Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

85 Mbits snart genom 220 volt

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen börjar det bli lite fart på de väggkontakter ( eg. Ethernet Switchar ) där man kan dela sitt bredband genom 110 volts nätet - Netgear släpper nu en ny sådan som klarar 85 Mbit/s. Man kan bara hoppas på att det kommer en motsvarande för 220 volt. I artikeln nämna iof inte något i specifikationerna om att den skulle fungera för oss med macar men samtidigt nämns att det inte behöver installeras några drivrutiner - kan vara värt att hålla ögonen öppna efter den när den når Sverige.

http://www.netgear.com/products/details/XE104.php

Turns Any Electrical Outlet into a Home Network Connection

The XE104 85 Mbps Wall-Plugged Ethernet Switch delivers everything you need to extend the Internet to any room in your home without having to run new wires. Simply plug one XE104 into your router and another XE104 (up to 4 can be used) to any Ethernet-ready devices including a PC, a gaming console, Netgear's SC101 Storage Central, a Slingbox™, a DVR or Netgear's PS121 USB Print Server.

And, the XE104's attractive white casing blends easily into any home decor without consuming floor or desk space.

Never have to worry about a signal being lost among household interferences again. The fast 85 Mbps speed can transmit multiple video streams at once and without interruption.

Easy
The XE104 wall-plugged Ethernet switch turns any power outlet into a 4-port home network connection. And, because there is no software to install, the XE104 is easy to set up.

Flexible
The XE104 switch extends your network to provide connections where wireless can't reach—without the cost or hassle of running new wiring. Just plug the XE104 wall-plugged Ethernet switch directly into the wall outlet, and you're ready. The XE104 connects multiple devices to your network:

· Game Consoles
· Desktop PCs
· Notebook PCs
· Storage Central
· SlingBox™
· Internet Routers

Performance

The XE104 works with 2 or 3 prong standard 110 volt electrical outlets and is compatible with any standard 10 or 100Mbps Ethernet drive. The switch reaches data rates up to 85Mbps with other XE104 PowerLine devices. The XE104 4-port switch is ideal for setting up a LAN party in minutes.

System Requirements:

· For device connection: Available RJ-45 Ethernet port
· To enable encryption: Windows® 98, ME, 2000 and XP

Om man ska kunna använda vilket uttag som helst i huset krävs någon slags fasbrygga. Annars är man begränsad till uttag som ligger på samma fas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 00:04
Ursprungligen av morgan_a:

Om man ska kunna använda vilket uttag som helst i huset krävs någon slags fasbrygga. Annars är man begränsad till uttag som ligger på samma fas.

Netgear skriver i sin FAQ:

- In many cases, the technology works across multiple phases and circuit breakers.

Min el-lära är lite rosslig, men jag misstänker att de nyttjar "nolledaren", å den är väl samma för alla faser..

Läs mer på:

http://kbserver.netgear.com/inquira/default.asp?ui_mode=answer&prior_transaction_id=504157&action_code=5&highlight_info=16778047,143,156&turl=http%3A%2F%2Fkbserver.netgear.com%2Fkb_web_files%2Fn100973.asp&answer_id=138421014#__highlight

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 00:10

Jodå, denna klarar 220v...

Olle m.fl,

Här finner ni en produkt som klarar 220 volt OCH 110 volt..

http://www.ovislink.com.tw/HP2000E.htm

-Torkel

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-17 22:35
Ursprungligen av Torkel:

Olle m.fl,

Här finner ni en produkt som klarar 220 volt OCH 110 volt..

http://www.ovislink.com.tw/HP2000E.htm

-Torkel

Den där Netgearen fungerar också på både 230 och 110...
Och ja, den ska fungera över olika faser även i sverige..

Detta baserar jag på mina erfarenheter av föregångaren XE102 som XE104 i stort sett bygger på förutom hastigheten.

Ursprungligen av Torkel:

Netgear skriver i sin FAQ:

- In many cases, the technology works across multiple phases and circuit breakers.

Min el-lära är lite rosslig, men jag misstänker att de nyttjar "nolledaren", å den är väl samma för alla faser..

Nolledaren lär knappast kunna användas då den normalt sett är kopplad till jord i elcentralen. Däremot är det mycket möjligt att man kan få "överhörning" mellan faserna (ledningar som ligger intill varandra), men det borde innebära att utrustningen blir mer känslig för störningar från maskiner och liknande. Men funkar det, så funkar det...

Finns det såna här abonemang då, de lär ju knappast räcka me pluggen.

Ursprungligen av ill_chrill:

Finns det såna här abonemang då, de lär ju knappast räcka me pluggen.

I detta fall handlar det om att skapa ett LAN via elnätet, ej koppla upp sig mot internet via elnätet som jag antar att du menar.

Ursprungligen av morgan_a:

Nolledaren lär knappast kunna användas då den normalt sett är kopplad till jord i elcentralen. Däremot är det mycket möjligt att man kan få "överhörning" mellan faserna (ledningar som ligger intill varandra), men det borde innebära att utrustningen blir mer känslig för störningar från maskiner och liknande. Men funkar det, så funkar det...

Vad menar du med "överhörning"?

Ursprungligen av rikard.agren:

Vad menar du med "överhörning"?

Det där var väl inte nödvändigt?

hur så?

Jag har en såndär Netgeargrunka, för 54mb/s dock, och den funkar alldeles utmärkt. Hade problem med att få trådlös förbindelse ut till ett fristående uthus, så vi testade via elnätet, och, som sagt utan trassel. Det fanns förresten, förr åtminstone, "snabbtelefoner" som kommunicerade via uttagen. Jag hade ett sånt par, och kunde faktiskt ibland höra grannen, som också hade ett par!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-17 10:59

Om den använder noll ledaren så antar jag att det inte fungerar att ha en jordfelsbrytare heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-17 11:05
Ursprungligen av Olle@mac:

Man kan bara hoppas på att det kommer en motsvarande för 220 volt.

ehrm... Vi har 230V i uttagen i Sverige

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 20:08

Ska vi märka ord så får du en släng av sleven med!

Vi har 400 V systemspänning och 240 volt fasspänning i Sverige nu.

Ursprungligen av rhesus:

ehrm... Vi har 230V i uttagen i Sverige

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-17 20:27
Ursprungligen av Ola Hansen:

Ska vi märka ord så får du en släng av sleven med!

Vi har 400 V systemspänning och 240 volt fasspänning i Sverige nu.

Å fan, det var mer än jag visste. Om systemspänningen är 400V så borde ju fasspänningen bli 400/sqrt(3) = ca 230V?

Kommentaren var iofs inte så allvarligt menad, därav smileyn...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 13:37
Ursprungligen av Ola Hansen:

Ska vi märka ord så får du en släng av sleven med!

Vi har 400 V systemspänning och 240 volt fasspänning i Sverige nu.

Även om jag är civilingenjör så tycker jag detta med faser, nollor, osv är väldigt rörigt. Missade kursen "hushållsel"...

Är det någon som vet var man kan läsa mer om det, hur kopplingarna och alla faser ser ut i en vanlig bostad? Hittade detta, men det var alldeles för övergripligt, vill ha skiss mm...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-04 14:11

Normala elförbrukare (allt som kopplas in i ett vanligt vägguttag) kopplas in mellan en av faserna och nollan. För att sprida lasten mellan faserna så kopplar man uttagen i olika rum till olika faser. Har man ett rum med många uttag kan man också sprida dessa över flera faser.

Spänningarna är 230 V mellan en fas och nollan och 400 V mellan två faser.

Senast redigerat 2007-05-12 12:24
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-04 15:02

Hur är det med säkerheten?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 16:22
Ursprungligen av Gunnar B:

Normala elförbrukare (allt som kopplas in i ett vanligt vägguttag) kopplas in mellan en av faserna och nollan. För att sprida lasten mellan faserna så kopplar man uttagen i olika rum till olika faser. Har man ett rum med många uttag kan man också sprida dessa över flera faser.

Spänningarna är 230 V mellan en fas och nollan och 400 V mellan två faser.

Tack för ett väldigt bra svar, och skissen!

Men de två ledningarna (förutom jord) till uttaget då? Jag hade för mig att eftersom det är växelström så spelar det ingen roll vilken man kopplar till vad, de skiftar ändå hela tiden. Ungefär som likström har en plus- och en minuspol så är det samma här, men det skiftar 50 ggr per sekund?

Men är det alltså den ena kabeln som är "fasen" dvs där spänningen ligger på, och den andra (nollan) är helt tom och är kopplad till jord?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-17 18:10

Att den här prylen fungerar över flera "faser" - i vissa fall som det stod i texten - beror nog på att man i USA inte kör med trefas i bostäder. Man har en enfas 240 V sekundärlindning på nättransformatorn med mittpunktsjord/-nolla. Sedan kopplar man in lampor och andra lågeffektsapparater mellan ena - eller andra - "fasen" och jord och får då 120 V. Högeffektsapparater typ spis och luftkonditionering kopplas istället mellan "faserna" och matas då med 240 V.

Så för att den här apparaten ska funka mellan "faser" så måste det förmodligen finnas en högeffektsapparat inkopplad som agerar brygga. Eventuellt kan man tänka sig att signalen går via nättransformatorns sekundärlindning.

Då kanske ni är i fas med varandra nu, eller ???

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 23:31

Ja, fast vi kom fas ligt långt från ämnet!

Ursprungligen av Olle@mac:

Då kanske ni är i fas med varandra nu, eller ???

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-17 23:39

Vad händer när åskan går???

Ursprungligen av ThomasC:

Vad händer när åskan går???

Frågan är vad som händer när åskan kommer

Svar: Koppla bort all känslig elektronikutrustning.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-12-05 09:14

Jämtkraft har gjort försök med bredband via elnätet

Kontakta dem så får Ni veta mer, det är säkert ett år sedan de gjorde dessa prov i en begränsad del av staden. (Östersund)
För övrigt var "220 Volt" ett hårdrocksband härifrån Östersund, stora i Japan och USA, vet inte om man kan får bredband via dem...:rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-05 18:27
Ursprungligen av kanonen:

Kontakta dem så får Ni veta mer, det är säkert ett år sedan de gjorde dessa prov i en begränsad del av staden. (Östersund)
För övrigt var "220 Volt" ett hårdrocksband härifrån Östersund, stora i Japan och USA, vet inte om man kan får bredband via dem...:rolleyes:

Och vad i hela friden har Netgear med det, eller vad har netgear med östersund överhuvudtaget att göra? och gamla homeplug tekniken med 14Mbps har funnits bra mycket mer än ett år så..

Inte precis som att det är samma teknik som används för bredband via elnätet, det här är Hemmanätverk över elnätet..

Senast redigerat 2005-12-05 18:47

Kan inte 99mac göra en recention av denna produkt? Är nyfiken!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-30 15:56
Ursprungligen av kanonen:

Kontakta dem så får Ni veta mer, det är säkert ett år sedan de gjorde dessa prov i en begränsad del av staden. (Östersund)
För övrigt var "220 Volt" ett hårdrocksband härifrån Östersund, stora i Japan och USA, vet inte om man kan får bredband via dem...:rolleyes:

Vadå "var"?
Har de slutat?

Spänningen stiger medan vi väntar på svaret ...

Bevaka tråden