Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backupplösning?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-05 08:54

Jobbar på ett litet mediaföretag som nu kommit på värdet med att ha en automatisk backupp (tänk vad en liten hårddiskkrasch kan göra). Det är frågan om två datorer som ska backuppas en Mac med OSX 3.9 och en PC med XP, vad är bästa lösningen?

MVH
Peter

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 09:14

Sedan jag en gång för länge sedan skulle återskapa en backup från tape och insåg det omständiga med detta - det tar lång tid - så gick jag helt över till backup på externa hårddiskar. I dag kör jag backup på vår server och våra bärbara över på externa diskar.
Kör en disk spegling över på diskarna så om något händer kan jag alltid bara boota från dessa och så.är man uppe och kör på "no time".

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-05 09:17
Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Sedan jag en gång för länge sedan skulle återskapa en backup från tape och insåg det omständiga med detta - det tar lång tid - så gick jag helt över till backup på externa hårddiskar. I dag kör jag backup på vår server och våra bärbara över på externa diskar.
Kör en disk spegling över på diskarna så om något händer kan jag alltid bara boota från dessa och så.är man uppe och kör på "no time".

Kör du då en extern disk per dator eller? Sköts det hela automatiskt?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 09:19

Jag skapar partitioner på de externa diskarna som är lika stora som diskarna som det skall göras backup på.
Nej, jag gör det för hand men det finns inga hinder för att göra det automatiskt. Det är dock viktigt att backup diskarna inte befinner sig fysiskt på samma plats som källan. Dvs jag transporterar dessa diskarna fram och tillbaka en gång i veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 09:40

Jag vet att retrospect fått lite stryk - men hos oss fungerar det utan problem..

Hela diskar, mail etc

/Tangen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-05 10:02

Retrospect verkar inte helt fel, ska man då skaffa en separat "backuppserver" eller räcker det med en FW-disk kopplad till macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 10:08
Ursprungligen av Peth:

Retrospect verkar inte helt fel, ska man då skaffa en separat "backuppserver" eller räcker det med en FW-disk kopplad till macen?

Vi kör med två FW diskar för att spara jobb - sen har vi lyxat till det och varje anställd fick en iPod som man tar backup av sina egna filer med =O) (med förbehållet att aldrig låta den vara kvar på jobbet - så att man har en backup utanför lokalerna) - kanske lite dyr lösning. Men definitivt en uppskattad

Man kan köra retrospect till band, FW eller raid eller vad du vill nästan (tror jag)

En av fördelarna med Retrospect (och säker flera andra) r att man får en backup på hela mailen som gör att vid förslsut av dator etc - kna få tillbaka alla sina mail i alla mappar

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 11:21

Kan tipsa om Retrospect i samband med Iomeda REV. Är det stora mängder data är REV kanske lite för små men är det mellan 35-50 GIG så är det inga problem. Kör själv REV på jobbet över allas arbetsstationer. Kör med två olika backup Sets som byts varje vecka. På så sätt har vi alltid minst en vecka gammal backup i ett brandsäkert kassaskåp som fungerar vid inbrott och bränder. Vill du ha mer säkerhet är det bara att skapa lika många backup set som dagar i veckan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-05 11:23

Kommer nog köra retrospect samt en nätverksdisk på ca 300 gig som kommer stå i ett annat hus än datorerna. Det är inga större datamängder som ska backuppas i nuläget, max 50-60 gig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 11:27
Ursprungligen av Peth:

Kommer nog köra retrospect samt en nätverksdisk på ca 300 gig som kommer stå i ett annat hus än datorerna. Det är inga större datamängder som ska backuppas i nuläget, max 50-60 gig.

tror att det kommer att fungera ypperligt

/Tangen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-18 09:57
Ursprungligen av Tangen:

tror att det kommer att fungera ypperligt

/Tangen

Inte så ypperligt som man kunde hoppas. Disken är formaterad i FAT32 vilket gör att volymen som kopieringen sker till inte kan bli större än 4 GB. Det går att formatera om disken till HFS eller NTFS men då försvinner skrivegenskaperna när disken körs över nätverk. Har bara USB 1.1 på datorerna så det är inte riktigt något alternativ.

Backuper är inte lätta och det finns inte en lösning som passar alla. Jag kör retrospekt på en mac server till 35 GB taper med ca 10 mackar och 60 PC. Backup av documents and settings på PC och "Users" på Mac. Skall gå över till hårdiskar, att återskapa dokumenten för en avändare från 15 tejper tar en hel dag.
Mitt förslag är i två steg.
1. Snabbt återkskapande
Skaffa en USB&FW disk. Använd gratisprogrammet Carbon Copy cloner för att skapa en image av din mac hårddisk på den FW disken. Skaffa ett USB2 kort till PCn och Norton Ghost som också kan skapa in image av din windows hårdisk till. Nu har du verktygen att återskapa helt och fullt en installation, funkar mycket bra jag har använt både Ghost och CCC, det senar för att flytta till en större hårddisk.
2. Filbackupper Skaffa Retrospekt för mac eller pc och två externa hårdiskar. gör skript som backar upp volymerna "users" och "document and settings"och att de körs "every other week"
Låt skripen starta kl 21.00 måndag till lördag. Ena settet kallas "udda veckor" det andra jämnaveckor". Varje vecka så byter man disk och tar hem/ställer undan den andra.

Du verkar ha nätverk till ett annat hus. Om du har en gammal dator funkar retrospekt utmärkt på den. G3 med OS X eller ner till 400 MHz Pentium III med Win2000 eller XP är helt OK

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-21 17:41

Jag ansvar för ett trettiotal mac plus cirka 10 PC. Macarna kör främst "tyngre" applikationer såsom Indesign ,Illustrator och Photoshop. PC kör enbart Office applikationer.

När det gäller backup av PC´s så görs det via Retrospect, per natt på hårddisk samt helg på band.

Macarna har vi löst på följande sätt:

En hårddisk med enbart system och program. Alla nödvändiga inställningar görs innan jag gör en exakt kopia med hjälp av Carbon Copy, image filen sparas undan på en server samt backas upp med Retrospect på hårddisk och band.

En extra hårddisk(IDE eller SATA) innehållande endast arbeten finns på alla macar. Det är denna disk som backas upp på natten till disk och på helg till band.

Alla servrar hanteras nästan på samma sätt. Banden låses in i brandklassat kassaskåp.

Vi har en extra maskin stående ifall att...Om något skulle hända går det snabbt att köra tillbaka imagefilen på disken och få tillbaka arbetsdisken ifrån backuppen.

Jag tycker det är en smidig, snabb och säker lösning.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-21 19:25

Jag tycker ocskå det är smart att köra backuper och kloner via hårddiskar.
Men om man får virusangrepp, får man det då inte även på klonen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-22 10:33
Ursprungligen av Sten_n:

Jag tycker ocskå det är smart att köra backuper och kloner via hårddiskar.
Men om man får virusangrepp, får man det då inte även på klonen?

Jo, det är klart. Men i detta fall så görs klonen precis efter installation. De eventuella virus som kan komma smygande efter hand hamnar aldrig på nån klon.

Givetvis så har vi ett antivirus program (Norton) som kollar igenom diskarna på natten via ett schema samt uppdaterar sig. Alla externa enheter såsom USB minnen, Firewire diskar och CD mm kollas oxå.

Alla filer som laddas ner hamnar i en mapp som också viruskollas.

Jag har en Powerbook och en LaCie extern FW-disk. Jag skulle vilja göra backups på min användarmapp i Powerbooken (dokumenten i princip), men vad jag tror kallas inkrementell backup och inte en klon. Jag vill nämligen kunna slänga filer från Powerbooken och veta att de finns kvar på LaCie-disken.

1. Finns det någon bra, enkel och billig programvara för detta?
2. Hur får man med sig mejlen också?

Tacksam för svar // anders

LaCie inkuderar ju SilverKeeper, duger inte det?.

Dina mail ligger i Machårddisk:användare:"witgenstein": så kör du bara backupen av den foldern så har du mailen där. På den gamla tiden OS 9 och bakåt och Win ME/98/95 etc så lagrade Eudora sina mailboxar i applikationsfoldern inte i din dokumentfolder, men det var då. Moderna OS som X och XP lagrar sådant i varje användarkonto/hemfolder.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-03-05 13:11

Varför kör ni backuper på varje dator?
Lagrar ni inte all data på servern?

Ursprungligen av Sten_n:

Varför kör ni backuper på varje dator?
Lagrar ni inte all data på servern?

Det hänger nog på vad man vill uppnå. Om målet är att komma igång med en kraschat arbetsstation på kortast möjliga tid är ju en image av hårddisken inte en dålig utgångspunkt.

Vi klonar våra servrar till extern disk genom "smart update" dvs en exakt kopia på innehållet. Allting körs nattetid genom schemaläggning över gigabit eller FW800 beroende på om diskarna är anslutna lokalt eller genom nätverket.

1
Bevaka tråden