så som jag fått den förklarad för mig, sanningsvärdet är inte garanterat men det låter logiskt i mina öron:

Palm delades som sagt i två delar Palm och PalmSource, den senare delen skulle skapa mjukvaran. Allt gick rätt bra ett tag innan en ny generation skulle släppas och enligt lag måste det ske budgivning när ett företag (Palm) köper in tjänster/produkter från ett annat (PalmSource). Då lyckades Microsoft vinna budgivningen. Palm och PalmSource insåg sitt misstag och slog sig samman i ett och samma företag igen.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Historien i korhet, så som jag fått den förklarad för mig, sanningsvärdet är inte garanterat men det låter logiskt i mina öron:

Palm delades som sagt i två delar Palm och PalmSource, den senare delen skulle skapa mjukvaran. Allt gick rätt bra ett tag innan en ny generation skulle släppas och enligt lag måste det ske budgivning när ett företag (Palm) köper in tjänster/produkter från ett annat (PalmSource). Då lyckades Microsoft vinna budgivningen. Palm och PalmSource insåg sitt misstag och slog sig samman i ett och samma företag igen.

Hm, det är väl kanske inte riktigt vad jag hört, och PalmSource har då inte gått samman med Palm än (i så fall har de gjort det i smyg, utan att släppa några pressreleaser). Det enda som hänt hittills är att f.d. PalmOne, det hårdvaruföretag som numera heter Palm, köpt rättigheterna till namnet Palm från PalmSource, just för att få bort kopplingen mellan Palms handdatorer och Palm OS (som därmed byter namn). Det rör sig alltså inte om någon sammanslagning, utan om en uppgörelse där rättigheterna till varumärket överförts helt och hållet till det ena bolaget. Som en följd kommer även bolaget PalmSource att byta namn, men de får fortsätta att använda namnet Palm under en övergångsperiod på ett par år.

Eftersom Palm verkar göra allt de kan för att inte associeras med Palm OS tycker jag det låter ganska långsökt att Palm bara av en olyckshändelse skulle ha råkat få in Windows Mobile på sina handdatorer. Tvärtom talar Palm vitt och brett om ett framtida Windows-baserat produktspektrum, så jag lutar mer åt att det är rent önsketänkande faktiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-08 19:29

Den nye Palm Treo har Windows Mobile, på grunn av at Palm OS ennå ikke har støtte for UMTS/3G, men det har Windows Mobile, derfor sitter det Windows Mobile i den nyeste Palm Treo.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-01-11 21:03

Palms chef uttryckte det själv ganska talande när han sa nånting i stil med: "nobody gets fired for buying Windows"

Palm behöver företagsmarknaden och på många ställen är andra produkter än Microsoft förbjudna, därför behöver de en PalmWindowsNalle för att behålla en fot i den nischen. Sedan börjar PalmOS bli duktigt gammalt, även om gränsnittet fortfarande är överlägset WindowsMobile. Palm kommer att köra gamla PalmOS ett tag till åtminstone, sedan ryktas det om att det kommer en Linuxtelefon från dom ganska snart, och frågan är väl om inte framtiden blir MobiltLinux för Palm + någon WindowsNalle för konservativa IT-chefer.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 01:06

fatta vad fett det hade varit med OSX i sin treo!
kan inte PalmSource och Apple börja deala.
Även om min treo 650 inte är felfri är det nog den bästa mobilen jag stött på. tvivlar på att jag hade kunnat byta.
Men jag vill inte ha en 700 om jag måste ha Windows på den.
Det är säkert prestandamässigt mer än ok, men det är en principsak.
Så ge mig ett applesystem på en fet mobil-gadget så blir jag glad!!!

Det kommer Treo700 modeller med PalmOS under våren, om jag minns rätt (av läsn på Palminfocenter.com)

1
Bevaka tråden