Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinter och bärbart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2006-01-06 02:34

Hej
Har äntligen skaffat mig en bärbar Mac (iBook 12"), vilket är det bästa jag gjort. Men nu undrar jag hur rekomenderat det är att släpa med sig sin bärbara i det kalla svenska vintervädret? Anar att man skulle kunna få problem med kondens och liknande, sen är det väl heller inte alltför bra med en rejäl nedkylning av datorn.
Finns det nån väska som ger extra bra skydd under den kalla årstiden men som även går att använda sommarid?

Tucano second skin t. ex.... Neoprenskumgummi som isolerar och stänger ute fukten om du kommit in från kylan med den.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=623598&product_id=583397

Om den är iskall av att ha legat ute...(?) så ska du du inte öppna den inomhus förrän den blivit någorlunda uppvärmd. Annars kommer den fuktiga inneluften att kondensera på de kalla ytorna = mindre bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-06 11:22
Ursprungligen av Svante S:

Annars kommer den fuktiga inneluften att kondensera på de kalla ytorna = mindre bra.

Nu är det inte så jättekritiskt med kondens eftersom det i princip är destillerat vatten och därför inte leder ström, även om det bör undvikas då det alltid finns dammpartiklar och annat i luften kan åka med.

Det som verkligen kan ge problem är iskalla disketter. Får man kondens på en sådan och stoppar in den i en diskettenhet så kan man räkna med att man förstör både disketten och enheten. Nu mera är det mest ett PC-problem:D

Ursprungligen av Gunnar B:

Nu är det inte så jättekritiskt med kondens eftersom det i princip är destillerat vatten och därför inte leder ström, även om det bör undvikas då det alltid finns dammpartiklar och annat i luften kan åka med.

Nja, kondens på elektronik är ju inte bra, särskilt om det är spänning på. Även destillerat vatten leder ström om än i betydligt lägre grad än saltbemängt vatten. Den yta som kondenseringen sker på kommer även att avge lite joner som ökar ledningsförmågan. Det är inte mycket som behövs för att skada elektonik.

Ursprungligen av Svante S:

Tucano second skin t. ex.... Neoprenskumgummi som isolerar och stänger ute fukten om du kommit in från kylan med den.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=623598&product_id=583397

Om den är iskall av att ha legat ute...(?) så ska du du inte öppna den inomhus förrän den blivit någorlunda uppvärmd. Annars kommer den fuktiga inneluften att kondensera på de kalla ytorna = mindre bra.

Jag använder mig av Tucano till min Ibook funkar otroligt bra. Jag släpar ofta med mig ibooken utan att vara orolig över väder och vind. Klart bra köp.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2006-01-06 12:44

Tack för alla svar.
Verkar som att jag får skaffa en Tucano till min lilla ögonsten, så jag slipper oroa mig . Har faktiskt kollat på dem förut och jag tycker att de är jäkligt snygga.

1
Bevaka tråden