Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget mer snack om snabba Apple-datorer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-06 19:32

Jag sitter och kollar på en gammal Keynote från 1998 där Steve snackar om sina G3:or och hur snabba de är jämfört med Intels Pentium II. Jag insåg precis att allt det där snacket om hur snabba och bra Apple-datorerna jämfört med resten av marknadens datorer kommer vara över nu. Allting kommer i framtiden handla om Mac OS X och _kanske_ designen av Apple-datorerna (om det nu ska snackas nåt om dem). Eller hur?
Så... vad händer med Apple fr.o.m. 2006 och framåt? Blir det mer åt en Microsoft-konkurrent än tidigare (och mer än en dator-producent). Vad tror ni?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-01-06 19:40

från det ena til ldet andra... var får man tag på dem? -de gamla keynotesen..

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-01-06 19:49

gamla keynotes

Filip: http://www.np.edu.sg/~pcb/macnp/events/
Här finns ganska många gamla keynotes o grejer där Steve Jobs e med.

Klart det blir bättre med Intel. Ingen (inte många iaf) har ju egentligen ändå trott att macarna är snabbare än en PC. Detta har i all tid varit till Apples nackdel. Folk har sagt: "Hur kan det t ex stämma att en 3Ghz P4 vara långsammare än en 1,6Ghz G4 som Apple säger?" Nu med likadana processorer och övrig teknik blir det lättare för alla att jämföra.

Hur får jag mest pang för pengarna? Om en Centrino 2,16Hz kostar 15000kr från Apple men 13000kr från Dell kan man direkt jämföra vad som skiljer och avgöra om det högre priset är värt det.

En Dual Core med XP är ju i stort sett samma sak som en Dual Core med X. Nu kommer det gå att jämföra i stort sett 1 till 1.

Macen blir kanske lite mer mainstream men det tycker jag bara är bra. Då kanske det blir ännu lite färre som gör sig märkvärdiga bara för att de använder mac. Det är då inte speciellt märkvärdigt.

Senast redigerat 2006-01-06 21:03
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-06 20:53
Ursprungligen av Rickard A:

Klart det blir bättre med Intel. Ingen (inte många iaf) har ju egentligen ändå trott att macarna är snabbare än en PC. Detta har i all tid varit till Apples nackdel. Hur kan det t ex stämma att en 3Ghz P4 vara långsammare än en 1,6Ghz G4 som Apple säger? Nu med likadana processorer och övrig teknik blir det lättare för alla att jämföra.

Hur får jag mest pang för pengarna? Om en Centrino 2,16Hz kostar 15000kr från Apple men 13000kr från Dell kan man direkt jämföra vad som skiljer och avgöra om det högre priset är värt det.

En Dual Core med XP är ju i stort sett samma sak som en Dual Core med X. Nu kommer det gå att jämföra i stort sett 1 till 1.

Macen blir kanske lite mer mainstream men det tycker jag bara är bra. Då kanske det blir ännu lite färre som gör sig märkvärdiga bara för att de använder mac. Det är då inte speciellt märkvärdigt.

Om du kollar benchmarks så ser man att PPC-cpuerna har hängt på Intel och AMD riktigt bra faktiskt. Även fast PPC utvecklas mest för embedded och de andra är redan desktopcpumakare.

Intel körde ju fast på P4 också, tänk på att senaste 3åren har man inte lyckas med mycket hos intel på P4 fronten. Därför de dumpar hela NetBurst, som skulle nå 10GHz och kör på Pentium M istället.

GHz har inte mycket att göra med hur bra en cpu är, att det skulle vara något man bryr sig om egentligen är bara marknadsföring. MHz är som varvtal på en bil.

Du ska nog se att hela MHz-liret är utdött nu.

Ursprungligen av Sidde:

GHz har inte mycket att göra med hur bra en cpu är, att det skulle vara något man bryr sig om egentligen är bara marknadsföring. MHz är som varvtal på en bil.

Du ska nog se att hela MHz-liret är utdött nu.

Men hallå- det är ju det jag säger!

Oavsett vad alla j-a benchmarks sagt tidigare så har det hela tiden legat Apple till last att ha haft lägre klockade CPU-er. Sen må Netburst varit skräp och Apples system toksnabba- den stora massa har ju ändå inte trott på det! Nu blir det istället busenkelt för var och en att jämföra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-06 21:05
Ursprungligen av Sidde:

Om du kollar benchmarks så ser man att PPC-cpuerna har hängt på Intel och AMD riktigt bra faktiskt.

Hur står sig Apples bärbara mot PCs prestandamässigt, tycker du?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-06 21:15
Ursprungligen av Jogin:

Hur står sig Apples bärbara mot PCs prestandamässigt, tycker du?

Just nu, inte alls så bra. Sedan Intel presenterade Dothan(andra generationens Pentium M)har de verkligen spöat skiten ur G4an klocka för klocka.
G4an är alldeles för slö idag tyvär. Men fram till för 2år sedan hängde den med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-07 12:01
Ursprungligen av Sidde:

Just nu, inte alls så bra. Sedan Intel presenterade Dothan(andra generationens Pentium M)har de verkligen spöat skiten ur G4an klocka för klocka.

Så Mac:ar har i allmänhet inte hängt på AMD och Intel bra, bara vissa utvalda modeller... *Klappar händerna för Apple*

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-14 02:33
Ursprungligen av Sidde:

Om du kollar benchmarks så ser man att PPC-cpuerna har hängt på Intel och AMD riktigt bra faktiskt. Även fast PPC utvecklas mest för embedded och de andra är redan desktopcpumakare.

Framförallt finns det ju ingen tvekan om att IBM hade kunnat fixa bättre cpuer åt Apple om de hade hostat upp mer pengar. Nu slipper de ju det dock eftersom Intel utvecklar sina x86 för desktopmaskiner med eller utan Apple. De fick ju dock en prestigepoäng nu.

Ursprungligen av Sidde:

Just nu, inte alls så bra. Sedan Intel presenterade Dothan(andra generationens Pentium M)har de verkligen spöat skiten ur G4an klocka för klocka.
G4an är alldeles för slö idag tyvär. Men fram till för 2år sedan hängde den med.

Tycker du det är en rättvis jämförelse? Dessutom kommer ju freescale med e600-series cpuer.

  • Medlem
  • 2006-01-06 22:11

"G4an är alldeles för slö idag tyvär. Men fram till för 2 år sedan hängde den med."

Möjligt, men likväl finns det ingen pc-motsvarighet till t ex PB 17"...
(men jag bekantade mig med en släktings HP-laptop 17" 3 Ghz i julhelgen - två enorma fläktar höll den sval men allt annat än tyst)

Visst, ingen vill ha en slö dator. Men fart & höga Ghz-tal är långtifrån allt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-06 22:22
Ursprungligen av Ma:

"G4an är alldeles för slö idag tyvär. Men fram till för 2 år sedan hängde den med."

Möjligt, men likväl finns det ingen pc-motsvarighet till t ex PB 17"...
(men jag bekantade mig med en släktings HP-laptop 17" 3 Ghz i julhelgen - två enorma fläktar höll den sval men allt annat än tyst)

Visst, ingen vill ha en slö dator. Men fart & höga Ghz-tal är långtifrån allt.

Alltså det finns skillnad på processorer och processorer. Det finns inte bara en typ utav processor i PC-laptops. Och tyvär så sätter tillverkare in processorer för stationära i bärbara för att vinna prestanda ibland. En 3GHz CPU är definitivt en sådan processor som ska sitta i en stationär då vare sig Intel eller AMD klockar deras mobila cpuer så högt.

Köper man en Pentium M baserad cpu, typ sådan som kommer sitta i de nya macarna nu också. Så får du en sval cpu, eller allafall svalare än en 3GHz...

Den där 3GHz HPn du referar till. Det är en ogenomtänkt dator, därför kom det aldrig en G5-baserad laptop. För att G5an var för varm...

  • Medlem
  • 2006-01-06 22:30
Ursprungligen av Sidde:

Den där 3GHz HPn du referar till. Det är en ogenomtänkt dator, därför kom det aldrig en G5-baserad laptop. För att G5an var för varm...

Japp, jag vet - det är trevligt med företag som tänker några gånger till.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-07 11:14

Just när det gäller bärbara tycker jag processorhastighet inte ens hamnar på top tre på prioriteringslistan.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-20 01:18

Det bästa av två världar!
Sluta gnäll!
Beställ!

(Den som säger att xp är bra ljuger)

Bra inlägg Rickard & Jogin

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-20 19:12

Snacket om 64-bitars processorer och deras förträfflighet som har varit så hett inom Applevärlden sedan G5:an (och 10.4) kom verkar ha minskat en del...

1
Bevaka tråden