Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brett Mac videofoum ersätts av smalt Finalcut forum. Öh?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 13:30

Jamen va fa..
Att ersätta video-forumet med ett systerforum kring ett enda program. Video på Mac handlar väl om mycket mer än Final Cut Pro. På hög och låg nivå och för olika ändamål. Det här var verkligen dåligt.
Ingen anledning till förändringen meddelades heller.
Så. -Varför?

Har du tittat in i det nya forumet? Smalt är inte ordet jag skulle använda.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 14:42

Redan i nya forumets titel så smalnar det.
Eller är det bara dold reklam...Vad är annars poängen.
Ev nya besökare få ju intrycket att forumet är till för de som kör FinalCutPro. Det lär ju inte främja bredd.

Allt med video och Mac är naturligtvis inte FCP, så varför göra en förändring i den riktningen. Det måste finnas en anledning till att göra om det till ett fristående FCP-forum. Dessutom mister 99mac lite av sin attraktionskraft när splittas upp.

Om det genomförts av rent kommersiella skäl, dvs någon form av sponsring eller liknande så borde detta redovisas öppet.

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Jamen va fa..
Att ersätta video-forumet med ett systerforum kring ett enda program. Video på Mac handlar väl om mycket mer än Final Cut Pro. På hög och låg nivå och för olika ändamål. Det här var verkligen dåligt.
Ingen anledning till förändringen meddelades heller.
Så. -Varför?

Lär väll knappast bli smalare nu när det finns ett eget forum?

I Like It...

Du har en poäng, men eftersom dom har tagit bort det på 99mac så borde vara tänkt att alla frågor ska ställas där. Tanken är kanske att ett eget forum ska locka fler kunniga användare och på det sättet blir det bättre.

Håller med Roger, nog är det smalare alltid. Var ska exempelvis simpla iMovie frågor ställas nu, i "Apple programvara" eller i i Final Cut forumet? Det nya forumet kanske är bra för proffs, men var ska svensson-användaren vända sig?

Borde det inte finnas utrymme för båda?

Jag antar att en iMovie-användare drar sig för att fråga när man beskriver forumet så här:

"Final Cut Pro User Group Sweden (FCPUG.se) är en community för människor i produktionsbranschen. Vi har som mål att gemensamt öka vår kunskap i det vi älskar - att producera film och annan rörlig media.
Som Sveriges enda Final Cut Pro forum ligger vårt huvudintresse kring post-produktion med Final Cut i centrum. Målet är att täcka så mycket av efterarbetet som möjligt vad gäller redigering, compositing/visual effects, komprimering, delivery och DVD authoring. Givetvis ser vi dock hela miljön runt video- och filmproduktion med stort intresse.

Vi vill bygga upp en seriös kunskapsbank genom att locka såväl de tekniska som de kreativa hjärnorna till vårt community."

Kan inte tänka mig att tanken är att alla frågor ska ställas där, med tanke på den beskrivningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 16:43

Förändringar leder lätt till att man trampar ett par människor på tårna och det är aldrig kul. Jag ska så gott jag kan försöka svara på alla frågor här.

[i]Jamen va fa..
Att ersätta video-forumet med ett systerforum kring ett enda program. Video på Mac handlar väl om mycket mer än Final Cut Pro. På hög och låg nivå och för olika ändamål. Det här var verkligen dåligt.
Ingen anledning till förändringen meddelades heller.
Så. -Varför?
[/i]

Svar: Tråkigt att du reagerar så. Som sagt är INTE FCPUG.se tänkt att vara en renrakad Final Cut/Mac produktions site, men inriktningen är ditåt. Likt flera andra grupper runt om i världen så är Final Cut ett av våra huvudverktyg för efterbearbetning av film, men bara för att ett program står i centrum betyder inte det att man inte ska prata om annat. Det välkomnar vi fritt.

Alternativ vi har tänkt på var något bredare "produktionsnamn". Tyvärr lever vi i den realiteten att i stort sätt alla inblandade jobbar på Mac med Final Cut. Visst skulle kunna heta "Svenskvideoproduktion.se" men det hade varit missvisande och vi skulle ha en noll-status från början.

[i]Redan i nya forumets titel så smalnar det.
Eller är det bara dold reklam...Vad är annars poängen.
[/i]

Svar: Detta är främst för att skapa en identitet med resterande Final Cut grupper. Vi har ingen som helst koppling till Apple.

[i]Ev nya besökare få ju intrycket att forumet är till för de som kör FinalCutPro. Det lär ju inte främja bredd.[/i]

Svar: Hur tycker du vi ska lösa den frågan? Vad skulle få dig känna "oh, ett brett videoproduktionsforum för folk i videoproduktionsbranschen!" utan att vi byter namn?

[i]Allt med video och Mac är naturligtvis inte FCP, så varför göra en förändring i den riktningen. Det måste finnas en anledning till att göra om det till ett fristående FCP-forum. Dessutom mister 99mac lite av sin attraktionskraft när splittas upp.

Om det genomförts av rent kommersiella skäl, dvs någon form av sponsring eller liknande så borde detta redovisas öppet.

[/i]

Svar: Det är igen tråkigt med sånna hårda ord….Målet är att dra in fler folk och få en bredare medlemsskara. Final Cut Pro User Group Sweden kommer fokusera på saker 99mac inte gör, ex. NAB och IBC. Dessa event är snarare produktions-happening än data-happenings. Detta kan dra in riktigt kunnigt videofolk som normalt kanske inte har intresse av att hålla till vid ett mer dataforum.

Nej, FCPUG.se är inte sponsrade på något vis från Apple eller någon Final Cut Pro utvecklingsgrupp eller något som helst externt.

[i]Håller med Roger, nog är det smalare alltid. Var ska exempelvis simpla iMovie frågor ställas nu, i "Apple programvara" eller i i Final Cut forumet? Det nya forumet kanske är bra för proffs, men var ska svensson-användaren vända sig?

Borde det inte finnas utrymme för båda?

[/i]

Svar: Absolut ska det finnas utrymme för båda. Allt som rörde videoproduktionsforumet på 99mac kan ställas vid FCPUG.se. iMovie handlar om videoredigering så det är bara att ställa dess frågor där.

Hittar du inte ett lämpligt forum finns alltid "Allmänt" under "Övrigt" för frågor som är svåra att specificera.

Känner ni att det finns behov för ett forum riktat endast mot denna typen av frågor kanske vi får titta på att lösa den frågan. Vi vill som sagt ha ett hyfsat "öppet" forum och har därför inget specifikt forum för Final Cut (ännu ska jag säga, vem vet hur saker utvecklar sig).

99mac är just ett forum för Mac och därför är det självklart att man kan ställa frågor som rör Appleprogramvaror där också.

[i]…kan inte tänka mig att tanken är att alla frågor ska ställas där, med tanke på den beskrivningen.[/i]

Svar: Det var inte alls bra du. Vi ska se över vår beskrivning. Målet är att rikta in sig mot proffs men för den delen inte klippa av "prosumers" eller som du skriver "svensson-användaren".

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 17:21
Citat:

[i]…kan inte tänka mig att tanken är att alla frågor ska ställas där, med tanke på den beskrivningen.[/i]

Svar: Det var inte alls bra du. Vi ska se över vår beskrivning. Målet är att rikta in sig mot proffs men för den delen inte klippa av "prosumers" eller som du skriver "svensson-användaren".

Just detta i kombination med själva titeln på nya forumet (och det faktum att det inte angavs någon anledning till nerstängningen av 99macs videoproduktionforum) var anledningen till min reaktion.

Jag brukar skumläsa "dagens inlägg" i 99mac, eftersom jag finner det jobbigt och tidsödande att hoppa mellan de otaliga forumen/underavdelningarna. Ett bra sätt för att hålla mig ajour om vad som händer i Macvärlden. Hjälpa och bli hjälpt. 99mac har varit och är kanon, om än nu lite fattigare.

Videodelen ramlar nog bort för min del, iallafall vad gäller dagligt deltagande. Det är väl bra att det finns, men jag pallar tyvärr inte ett forum till. Det känns inte heller bekvämt att ställa frågor om videohantering på ett forum för proffs, när jag själv i mitt nymornade intresse för videoredigering inte anser aser att jag platsar på den nivån.

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Det känns inte heller bekvämt att ställa frågor om videohantering på ett forum för proffs, när man inte själv anser befinna sig på den nivån vad gäller video.

Enligt Erik.dv så var det en olycklig fomulering, och vi "svensson-användaren" användare är också välkomna.

Ursprungligen av Erik.dv:

[i]Håller med Roger, nog är det smalare alltid. Var ska exempelvis simpla iMovie frågor ställas nu, i "Apple programvara" eller i i Final Cut forumet? Det nya forumet kanske är bra för proffs, men var ska svensson-användaren vända sig?

Borde det inte finnas utrymme för båda?

[/i]

Svar: Absolut ska det finnas utrymme för båda. Allt som rörde videoproduktionsforumet på 99mac kan ställas vid FCPUG.se. iMovie handlar om videoredigering så det är bara att ställa dess frågor där.

Hittar du inte ett lämpligt forum finns alltid "Allmänt" under "Övrigt" för frågor som är svåra att specificera.

Känner ni att det finns behov för ett forum riktat endast mot denna typen av frågor kanske vi får titta på att lösa den frågan. Vi vill som sagt ha ett hyfsat "öppet" forum och har därför inget specifikt forum för Final Cut (ännu ska jag säga, vem vet hur saker utvecklar sig).

99mac är just ett forum för Mac och därför är det självklart att man kan ställa frågor som rör Appleprogramvaror där också.

[i]…kan inte tänka mig att tanken är att alla frågor ska ställas där, med tanke på den beskrivningen.[/i]

Svar: Det var inte alls bra du. Vi ska se över vår beskrivning. Målet är att rikta in sig mot proffs men för den delen inte klippa av "prosumers" eller som du skriver "svensson-användaren".

Det som behövs skulle vara att man blir lite tydligare med att andra, som ex imovovie-användare också är välkomna. Att markera det i beskrivningen av forumet, och då kanske speciellt i 99mac:s beskrivning (som antagligen har en massa imovie-användare) gör nog mycket, iaf för 99mac:are
.
Man tackar för bra och informativa svar, som det alltid är när det kommer från dig. Misstänkte genast att du var med och höll i trådarna...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-06 18:08

Egentligen är det ju två separata frågor som inte har direkt samband med varandra:

1. Är det bra att videoforunet tagits bort från 99mac?
2.Är det bra att man startat FCPUG.se?

Jag tycker också att det är mycket olyckligt och tråkigt att videoforumet tagits bort från 99mac. Flera skäl:

Det är enkelt och snabbt att kolla igenom videorubrikerna när man ändå är här.
Folk som kanske inte direkt är intresserade av video kanske skummar igenom inläggen och blir intresserade.
Här finns redan ett antal tusen medlemmar.
Försöket med bl.a. 99web föll inte ut särskilt bra.

Om det är bra att starta ett särskilt videoforum är det ju faktiskt ingen som vet förrän man har facit i hand. Så ge Erik (som tydligen verkar vara ansvarig?) en chans, och kom ihåg att alla forum är vad medlemmar gör det till.

Om jag var boss på basset, så skulle jag kanske ha BÅDE videoforumet här OCH det nya igång samtidigt, se hur saker och ting utvecklar sig, och ta det därifrån.....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-06 19:04

Jag välkomnar ett FCPUG i Sverige - finns i andra länder på andra språk. Huruvida det blir någon fart på forumet får vi se - annars är man hänvisad till FCPUG i t.ex. USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 23:50

[i]Just detta i kombination med själva titeln på nya forumet (och det faktum att det inte angavs någon anledning till nerstängningen av 99macs videoproduktionforum) var anledningen till min reaktion. [/i]
Det förstår jag och det är synd… Vet inte vad mer jag ska säga tyvärr…

[i]Jag brukar skumläsa "dagens inlägg" i 99mac, eftersom jag finner det jobbigt och tidsödande att hoppa mellan de otaliga forumen/underavdelningarna. Ett bra sätt för att hålla mig ajour om vad som händer i Macvärlden. Hjälpa och bli hjälpt. 99mac har varit och är kanon, om än nu lite fattigare. [/i]
Detta gör jag med och det är lite synd att man "förlorar" det. Ev. kanske man kan lösa en sida som monitorerar båda siter… Vore för min del en GULD-funktion. Bara för att ett nytt forum skapas ska det inte ta kål på andra! Tanken är som sagt att dra in mer icke-dator-människor i "comunityn" också.

[i]Videodelen ramlar nog bort för min del, iallafall vad gäller dagligt deltagande. Det är väl bra att det finns, men jag pallar tyvärr inte ett forum till. Det känns inte heller bekvämt att ställa frågor om videohantering på ett forum för proffs, när jag själv i mitt nymornade intresse för videoredigering inte anser aser att jag platsar på den nivån.[/i]
Vi är som sagt inriktade mot proffs men vill ha en sådan bred "kunskapsbank" som möjligt… Kom gärna med förslag hur man löser det så en vanlig svensson känner sig lika hemma som kalle-proffs!

[i]Det som behövs skulle vara att man blir lite tydligare med att andra, som ex imovovie-användare också är välkomna. Att markera det i beskrivningen av forumet, och då kanske speciellt i 99mac:s beskrivning (som antagligen har en massa imovie-användare) gör nog mycket, iaf för 99mac:are.[/i]
Sant. Jag håller med….Jag satte faktiskt upp en diksussion om precis detta när vi öppna siten - ska folk från 99mac komma till FCPUG.se eller till ett forum på FCPUG.se (dvs vi behåller ett "99mac videoproduktionsforum" på FCPUG.se). Dock beslöt vi för det senare för att få bredden av frågor i olika områden. Men ja, det blir rörigare då när man kommer dit vid "första anblicken".

Det andra är väl hänvisningen på 99mac som kan vara lite tydligare.

[i]Man tackar för bra och informativa svar, som det alltid är när det kommer från dig. Misstänkte genast att du var med och höll i trådarna...[/i]
Haha, jag är oskyldig! Jag har INGET med FCPUG.se att göra

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 00:03
Ursprungligen av Erik.dv:

[i]Jag brukar skumläsa "dagens inlägg" i 99mac, eftersom jag finner det jobbigt och tidsödande att hoppa mellan de otaliga forumen/underavdelningarna. Ett bra sätt för att hålla mig ajour om vad som händer i Macvärlden. Hjälpa och bli hjälpt. 99mac har varit och är kanon, om än nu lite fattigare. [/i]
Detta gör jag med och det är lite synd att man "förlorar" det. Ev. kanske man kan lösa en sida som monitorerar båda siter… Vore för min del en GULD-funktion.

Det hade varit en bra lösning. Hoppas det är möjligt.
Hoppas att nivån kan hållas så pass bred på nya forumet så man inte betraktas som idiot av ev nytillkomna "proffs".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 00:02

Egentligen är det ju två separata frågor som inte har direkt samband med varandra:

1.Är det bra att videoforunet tagits bort från 99mac?
2.Är det bra att man startat FCPUG.se?

Håller med dig här!

Jag tycker också att det är mycket olyckligt och tråkigt att videoforumet tagits bort från 99mac. Flera skäl:

1. Det är enkelt och snabbt att kolla igenom videorubrikerna när man ändå är här.
2. Folk som kanske inte direkt är intresserade av video kanske skummar igenom inläggen och blir intresserade.
3. Här finns redan ett antal tusen medlemmar.
4. Försöket med bl.a. 99web föll inte ut särskilt bra.

Jag håller med om ovan….Till en början tänkt vi starta FCPUG.se som en konkret del av 99mac men vet är/var inte så lätt rent tekniskt och praktiskt. Forum lever på sitt med medvarandra men ändå sina egna liv.

Vad gäller nr 1. håller jag med dig. Det är något vi borde försöka lösa. En sida som kollar nya inlägg på båda siter (vet inte om det är tekniskt möjligt).

Vad gäller nr 2. så håller jag till vis del med dig där. Å andra sidan kan folk som kanske inte "bryr sig" så mycket om datorer komma dit bara för de är intresserade av video/film/foto.

Vad gäller 3. så ja, vi hade gärna haft alla 18 000 medlemmar med oss från start, men eftersom vi inte kunna skapa FCPUG.se som ett underforum till 99mac var detta omöjligt. Kopiera användare mellan två forum "får" vi inte.

99web känner jag inte till så någon succée kan det inte varit

Om det är bra att starta ett särskilt videoforum är det ju faktiskt ingen som vet förrän man har facit i hand. Så ge Erik (som tydligen verkar vara ansvarig?) en chans, och kom ihåg att alla forum är vad medlemmar gör det till.
Exakt….Forumet är vad man gör av det och medlemmarna är det som håller ett forum vid stort liv. Vi bakom forumet kan inte mer än försöka styra massan dit "de vill". Jag och Kriss Abens är männen bakom idéen och Martin/99mac har hjälpt oss på traven.

Om jag var boss på basset, så skulle jag kanske ha BÅDE videoforumet här OCH det nya igång samtidigt, se hur saker och ting utvecklar sig, och ta det därifrån.....
Ja, det är en lösning. Å andra sidan har du inget iPod-forum kvar på 99mac alls längre. Videoproduktion i sig är ju inte knutet till Mac, men ett forum av typen "iMovie" är det.

Time will tell… Vi får helt enkelt testa oss fram. Givetvis vill vi det bästa för alla. Jag använder precis som er 99mac dagligen och vill gör livet så lätt som möjligt för mig. Ett till forum blir just ett till forum - för mig är det okej - för alla kanske det inte är det.

Nu ska jag skjuta lite kompisar i MOHAA…

Senast redigerat 2006-01-07 01:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 00:02

Jag välkomnar ett FCPUG i Sverige - finns i andra länder på andra språk. Huruvida det blir någon fart på forumet får vi se - annars är man hänvisad till FCPUG i t.ex. US
Tack!

Vi blev bara tvugna att skapa ett när vi såg att tom Oslo hade en FCPUG…

Min personliga åsikt i den här frågan är det är lite olyckligt att tvinga bort en del diskussioner till andra forum. Hade jag fått välja hade vi aldrig avknoppat ipod-diskussionerna till ipod.se. Skälet till att det blev så var att fånga upp PC-användare som inte vill hänga på 99mac, men gärna diskutera iPod. Så det fanns ett bra skäl, men jag hade hellre sett att vi levde parallellt. Typ ha ett iPod-forum här men samtidigt informera om att ipod.se är ett ännu bättre ställe för de som vi snacka iPod. För vi har ändå hamnat i den sitsen att iPod diskuteras rätt flitigt här på 99mac, men utan att ha ett eget forum.

Problemet bottnar i att man inte orkar hänga på mer än ett fåtal forum. Ett nytt forum innebär dubbla medlemskap att hålla reda på, dubbla sidor att besöka osv. Är man då inte mer än måttligt intresserad av ämnet så orkar man inte hänga på de andra forumena. Är man däremot hängiven så kan det ju vara guld värt med ett separat forum.

Ungefär så fungerar ju diskussioner om digitalkameror här och det fungerar bra upplever jag. Det är ett forum för de 99macare som då och då vill snacka digitalkameror. Men är man hängiven så finns det bättre forum förstås, det finns forum specifikt för enskilda kameror, t.ex. har Nikon D70-användarna ett levande forum. Vill man ha bra svar om D70 ska man förstås gå dit. Men vill man bara snacka lite löst om digitalkameror med andra macare, ja då kanske man ställer sin fråga här.

Mitt förslag vore: Behåll ett videoforum här. Informera samtidigt, t.ex. genom en "klibbig" tråd att det finns ett bättre forum för video för den som vill diskutera det ordentligt. Och sen öppnar vi upp ett iPod-forum här också, men gör samma sak där, informerar om ipod.se.

Ursprungligen av Adrian B:

det finns forum specifikt för enskilda kameror, t.ex. har Nikon D70-användarna ett levande forum. Vill man ha bra svar om D70 ska man förstås gå dit.

Kool. Var då?

Ursprungligen av sjovall:

Kool. Var då?

http://www.d70sverige.net/forum/index.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-07 02:53

Det hade varit en bra lösning. Hoppas det är möjligt.
Hoppas att nivån kan hållas så pass bred på nya forumet så man inte betraktas som idiot av ev nytillkomna "proffs".

Precis….Förhoppningsvis kan forumet byggas upp av så pass, ska vi säga, flexibla eller "vettiga" människor som försöker leda sina proffskunskaper på en nivå som vanliga, dödliga själar förstår.

Vad gäller dina kommentarer Adrian så kan jag delvis hålla med. Det är synd att ta bort något som ändå finns i ett forum. Man vill kunna, som på 99mac, ha ett brett forum där ex. en fotograf finns som kan svara på "den där frågan" utan att behöva regga sig på fotosidan.se (eller vad det nu finns för dedikerade fotosidorför svenskar).

Vad gäller att ha två forum kanske inte det är en dum idé. Vi får komma fram till något vettigt helt klart (FCPUG.se lider omvänt av samma problem - videoproduktion på mac innebär mac-frågor men vi har helt skippat den biten av frågeställningar - det får tas på 99mac, antagligen kommer inte det hålla där heller).

I min drömvärld skulle man kunna tracka både 99mac, iPod.se, FCPUG.se m.m. i EN bevakning… Sova på saken vore inte helt dumt

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 14:06

Vad är det för fel på att heta ex. 99video ? FCPUG var nog det krångligaste jag har hört på länge. Fortsätter det såhär så är 99mac endast en sida med länkar till andra forum . . .

1
Bevaka tråden