Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera processor på G4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en G4 466 som jag tidigare upplevde som lite slö, har bytt grafikkort till ett ATI9000 Pro och satt in 1G RAM, det hjälpte lite men det var rätt ofta som grafiken inte hängde med, har en gammal Cinema Display 22". Jag har planer på att köpa en processor uppgradering från Sonnet för att få lite mer kräm i burken. På sista tiden så har maskinen börjat gå snabbt igen, grafiken hänger med och det tar inte så lång tid att öppna program som Photoshop och Illustrator. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, ger en uppgradering med ett Sonnet Encore/ST 1,7 GHz en stor skillnad eller inte? Någon som erfarenhet av uppgraderingar? Jag har inte råd att köpa en G5:a så det är uteslutet.

En sån här ska du ha vettja http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49510&product_id=370678
vet inet om det är skilldnad mellan 1.7Ghzarn och denna, men tror att det inte är så stor.

G4/400 köpte ATI 8500 marginell skillnad mot innan förutom spel. Köpte sedan ett GigaDesigns 1.2 GHz G4 och det belv som en ny dator! Vilket lyft, allt går fortare och den känna jämnbördig med en 2x 1.25 GHz som jag skriver detta på. Jag skulle nöja mig med 1.4 GHz som ger >80% av prestandan av en 1.7 men är betydligt billigare. 1.8 varianten är långsammare än 1.7 då den inte har L3.
400 MHz till 1200 MHz var ett jättesprång du kommer att bli helnöjd

Tycker iaf att hoppet från 733MHz G4 utan L3 till GigaDesign 1Ghz med 2MB L3 gjorde det språnget jag behövde, i nästan alla tester med xBench så blev prestandan 50% snabbare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-01-04 14:28

Håller med om det som redan skrivits...
Bytte ut min 350Mhz processor mot en Sonnet Encore ST/1.2Ghz med 2Mb l3 cache i min AGP Mac.
Brakar loss ordentligt, må jag säga. Kommer att duga åt mig en lång tid framöver...

Tack för tipsen, dryga 2000 pistoler för 1,4 GHz är ju inte allt för svårt att skrapa ihop.

  • Medlem
  • 2006-01-09 07:34

Ni som uppgraderat processorn: Hur är det med ljudnivån?
Kortet är väl fläktkylt?

/z

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-09 10:00

Jag bytte min 466 MHz mot en Apple-original 733 MHz/1 MB L3. Den har en 60 mm fläkt som för en del oväsen. Fartökningen var inte så stor som jag hade hoppats på. Skall man uppgradera processorn så bör man nog komma upp i dubbla klockfrekvensen för att det skall vara värt pengarna.

Vissa tillverkare använder en liggande fläkt med större diameter. De bör vara lite tystare.

Min GigaDesign lät riktigt illa med 50x50x10mm fläkt och kylflänsen som är minde än den till en 132 MHz 604 processor blir ganska het. Satte dit en Pabst 50x50x15 och den låter mindre och kyler bättre. Jag önskar att de hade större kylflänsar och tystare fläktar från början.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-01-09 19:33

Min Sonnet 1.2Ghz har ingen extra fläkt alls... Bara original-kylflänsen.
Bytte dock ut den ursprungliga chassifläkten mot en Acoustifan, och klippte bort fläktgallret.
Trots att jag kopplade in fläkten på 5V-kabeln, så är burken sval som en sommarbris.
Dessutom är den nästan lika tyst som en sådan...

Ren tur kanske...(Bra för mig:-) )

Nån som vet om min Gigadesign kan användas med en AMD kylfläns? Socket A.
När jag kollar på processorkortet så ser det ut som det, men eftersom kortet belastas av flänsens tyngd så vill jag gärna veta lite mer.
Nu har jag den lilla kopparflänsen(orginal) med den lilla fläkten som jag tror är 40x40x10mm.

Skulle inte vara helt fel om man kunde byta den mot en större fläns som också har en större fläkt - 70x70xnåt.

  • Medlem
  • 2006-01-11 20:36

Tack för all feedback angående ljudnivå och fläktar!

/z

1
Bevaka tråden