Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBook - svart skärm och het.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller just på att trimma min iBook (G3 800, ganska lite använt, enbart på resa) för en kommande reportageresa till långbortifrån. Den kommer då att vara ankaret i mina bildbearbetnigar. och lagring av bildfiler. Det är mitt första helt digitala reportageprojekt, skulle något paja på resan är jag såld.

Igår höll jag på i flera timmar med att installera program, testa dem och med att ladda över bildfiler från extern fick-Hd och öppna råfiler och bearbeta dem.
Plötsligt så slocknade skärmen. Datorn gick inte att starta om, eller stänga av. Jag drog ut diverse USB och andra anslutningar, plus nätkabeln, inget hände. Efter ett tag satt jag tillbaka nätkabeln och helt plötsligt tändes skärmen igen.
Jag kunde avsluta det jag gjorde, men la märke till att iBooken var mycket het och att den hade ett högt och icke tidigare hört fläktljud.
Min teori är att den blev överhettat och därför stängde av sig temporärt, kan det stämma ? Hur vanligt är sånt ? Hur förbygger man sånt?
Eller kan det vara något helt annat, har t.ex bara 380 mb ramminne, så den blir kanske hetare för att processerna går segare ?

PS. en bildöverföring av flera GB tar sin tid och inte kan avbrytas medans den pågår.

Låter som en överhettning, händer ibland.

1
Bevaka tråden