Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tecken blir konstiga på webbsidor under Mac OSX

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-05 00:37

Hej.
Jag har en liten kusin som är intresserad av något som heter www.habbohotel.se , det är något slags spel, jag har inte så bra koll:). Jag var inne och tittade på sidan och det visade sig att spelet fungerar bra under Mac OSX, dock blir alla tecken väldigt märkliga, speciellt åäö men även andra tecken ser inte ut som det ska. Jag har hört att macens textsystem fungerar lite annorlunda än Windows? Vad kan detta problemet bero på? Något du kan göra åt det?
Jag ska tillägga att båda jag och min kusin kör Mac OSX med Safari, jag har även testat med Internet Explorer med det fungerar lika dåligt där.

  • Medlem
  • 2006-01-05 00:41

Här har jag lagt upp en skärmdump på hur inloggningsfönstret ser ut under Mac OSX.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-05 08:34

Dom har inga konstigheter på själva sajten. I deras kod står bl.a. <html lang="sv"> och <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1"> vilket ingen webbläsare ska ha några problem med.

Så jag tippar att du antingen har nån kufisk inställning i systeminställningarna (International -> Language eller Input menu) eller i webbläsarnas språkinställningar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-05 09:34

Jag testade med Firefox. Det ser lika illa ut hos mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-05 09:46
Ursprungligen av filuren:

Jag testade med Firefox. Det ser lika illa ut hos mig.

Jag kanske kollar på fel ställe? Men efter check i Firefix; Camino, Opera, Shiira, Explorer och Safari så ser ALLA ut som på bifogad bild = korrekt....

  • Medlem
  • 2006-01-05 09:53

Det är något i swf som inte stämmer, klicka på "checka in".

  • Medlem
  • 2006-01-05 18:29
Ursprungligen av SirN:

Det är något i swf som inte stämmer, klicka på "checka in".

Ja precis, det är när man trycker checka in som det börjar bli märkligt...

  • Medlem
  • 2006-01-07 13:44

Någon som har någon idé om varför det blir så här?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 14:26

det skulle kunna vara typsnitten som bråkar. hade liknande problem förrut.

om du går in under inställningar-->utseende så kan du se vilka typsnitt du har som standard i safari. välj något typsnitt som du vet har alla tecken.

kan vara värt ett försök.

Har samma problem och kan inte begripa vad det kan vara. Enligt artikel http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=656286&tstart=135 skulle det kunna vara något onskefullt typsnitt som spökar, men jag kan inte hitta några sådana i mitt system. Det är också konstigt att det bara är rubriker och länkar som inte visar rätt tecken.

Löste det själv som tur var. Det var mycket riktigt ett typsnitt som spökade (vilket jag stängde av).

1
Bevaka tråden