Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia och mac (läs: ICal)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena Hej!

Kommer att få en firmatelefon på mitt nya jobb. De har avtal med Nokia så de ser helst att det blir en sån.
Nu undrar jag om det finns någon modell som är extra bra som ni kan rekommendera. Kommer att arbeta ute på fältet mycket och med PowerBook och iCal..

Tacksam för svar.

Stefan

Ursprungligen av Johan S:

Jo, lite ... Jag har varit inne där och kollat.
Vad jag var ute efter var mer personliga reflektioner och erfarenheter ...

Tack för tipset, ändå!

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 21:30

Jag har själv en Nokia N70 som jag är mycket nöjd med. För att den ska funka med iSync (och iCal då också) krävs ett litet handgrepp i en fil. Jag har kört några månader nu och det funkar utmärkt. Det är dock min första kalendermobil som jag kunnat synka med datorn så jag har bara pappersalmenackan att jämföra med.
I övrigt har telefonen en finfin radio, mp3/aac/...-spelare, kamera med mera som allt känns välutvecklat. Funkar bra att surfa via GPRS/3G.
Den enda nackdelen jag upplevt är att batteriet inte räcker i de 11 dygn som uppges. Normalt räcker det 4-5 dygn för mig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-03 22:02

Se ABSOLUT till att du tar en Symbian-telefon. Det är någonting man kanske inte bryr sig så mycket om innan man skaffar det men sen när man väl har det så kan man verkligen inte utan det. Nokia N70 tex är det ju Symbian i.

Jag kör med en Nokia N70, och kan bara hålla med om att Symbian är ett krav numera. Den innehåller allt jag behöver veta för dagen, syncar fint med min Powerbook via BT. SallingClicker funkar klockrent. Rekomenderas starkt. Har du frågor är det bara att du skapar en ny tråd eller slänger iväg ett PM.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jag kör med en Nokia N70, och kan bara hålla med om att Symbian är ett krav numera. Den innehåller allt jag behöver veta för dagen, syncar fint med min Powerbook via BT. SallingClicker funkar klockrent. Rekomenderas starkt. Har du frågor är det bara att du skapar en ny tråd eller slänger iväg ett PM.

Som normalanvändare av min dator har jag enbart från tid till annan tagit mig tid att kolla in och ta till mig olika "specialare" som underlättar och gör datoranvändandet roligare och smidigare, t ex SpamSieve ...
Här kommer då en enkel fråga: vad är SallingClicker?

En annan fråga: Har du valt din N70 för att det är en 3G-telefon och vill ha de tjänsterna eller finns det andra (och viktigare) bevekelsegrunder för ditt val?

//Stefan

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-04 11:01

Salling Clicker är ett program för att styra datorns diverse funktioner via bluetooth (Mus, tangentbord, iTunes, Quicktime, VLC, Keynote och mycket mycket mer. I princip allting egentligen.).
http://www.salling.com/Clicker/mac/

Tänk dig följande senario:

Du sitter på jobbet och en kund ringer dig, dock från ett nytt okänt nummer. Tack vare att du har din telefon parkopplad med SallingClicker så kan du välja att köra ett script vid telefonsamtal. SallingClicker slår upp det okänd nummret med hjälp av Hitta.se eller Eniro.se, du får upp personen i fråga innan du hinner svara. Sedan är det bara att ladda ner personens vCard från sidan, så öppnas adressboken och uppgifterna förs in. Nästa gång du syncar telefonen med iSync så uppdateras telefonboken också. Det här är bara en av många saker jag gör med SallingClicker, och jag kan bara säga att programmet är värt de 300kr som det kostar.

Sen till frågan varför jag valde en Nokia N70.
jag har kört SonyEricsson i 2-3 år nu, och kände att jag behövde en bra smartphone, tyvärr så har jag inte de 9k kr som krävs för att köpa en köpa en p990 eller p900i, Så jag sökte efter en bra och "billig" smartphone med följande krav:

Pris: ~5000kr
Bluetooth 2.0 EDR+
Bra batteritid
SallingClicker/iSync kompatibel
Sköna tangenter
Lättförstårliga menyer och snabbt GUI
Stilren
Stor skärm
3G ett plus, inte ett krav.

Tillslut så köpte jag mig en Symbian S60 baserad telefon, då den har allt jag sökte hos en mobil.Eftersom min kära fader hade en 6630 så tittade jag på efterföljande mobiler från Nokia. 6680 var mycket lik 6630, och N70 är mycket lik 6680. Bara lite förbättringar efter varje ny model (Det är i princip samma telefon).

Nåväl, såhär i efterhand är jag mycket nöjd med valet av telefon. GUI kunder ha varit lite snabbare, men det är inget man känner av i så stor utsträckning. Helt klart ett bra köp enligt mig ifall du söker en "billig" smartphone som har mycket små roliga saker som hjälper dig i din vardag.

Kanske lite ostrukturerat skrivet, men jag hoppas några frågetecken har rätats ut.

Joakim

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Tänk dig följande senario:

Du sitter på jobbet ... S N I P ...

Kanske lite ostrukturerat skrivet, men jag hoppas några frågetecken har rätats ut.

Joakim

OK. I see ... Tack för utförligt svar.
Jag gillar även idén med att kunna köra en PP-presentation där kunden är vänd mot både säljare och skärm! Trevligt och väldigt coolt.

Stefan

Jag har även kollat lite på följande modeller:

6230
6630
6670
6680
7610

Någon som har erfarenheter?

Stefan

Lite kvällsläsning...

N70 Review
6680 Review
6630 Review
6670 Review
7610 Review

Enjoy.

// Joakim

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Lite kvällsläsning...

N70 Review
6680 Review
6630 Review
6670 Review
7610 Review

Enjoy.

// Joakim

Tack, nu behöver jag inte fundera över vad jag skall göra ikväll ...

Stefan

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-04 16:24

Jag har en 6630 och är GRYMT nöjd. Men har du råd så satsa på en 6680 eller kanske rent av en N-Nokia.

Ursprungligen av xtimmyx:

Jag har en 6630 och är GRYMT nöjd. Men har du råd så satsa på en 6680 eller kanske rent av en N-Nokia.

Har läst lite tester nu. Phew! Och det verkar ju som att det inte riktigt är värt pengarna att välja en 6680 eller N70. Främst för att jag kanske inte kommer att använda de mest avancerade funktionerna. Jag vill mer ha en utility phone ...

... och då lutar det åt en 6630!

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 00:47

Jag har en Nokia 6680 och är mycket nöjd. Den fyller alla mina behov idag, och dom som ev kan dyka upp/skapas i framtiden. Jag valde den först och främst för att det är en Symbian-modell. Att få den att fungera med iSync var hur enkelt som helst. Jag kan egentligen bara hitta ett fel på den. Det är att kameraluckan gärna åker upp och sätter mobilen i kameraläge när man tar ur den ur fickan (om man som jag inte har något fodral).

Annars har jag bara gott att säga om den!

1
Bevaka tråden