Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintel: OS X+ Linux+Windows=Sant?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad jag minns så går det väl att köra XP på Developer-burkarna... så kanske man skulle kunna köra tre helt olika system i framtiden på sin Mac. Jag hoppas på en snygg macig lösning som liknar val av startskiva, där man snart också kan välja att starta i OS X, Linux eller Windows. Vill man köra DC++, MSN med webcam eller använda Explorer så skulle det gå enkelt.

Jag tycker att det ska vara upp till varje användare att bestämma vilket system man vill köra. Det skulle vara schysst av Apple att ge användarna chansen. OS X klarar nog ändå konkurensen.

Apple själva har väl sagt att dom inte kommer att hindra någon från att installera Windows på mactel? Och det borde ju rimligtvis gälla Linux också. Det jag skulle vilja se är VPC eller VMware så man slipper boota om, om man tex blir tvungen att kolla en websida i IE.

  • Medlem
  • 2006-01-07 16:47

Du lär nog aldrig se officiellt stöd för andra OS i form av bootmanagers från Apple eller liknande. Men som konstaterats i tråden, Apple lär nog inte hindra dig aktivt från det heller.

Ursprungligen av Ola Lidén:

Du lär nog aldrig se officiellt stöd för andra OS i form av bootmanagers från Apple eller liknande. Men som konstaterats i tråden, Apple lär nog inte hindra dig aktivt från det heller.

Mjo. Det tror jag också. Men det hade ju varit trevligt.

Kan tillägga också att jag installerade 10.4.1 Intel på en HP EVO 7600, snurrade på klockfritt förutom att den hängde sig totalt om man lät den stå oanvänd ett tag. Jag testade även att installera windows på den och bara du har mac-partitionen aktiv när du installerat windows så kan du trycka F8 vid uppstart, då kommer darwin bootloader upp och du kan välja mellan antingen att starta windows eller mac os.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-08 02:40

Drömläget vore ju om man kunde få i alla fall Windows förinstallerat (Linux vore också trevligt men då är följdfrågan dels "vilken dist?" och dels om Apple vågar vara så fräcka mot MS). Jag skulle själv kunna tänka mig att ha möjligheten att köra alla tre (jobbar med PLC-programmering, kort sagt, jobbdatorn måste kunna köra Windows).

En annan intressant fråga är ju, även om det går utmärkt att köra Windows på burkarna, kommer det finnas drivrutiner för all hårdvara? Man vill ju gärna att såväl Bluetooth, WLAN och annat trevligt funkar som det ska även i Windows om man nu skaffar sig en ny burk för sånt. Är inte all hårdvara verkligen supportad känns det som man missar i alla fall den delen av marknaden som jag är - som föredrar Mac men tyvärr sitter fast i åtminstone ett program som kräver Windows.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Vad jag minns så går det väl att köra XP på Developer-burkarna... så kanske man skulle kunna köra tre helt olika system i framtiden på sin Mac. Jag hoppas på en snygg macig lösning som liknar val av startskiva, där man snart också kan välja att starta i OS X, Linux eller Windows. Vill man köra DC++, MSN med webcam eller använda Explorer så skulle det gå enkelt.

Jag tycker att det ska vara upp till varje användare att bestämma vilket system man vill köra. Det skulle vara schysst av Apple att ge användarna chansen. OS X klarar nog ändå konkurensen.

Förhoppningsvis så kommer behovet av Internet Explorer från Microsoft att avta med tiden. Allt fler företag verkar ju inse att alla faktiskt inte använder sig utav Windows på sina datorer. När det gäller DC och MSN så finns det väl redan idag flera motsvarighet på OS X som står sig lika bra, och ibland bättre?

Apple kommer för övrigt - precis som någon annan redan nämnt - inte att förhindra användare att köra Windows XP/Vista på deras nya datorer med Intelprocessorer. Det kan dock kan fundera på är varför man skulle önska att använda Windows när man väl har möjligheten att köra OS X (om man inte har mjukvara som endast fungerar till Windows det vill säga).

Apple kommer med 99.99999% säkerhet aldrig bundla Windows med en Mac.

Om Apple släpper en PB 15" med intel imorrn kommer det första jag gör på morgonen när jag kommer till jobbet vara att övertala chefen om att jag ska få köpa en. Vi ha vissa verktyg (bla ärendehanteringssystem och maskindatabas) som endast fungerar i Windowsmiljö så det hade varit guld värt!

Jag är också mycket intresserad av dubbla operativ (OSX & XP) - hojta om ngn ser "how-to"...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 12:29
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag är också mycket intresserad av dubbla operativ (OSX & XP) - hojta om ngn ser "how-to"...

Betyder det att man kan köra OSX på en PC också isåfall eller ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 12:42

jag skulle köpas em intel-pb direkt när den kom! !! !

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-11 13:32

Är också intresserad av att kunna köra dual boot, OS X och Windows bredvid varandra.

Använder de nya Intelmacarna BIOS eller Open Firmware? Måste man ha BIOS för att kuna köra tex Windows XP från start utan någon emulator?

Sen kan det naturligtvis ändå bli problem med att få saker att funka under Windows då det inte finns drivrutiner för Mac-komponenter, men det är en lite annan historia.

  • Medlem
  • 2006-01-11 13:40

De nya intel-macarna använder EFI (Extensible Firmware Interface). Vad det innebär för att boota standard-installations-cd med t ex windows vet jag inte. Dock så hade någon? testat med att boota med en xp-skiva och att hålla in C(?) och det hade INTE ramlat igång. Samma result med FreeBSD-skivan.

Men kommer man in i EFI-skalet och säger åt datorn att boota från en cd så borde det gå, kanske.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-01-12 22:01

Någon som vet om någon lyckats installera Win XP på Intel iMac elle MacBook ?
Alltså som verkligen provat och fått det att fungera?

Mvh,
// J

alltså, det är ju väldigt mycket snack om apples utalande om att de inte kommer hindra någon från att köra windows på deras datorer, detta tolkar folk som om det garanterat kommer funka. bara för att man inte hindrar nån från att göra det betyder det inte att det funkar. vi får se när intelburkarna dimper ut på marlnaden o nån vågar testa

Nån har redan testat ( idag )

http://forums.macnn.com/showthread.php?t=281987

och...

Som sagt - var inte bara "att stoppa i XP disken" - så..vi får väl vänta på en Virutal Machine .

här testar de ju nya imacen http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars där kan man läsa att de testar med windows xp dvd, windows vista beta. datorn botar inte från nån av dem.

1
Bevaka tråden