Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst säkert utan kryptering?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-07 23:32

Har kommit på att WPA-krypteringen gör surfandet rätt mycket slöare. Hur som helst (har en ny trådlös negearrouter) så aktiverade jag accesslistan så att bara nätverkskortet i min ibook får lov att ansluta och sen stängde jag av WPA. Går ruskigt mycket snabbare. Finns det några säkerhetsproblem med detta? Det är ju trots allt bara min iBook med sin unika mac-adress som får ansluta. Synpunkter?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-01-07 23:58

Att spoofa en MAC-adress är busenkelt, jämfört med att knäcka WPA-krypteringen (även om det också låter sig göras, för den ihärdige som besitter rätt kunskaper). Du får helt enkelt bedöma sannolikheten att nån har tillfället, viljan och kunskapen att faktiskt göra det och sen väga in den eventuella skada han då kan ställa till med. (För de flesta är denna sannolikhet mycket, mycket liten, men det är den för en lottovinst också, och folk vinner ju på lotto varje vecka...

Å andra sidan tycker jag det är märkligt att du upplever så stor skillnad på hastigheten, med och utan kryptering. Hur mycket skiljer det egentligen? Har du gjort något test, ex. med TPTest? För min del har jag aldrig upplevt att WPA-krypteringen skulle utgöra nån flaskhals, det brukar i 99% av fallen vara servern i andra änden eller nån router på vägen som segar till det.

Möjligheten finns ju också att din accesspunkt inte är riktigt frisk och behöver uppgraderas.

  • Medlem
  • 2006-01-08 00:06

Accesspunkten är helt ny, Netgear WGT624, och med allra senaste mjukvara. Måhända menar du uppgradera, i avseendet släng ut Netgearroutern och köp en bättre.....i så fall kanske Nåväl. Gör inget hemligt när jag surfar. Finns en del trådlösa nätverk här, åtminstone två utöver mitt. Det enda som kanske gör en nervös är väl om nån skulle ansluta till min router utan att jag vet det och syssla med nåt olagligt, annars hade jag nog inte brytt mig om nån snyltsurfar Datorn stänger jag av när jag inte använder den och min telefonidosa kommer de inte in i för den är låst av leverantören
Upplever att allt i webläsaren blir rappare utan kryptering.

Ja har samma router, har kypterat den med WEP då mitt nätverkskort bara stöder det, upplever också surfningen långsam, ska testa att köra okrypterat på måndag då jar har lite tid, återkommer med rapport.

edit: ska tillägga att min router också är helt sproilans, dock så har ja inte uppgraderat firmware.

  • Medlem
  • 2006-01-08 00:34

När det gäller vad spot pratade om så kan jag nämna att det enda problem jag haft med routern annars har varit värmerelaterat. Precis som med de flesta fabrikat i det här prissegmentet. Har löst det genom att ställa den på högkant med de medföljande "fötterna" och låta en smaskig gammal 120mm fläkt svalka av den. Har inte haft några avbrott sen jag utförde denna "mod".

Ok, skriv om du kommer på en lösning... jag behöver garanterat veta.

  • Medlem
  • 2006-01-08 00:50

menar du lösning på värmeproblemet?

Nej, på problemet med segheten (upplever inga värmeproblem) , kan rapportera att jag testat utan kryptering och att jag inte märker ngn skillnad, jusst nu kör jag med att tillåta MAC-adresser. Ska sägas att när jag kör med routern så är även den dator som körs med sladd seg, kör jag direkt mot internet så går det jätterappt.
Som sagt, ingen skillnad.

Någon som kan komma på en möjlig lösning?

  • Medlem
  • 2006-01-08 00:58

Vilken firmware har du i din router? Har du stängt av Trend Micro Security Services?

Om du bara har en dator ansluten så kan du ju stänga av ssid:et. Då ser man inte nätverket utan att veta om namnet på det.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 12:16
Ursprungligen av irrelogical:

Om du bara har en dator ansluten så kan du ju stänga av ssid:et. Då ser man inte nätverket utan att veta om namnet på det.

Detta hittar man på fem röda sekunder med gratisprogramvara.
Det är lite typiskt. De som inte hittar SSID:t är inte heller intresserade av att snylta eller snoka. De som vill göra det senare, bryter sig in i alla fall. Även om MAC-adressfiltrering är påslagen och SSID avstängt.

Wpa-skyddet knäcker man också med gratisprogramvara. Open source går att använda till mycket...

Nä, vill man ha det helt säkert så är det bara en sak som gäller.

Kabel!

  • Medlem
  • 2006-01-08 12:59

Känns litet dumt att köra iBooken med kabel mot en trådlös router. I så fall hade jag kunnat behålla min trådade router som jag sålde när jag köpt min trådlösa Nåväl. finns en grej jag inte hajar... om jag slår av SSID, så kommer ju inte min iBook att hitta nätverket, hur funkar det hade ni tänkt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-08 13:18
Ursprungligen av Korsriddaren:

Känns litet dumt att köra iBooken med kabel mot en trådlös router. I så fall hade jag kunnat behålla min trådade router som jag sålde när jag köpt min trådlösa Nåväl. finns en grej jag inte hajar... om jag slår av SSID, så kommer ju inte min iBook att hitta nätverket, hur funkar det hade ni tänkt?

Du får skriva in namnet manuellt när du försöker ansluta till ditt nätverk.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-08 17:01

Konstigt att du märker så stor skillnad på krypterat/okrypterat. Själv har jag en DLink DI-624+ och jag har växlat mellan helt öppet och krypterat med WPA-PSK utan att märka någon prestandaskillnad (har laddat hem med full kapacitet på 10Mbit krypterat).

Hade förövrigt en Netgear WGT624 på jobbet tidigare och hade stora stabilitetsproblem med den där.

  • Medlem
  • 2006-01-08 17:09

Har kanske att göra med vilken tur man har när man väljer kartong i affären Har haft ett gäng andra Netgearprodukter tidigare som jag varit mycket nöjd med... kanske är inte denna lika bra... jag vet inte.

  • Medlem
  • 2006-01-09 15:16

Bytt tillbaka och ställt in både WPA och PSK samtidigt och bytte webläsare till firefox, för nu verkar inte camino funka med föreningssparbanken heller. Döm om min förvåning, nu känns det lika snabbt oavsett kryptering på eller av Livet är fullt av överaskningar

  • Medlem
  • 2006-01-09 16:05

Netgear WGT624 är en router som många haft problem med, inkl mig själv. Finns (eller fanns, åtminstone) en 35 sidor lång tråd på Netgears supportforum med folk som hade problem med just WGT624. Inte hastighetsrelaterat utan mer att den hänger sig eller startar om emellanåt. För mig har problemen försvunnit (tror jag, problemfri i några dar nu iaf) sen jag öppnade upp routern och tog bort sidorna så luften kan flöda fritt. Kan ju vara nåt annat som strular också. Testa att uppgradera firmware och se om det blir nån förbättring.

-edit- jag ska läsa bättre nästa gång, såg att du löst problemet.

  • Medlem
  • 2006-01-09 16:34

Jepp, och har senaste firmware som står till buds också. Överhettningsproblemet löste jag som sagt genom en stående 120mm fläkt som blåser på routern hela tiden.

1
Bevaka tråden