Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp ca 300 mdimport körs

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 04:44

Hej,
datorn pb 15" 10.4.3 går väldigt segt. Och jag förstår varför ung. 300 mdimport körs kan jag se i aktivitetskontrollen och det ökar på tills datorn helt segar ihop. Tror det kan ha med spotlight att göra för den verkar ha lagt av. Dessutom skapas i roten på HD en fil som heter mds-crash-state, som verkar vara någon slags logfil. Är det någon vänlig själ som vet hur man kan gå tillväga för att fixa detta problem?

//Fomps

Det låter som om din Spotlight-databas blivit korrupt. Dags att öppna Terminalen:

sudo mdutil -E /

Knappa in dit admin-lösen när den frågar efter det.
Kommandot raderar din Spotlight-databas, varefter en ny skapas.
Kolla om det funkar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 11:19

Hej, när jag kör det så händer följande:
Could not reset volume index, error 0

nytt tips?

Du kan alltid ta bort index-filerna manuellt. Görs från terminalen och jag tror du måste vara root för att ha tillåtelse att bort filerna. De ligger i katalogen .Spotlight-v100. Avsluta också alla mds samt mdimport som är igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 14:53

Har lyckats återskapa index och problemet kvarstår. Så fort jag startar datorn börjar den köra mdimport processer tills den helt segar ihop vid 600 st.

Nån som har ett råd?

Oj, skumt det där.
Om du inte gjort det innan så prova att radera filen "com.apple.spotlight.plist" i din Inställningsmapp och starta om. Annars är det helskumt att den beter sig så där med nyskapade index-filer.

Du har inte installerat någon Spotlight-plugin (filer i mappen Library/Spotlight med ändelsen .mdimporter) som kan ställa till det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 19:25

Tack för tips, men inget fungerade. Installerade om systemet...

Gammal tråd, men jag hittade plötsligt en "mds-crash-state" på Harddrive, och Spotlight hade lagt av.

Laddade ner Spotless, http://www.fixamac.net/software/spot/ (sharewareversion finns) och körde den. Startade om och nu funkar Spotlight igen (men vem vet hur länge).

1
Bevaka tråden