Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.0.4 släppt!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdateras medelst software update i system preferences. Findern blir betydligt snabbare och så även skärmuppdateringar vid exempelvis surfande i IE.

Mer info här : http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n106360?OpenDocument&software

Sluta o va uppe så tidigt

Nu hann du ju före mig *grrr*
E verkligen findern så mycket snabbare? Inte bara för du har fått en optimering av systemet då? (iaf vad som sägs på macosrumors o div andra plejs) 8-)

Det mesta känns snabbare och smidigare faktiskt. Men å andra sidan har jag ju stängt av en del lull-kull för att spara kräm och det har nog också haft en avgörande effekt.

Har uppdaterat på en iMac DV+ och en ny iBook och har inte märkt någon förbättring vad gäller prestanda. Fan, snart får Apple börja optimera ordentligt om jag ska kunna rekommendera mina kunder att byta till OS X. Håller tummarna att det händer mycket skoj på Macworld-mässan i juli.

Vi kan nog forvanta oss en prestandaokning i och med 10.1 uppdateringen senare i sommar.

Samtidigt gjorde 0.4 mitt X lite rappare. Programmen startar snabbare framfor allt. Resizing av fonster i Findern ar ocksa snabbare (fortfarande inte bra).

Detta pa en Powerbook G3 333MHz och 192MB RAM.

Upplever samma fenomen på en PB G3/400 med 192MB minne. Fortfarade måste mer saker bli snabbare innan det går att använda OS X som ett vardagsos för med IE, ett kommandofönster och mail igång så kryper verkligen maskinen.

[ 23 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

Varje fönster i OS X tar mycket minne. Så passa på och skaffa RAM när det är billigt. Hjälper mycket.

Jag har beställt en 256MB modul själv, kostade $52.50.

  • Medlem
  • 2001-06-23 23:32

Jag har en Pismo 500 Mhz med 384 RAM, det funkar ganska bra men kan nog bli bättre... Dels genom att Apple optimerar X mer, dels genom mer minne.

Jag såg nånstans att nån provat med olika mängder minne, vid 512 upphörde page outsen nästan helt. Det här var med "lätt" arbetsbelastning, alltså 3-4 program som rullade på samtidigt. Hur avancerade de programmen var framgick inte, tyvärr. Så att många upplever att man bör dubbla de rek 128 och helst bör ha ännu mer stämmer verkligen!

Apple *måste* verkligen optimera OS X...

Folk med 128 MB RAM och G3 på 233-300 MHz och "usla" grafikkort måste ju också kunna köra Mac OS X "snabbt".

Så länge Mac OS 9.1 är snabbare än Mac OS X på min PowerBook G3/500 med 256 MB RAM och 12 GB HD så är OS X ointressant!

OS X kan jag vara intresserad av. Om prestandan är inte är lika snabb som 9.1 så skall den vara "tillräckligt nära". Och just nu är prestandan inte där ännu...

Håller inte med dig.

Naturligtivis är det synd att "folk med 128 MB RAM och G3 på 233-300 MHz och "usla" grafikkort" inte tycker OS X är snabbt nog. Det är det inte heller, men...

Jag är beredd att offra lite prestanda mot funktionerna X besitter. Jag har fortfarande inte startat om datorn pga en krash sedan 24:e Mars. Det samma kan jag inte säga om OS 9, som jag tvingas starta om 1 gång/dag, minst.

Jag anser inte heller att OS X är snabbt med stort S vad gäller GUI:en, det blir bättre och bättre dock för varje uppdatering. Mycket har att göra med enskilda program; ICQ t ex. Usel prestanda. Tar sekunder att få upp en ruta. Omniweb är slö att arbeta i och att rendera hemsidor med mycket data i (tables). Fire och Opera å andra sidan är kvick på respektive sak.

Vill man ha ett snabbare OS X ska man inte skaffa ett bättre och dyrare grafikkort, utan köpa mer RAM. Det märks direkt. Det är också något man inte är så van vid med OS 9, att mer minne ger en stor prestandaökning (sett till generell prestanda alltså).

[ 28 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

1
Bevaka tråden